אייכלר והעו"סים
אייכלר והעו"סיםצילום: דוברות

ח"כ ישראל אייכלר מסיעת יהדות התורה נפגש בכנסת עם נציגי העובדים הסוציאליים החרדים.

העובדים, המטפלים מכל הקהילות והערים החרדיות, שטחו את מצוקתם הכלכלית והטיפולית וסיפרו על השכר העלוב, ערימות התיקים והמחסור בכלים טיפוליים כמו תקנים ומוסדות ייעודיים מתאימים.

הם סיפרו כי "במשרד הרווחה סופרים את עבודת העו"ס לפי 'תיקים'. בהרצליה וברמת השרון תיק אחד כולל נפש אחת, שתי נפשות, ולכל היותר ארבע. ואילו 'תיק' במשפחה חרדית עשוי לכלול לעיתים עשר נפשות ויותר".

העובדים הציגו את תלושי המשכורת שנעו בין ארבעת אלפים שקלים לששת אלפים שקלים בהתאם לוותק ולגובה המשרה. אחת העובדות שצברה וותק של עשרים וארבע שנים, מתוכן שלוש עשרה שנים בעבודה סוציאלית, סיפרה שהיא מרוויחה מעט יותר מששת אלפים שקלים. עובד אחר סיפר שבתלוש המשכורת שלו מופיעה תוספת של כאלף שקלים על מנת להשלים לשכר המינימום הקבוע בחוק.

"אם נלך לטפל בשוק הפרטי", הסבירו, "העלות של הטיפול תהיה כה גבוהה, שרוב הציבור החרדי לא יוכל לעמוד בנטל התשלום. רוב המתמחים החרדיים הולכים לעבוד בשוק הפרטי היקר. דלת העם באה אלינו".

לצד השכר הנמוך, סיפרו העובדים כי אין מספיק תקנים עבור חונכים ואנשי מקצוע שיסייעו למקרים מיוחדים. "יש יהודי שאני מטפל בו", סיפר אחר העובדים, "שזקוק לסיוע קוגניטיבי, אך המדינה לא מקצה עבורו תקן. הוא בודד בעולם, ואין מי שמפקח על מצבו הבריאותי והנפשי". כן העלו את החוסר הקיים במוסדות לקליטת מקרים חריגים בהתאמה למגזר החרדי.

ח"כ ישראל אייכלר הביע השתתפות בתסכול ההולך וגובר מצדם של העובדים הסוציאליים ואמר כי "בכל ימות השנה אני מקבל פניות של המטופלים שלכם, שאינכם מספיקים לסייע להם מרוב עומס ומחסור בכלים כפי שציינתם. לא יעלה על הדעת שמדינה משקיעה ארבעים וחמישה מיליארד שקל בתקציב הרווחה, תיתן לעובדים סוציאליים משכורת רעב. נפוליון אמר שהצבא צועד על קיבתו. אתם החיילים של המקרים הסוציאליים. יש להעלות את השכר באופן ניכר, וכן להרחיב את הכלים שברשותכם על מנת לאפשר טיפול ראוי למגזר החרדי אותו אתם משרתים".

בסיום הדיון סוכם כי ח"כ אייכלר יעביר את דרישתם של העובדים לשרי הממשלה הרלוונטיים ויפעל ככל האפשר על מנת להעלות את שכרם ולהרחיב את ארגז הכלים שלהם. עוד סוכם כי הנציגים יעמדו בקשר רציף עם צוות לשכת הח"כ על מנת להעביר באופן קבוע את הבעיות שעולות מהשטח, ואת הרעיונות והיוזמות לטיפול מהיר ולשינוי לטובת המטפלים והמטופלים.