יצחק הרצוג
יצחק הרצוגצילום: יהונתן ולצר/TPS

לראשונה בהיסטוריה, מרבית מחנות הקיץ היהודיים בצפון אמריקה, במדינות ברית המועצות לשעבר ובאזורים נוספים בעולם יערכו השנה במרחב הווירטואלי בגלל המגבלות של נגיף הקורונה ומאות אלפי ילדים יהודים מכל רחבי העולם יאלצו לבלות את חופשת הקיץ בבית.

מחנות הקיץ הם המפעל החינוכי הגדול ביותר של הדור הצעיר בתפוצות והם מאורגנים על ידי התנועות והארגונים בקהילות היהודיות.

המחנות ממלאים תפקיד מרכזי בבניית דור העתיד של העם היהודי ובחיבור הדור הצעיר לישראל, בין היתר הודות לאלפי שליחים ישראלים של הסוכנות היהודית, המביאים את ישראל באופן ישיר למאות אלפי חניכות וחניכים במחנות.

מיזם חדש של הסוכנות היהודית, 'שליחים'IL יאפשר לילדים, לבני נוער ולמשפחות יהודיות בצפון אמריקה, להישאר הקיץ מחוברים לישראל גם מבתיהם.

במסגרת המיזם - שיפעל בתמיכת ICENTER ו"קרן ערבים" - שליחים ותיקים של הסוכנות היהודית שהדריכו בעבר במחנות הקיץ בצפון אמריקה, יעבירו לחניכים בתפוצות תכנים מישראל במרחב הווירטואלי.

חניכים של עשרות מחנות קיץ יוזמנו להשתתף בפעילות מקוונת על ישראל הכוללת חוגי עברית באמצעות למידה מרחוק, סיורים וירטואליים בארץ, סדנאות אונליין על התרבות הישראלית, פעילויות ספורט, ריקוד, שירה ופנאי בפלטפורמות דיגיטליות ועוד.

פעילות מקוונת של שליחי הסוכנות היהודית, בתמיכה של קרן ג'נסיס, תתקיים במקביל במחנות הקיץ במדינות ברית המועצות לשעבר, שיערכו השנה גם הם במרחב הווירטואלי בצל משבר הקורונה.

בכל שנה משגרת הסוכנות היהודית כ-1,500 שליחות ושליחים ישראלים למחנות הקיץ בצפון אמריקה, אשר מביאים את ישראל באופן ישיר לחניכים באמצעות חשיפתם לתרבות הישראלית ולמציאות החיים בישראל.

עוד כמה מאות שליחים ישראלים יוצאים מדי שנה להדריך במחנות הקיץ ברחבי ברה"מ לשעבר הפועלים בתמיכת הסוכנות היהודית.

השנה, הפעילות המקוונת של השליחים הישראלים תהיה חלק מהתכנית הווירטואלית שמקיימים הארגונים היהודיים במחנות הקיץ, בצל מגבלות הקורונה.

בנוסף לפעילות השליחים, הפיק בית הספר לשליחות של הסוכנות היהודית ערכות "מבית אל בית" שישלחו לאלפי בתים של משפחות יהודיות בעולם בצירוף דרישת שלום ומכתב מאלפי משפחות ישראליות.

הקשר בין המשפחות הישראליות לבין המשפחות בתפוצות נעשה במסגרת תכנית 'שותפות ביחד' של הסוכנות היהודית המחברת בין קהילות יהודיות בארץ ובעולם. כל ערכה תכלול אריח אמנות מרוקאית ומשחק רביעיות המציג את סיפורן של שבע משפחות ישראליות.

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, אמר כי "לשליחי הסוכנות היהודית למחנות הקיץ יש תפקיד מרכזי בחיזוק הזהות היהודית של הדור הצעיר בתפוצות ובהעמקת הקשר שלהם עם ישראל. עתה, יותר מתמיד, חשוב לטפח את הסולידריות בין ישראל לתפוצות ולקיים את המפגש המשמעותי בין השליחים הישראלים לבין החניכים במחנות הקיץ. למרות המגבלות של משבר הקורונה - הסוכנות היהודית תאפשר לאלפי ילדים ומשפחות בתפוצות להישאר 'מחוברים לישראל' גם הקיץ, מהבית".