אליעזר אורבך - יו"ר ועד מתיישבי גוש קטיף

15 שנה אחרי העקירה מגוש קטיף מספר אליעזר אורבך, יו"ר ועד מתיישבי גוש קטיף, על המשך תנופת ההתיישבות והחלוציות שמובילים עקורי הגוש גם בימים אלה ובכל רחבי הארץ.

"עברנו בזמן הארוך הזה הרבה תהפוכות אבל אפשר לראות שאנשי גוש קטיף בנו למעשה 22 ישובים, 11 ישובים חדשים לגמרי ו-11 קהילות שהצטרפו לישובים קיימים", אומר אורבך הסבור כי "למרות המכה שחטפנו מהמדינה דווקא אנשי גוש קטיף קמו מהעפר ובחרו ללכת למקומות הקשים ביותר".

בדבריו מציג אורבך כדוגמאות מרכזיות למפעל החלוצי אליו פנו העקורים את חלוצה שבסמוך לגבול מצרים, שם הוקמו שלושה ישובים על החולות בדומה לראשית ההתיישבות בגוש קטיף עצמו, "עכשיו יש שם גן עדן עלי אדמות, גם החקלאות והישובים פורחים", ואת מזרח לכיש, קו התפר של הר חברון שם במקום שלושה ישובים דלילי אוכלוסין הוקמו עוד ארבעה ישובים שהפכו את האזור לתוסס.

את ההסבר למציאות בה העקורים יצאו למשימות חלוציות על אף השבר, מוצא אובך עוד בימי הישיבה במלון מיד לאחר העקירה עצמה, אז, מיד לאחר הקבורה החוזרת של נפטרי הגוש, החלה המחשבה המשותפת אם לפנות למסגרת משותפת או למסגרות קיימות ו"התחלנו לחפש מה המשימות שעם ישראל זקוק להם", ולדבריו בכל קבוצה היו כמה משוגעים לדבר שסחפו את השאר לבוא איתם למשימה הבאה.

אורבך מספר על ניסיונו האישי בקהילה שמצאה עצמה בקראווילות שבראש צורים מתחילה את הכול מאפס, "צריך לחשוב על הקבע כשאין לך את היומיום", הוא אומר ומתאר את התחושה הקשה כאשר אין התקדמות לדווח עליה לחברים השואלים מה התקדם, אך הכוחות ננסכו מגבוה.

"אנחנו לא צריכים את חודש אב כדי לזכור. כל אחד מגוש קטיף, גם הילדים שלנו הגדולים והקטנים, זה נמצא אצלנו בתוך הזיכרון. אנחנו נפגשים עם החבורה מגוש קטיף ואין מפגש שנושא גוש קטיף לא עולה. מעבר לזה בכל בית יש את פינת הזיכרון שלו. בחודש אב הזיכרון עולה ביתר שאת וכל קהילה מעלה את הזיכרון בצורה שלו".

על היעדים שהציב ועד מתיישבי גוש קטיף לעצמו בימים אלה מספר אורבך: "החלטנו שכל עוד המדינה לא סגרה את פרק גוש קטיף וכל עוד יש נציגים בממשלה שעוסקים בפניות אנשי גוש קטיף לפיצויים וכו' אנחנו לא סוגרים את הדלת. כעת הועד פועל על אש קטנה ואנחנו דואגים לכך שכל המשפחות יגיעו לבתי קבע ומחפשים פתרונות ככל האפשר. לדוגמא, הייתה קהילת נווה ים שלא הגיעה לבתי קבע ועדיין לא התחילו לבנות את הבתים ואנחנו מנסים לראות איך מסייעים להם".

מוסיף אורבך ומספר על בית מדרש לנשים שפועל מאז הגירוש ופועל "ברוח גוש קטיף מפעיל 180 נשים מכל ישובי האזור, שיעורי תורה פעם בשבוע". עוד הוא מזכיר את הפעילות בימי הזיכרון לחללי צה"ל כחלק משימור רוח גוש קטיף.

15 שנים אחרי הגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון, מרכז קטיף מקיים גם השנה את 'כנס קטיף'. הכנס, שנערך השנה בפעם השישית, מתקיים במתכונת שונה בשל ימי הקורונה וכל המשדרים ניתנים לצפייה ברשת. ערוץ 7 מלווה את הכנס בשידורים ישירים וראיונות לכל אורך השבוע הקרוב.