היהודים באים
היהודים באיםצילום: מתוך התאגיד

לכבוד

עו"ד ד"ר אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה

שלום רב,

הנדון: הסרת סדרת הטלוויזיה "היהודים באים" מלוח השידורים של תאגיד השידור הישראלי בשל עבירה על החוק

בתאגיד השידור הישראלי "כאן" משודרת הסדרה "היהודים באים". הסדרה כוללת זלזול וביזוי קיצוני של היהדות והתנ"ך וגורמת לפגיעה גסה בקודשי ישראל וברגשות הדת של רבבות עמך ישראל במובן הכי פשוט של המילה.

בימים האחרונים אנו עדים להתקוממות ציבורית רחבה כנגד שידור הסדרה, מה שמלמד על ההיקף הרחב של הפגיעה ברגשות הדת הנגרמת משידורה. הסדרה לועגת למנהיגי האומה, לשם השם המפורש, לסמלי דת כדוגמת לוחות הברית, ועוד. אין מדובר בסאטירה "בטעם טוב" אלא בחריגה מכל אמת מידה של כבוד בסיסי ליהדות.

סעיף 173 לחוק העונשין קובע עבירה פלילית על המפרסם פרסום או המשמיע במקום ציבורי מילה או קול שיש בהם כדי לפגוע פגיעה גסה באמונה או ברגשות דתיים. חוק תאגיד השידור הישראלי (להלן: "חוק התאגיד") קובע כי תקציב התאגיד ימומן מכספי משלם המיסים על ידי המדינה.

באופן אבסורדי מדינת ישראל מממנת בתמיכה ישירה עבירה פלילית על חוק העונשין ובפגיעה ברגשות הדת של מיליוני יהודים מאמינים.

סדרה מעין זו הלועגת ליהדות לא הייתה עוברת בשתיקה בשום מדינה אחרת, וכך גם לא היה עולה על דעת איש בישראל ליצור או לממן סדרה הלועגת באופן דומה לאסלאם.

נקל לשער את התבערה שהייתה יוצרת סדרה מעין זו בארץ ובעולם הערבי בכלל. אני מודע לחשיבותו של חופש הביטוי ולזהירות הרבה הנדרשת בהגבלתו, ואולם כאן מדובר במקרה קיצוני העולה, כאמור, אף כדי עבירה פלילית. בנוסף, חופש ביטוי לחוד ומימון ציבורי לחוד. גם אם יטען מאן דהוא כי ההגנה על חופש הביטוי משתרעת גם על ביטויים מבזים ופוגעניים כגון זה, הרי שלא ניתן לטעון כי המדינה רשאית לממן זאת מכספי ציבור.

נוסף לכך, חוק התאגיד קובע את תקציב התאגיד באופן סטטוטורי שאינו דורש דיון או אישור בכנסת במסגרת הדיונים על תקציב המדינה, כך שלנבחרי הציבור אין ולא יכולה להיות השפעה על תקציב והתכנים שמפיק התאגיד בכספי הציבור.

מנגנון זה, שניתן להבין את ההיגיון הטמון בו בהיבט של עצמאות התאגיד, מחייב את התאגיד לזהירות מופלגת בשימוש בתקציבו באופן שישרת את כלל האוכלוסייה ולא באופן שיפגע קשות בחלקים גדולים ממנה.

שימוש בתקציב התאגיד בכדי לפגוע בצורה כה בוטה ברגשותיו של חלק גדול מהאוכלוסייה אינו סביר ואינו יכול לעמוד. הדברים נכונים שבעתיים במדינה יהודית, שמושתת על המסורת והערכים היהודיים. בוז כה בוטה להם הוא בוז לערכי היסוד של המדינה.

אשר על כן, אבקשך להורות לתאגיד השידור הישראלי להסיר את הסדרה לאלתר מן המרקע ולחדול מהמשך הפקתה מכספי ציבור. זאת בטרם וללא קשר לשאלת העמדת יוצריה לדין פלילי. לתשובתך בהקדם אודה,

בכבוד רב,
ח"כ בצלאל סמוטריץ'