הגורם העיקרי לפציעות: אימון לא נכון

החלטתם להיכנס לכושר אבל הפציעות לא מניחות לכם? אתם לא לבד. המומחים של כירופרקטיקה סנטר מסבירים למה זה קורה ואיך אפשר למנוע.

תגיות: ספורט אימון
תוכן שיווקי , ח' באב תש"פ

פציעות מאימונים
פציעות מאימונים
iStock

המומחים של כירופרקטיקה סנטר מסבירים למה זה קורה, איך אפשר למנוע פציעות ולמה תרופות הן לא הפתרון לבעיה הזו.

עם המודעות הגוברת לשמירה על אורח חיים בריא, הישראלים ממהרים לחדרי הכושר, למסלולי הריצה ולחדרי הסטודיו.

הם מסגלים לעצמם שגרת אימונים ומנסים לשמור על הגזרה או לחזק את הגוף. למעשה, גם כשחדרי הכושר סגורים הם מאלתרים פתרונות יצירתיים, מאימונים בבית ועד למכשירי הכושר בפארקים העירוניים. השינוי הזה בהחלט מבורך, אבל במקרים רבים הוא עשוי להוביל לפציעות ספורט, ולמרות מה שנהוג אולי לחשוב – ממש לא מדובר בפציעות השמורות לספורטאים המקצועיים בלבד.

"הגורם העיקרי לפציעות הוא אימון לא נכון", מסביר ד"ר גלאון גוברין מכירופרקטיקה סנטר. "אנשים מתחילים להתאמן בלי הכוונה ובלי הדרכה, הם מתאמנים לא נכון או שהם עושים יותר ממה שצריך. בחלק מהמקרים הם גם מתעלמים מסימנים כשיש בעיה, כמו כאבים בזמן האימון או אחריו."

פציעות הספורט הנפוצות ביותר

"פציעות ספורט מתרכזות בדרך כלל בגב, בפציעות בגפיים התחתונות, בשריר תפוס בירך או בנקעים למשל," אומרת ד"ר נועה וייס, המתמחה בשיקום בעיות גב וצוואר. "בדרך כלל אנחנו מדברים על פציעות אקוטיות, שעלולות להוליד מצבים כרוניים ללא טיפול ראוי."

המצבים הכרוניים עליהם מדברת ד"ר וייס מתפתחים מתוך אירוע אחד מסוים, כאשר רוב האנשים בוחרים להתעלם מהבעיה ולמצוא לה פתרונות קסם, בפרט משככי כאבים. אלא שנקע חייב שיקום אמיתי ומלא לפני שחוזרים לאימוני הריצה, למשל, ובהיעדר טיפול ראוי ונכון הפציעה עשויה לחזור, ואף להוביל להשבתה מלאה.

"יש מקרים שבהם הבעיה פתירה ואפשר לחזור לשגרה אחרי יומיים," מוסיף ד"ר גלאון. "אם נחים קצת ומתאוששים כמו שצריך, שמים קרח במקום ומבינים מה באימון היה לא נכון, יכול מאוד להיות שהבעיה תעבור. עם זאת, ברוב המקרים מומלץ לפנות לגורם מקצועי שיבחן את הבעיה ויקבע האם מדובר בכאב חד פעמי ובבעיה פתירה, או האם מדובר במצב שהולך ונעשה כרוני".

"מגיל 30 הגוף שלנו אחר"

כאמור, רוב האנשים מחפשים פתרונות קסם, ובדרך כלל מדובר בתרופות, במשככי כאבים או בעיסויים. המומחים של כירופרקטיקה סנטר מסבירים שזה יכול להיות פתרון לא רע, אבל כעזרה ראשונה בלבד. מענה איכותי וטוב יותר יכלול בחינה יסודית של כירופרקטור, והוא זה שיקבע האם מדובר בבעיה כרונית והאם השריר יכול לעמוד בעומס שמוטל עליו. הידע והניסיון של איש המקצוע הם הגורמים המכריעים.

"רוב התרופות הן אנטי-דלקתיות, מסביר ד"ר גלאון כירופרקט." זה אומר שהן מתמודדות עם הסימפטום אבל לא פותרות את הבעיה עצמה. אנחנו חייבים להבין מה גרם למצב, איך אפשר לתקן את הבעיה ואפילו איך משנים את האימון כדי למנוע את הבעיה הזו בעתיד. יש הרבה גורמים שאפשר וצריך לתקן."

"יש מקרים שבהם זה בסדר להתעלם מבעיות ולקחת כדור או לעשות עיסוי," אומרת ד"ר ויייס" הבעיה היא שבדרך כלל זה לא מספיק, ובוודאי בגילאי 30 ו-40. חשוב להבין שמגיל 30 הגוף שלנו אחר, וצריך להתנהג אליו בהתאם. זה גם נושא שאני לוקחת בחשבון במהלך הטיפול. אני מתאימה את הטיפול לבעיה ובונה תוכנית טיפול שמתאימה לגוף שלו, לגיל שלו, לביצועים, למה שהוא רוצה לשפר. את כל הנושאים האלה לוקחים בחשבון לפני שמתכננים שימוש במכשירים שונים כמו לייזר, אולטרסאונד, דיקור יבש ופתרונות אחרים. הטיפול הוא מגמתי והוא לא לנצח – הוא מבוסס על תוכנית ברורה עם התחלה, אמצע וסוף".

"לא רק הספורט שאני אוהב – אלא הספורט שחסר לי"

כשאנחנו מנסים להבין איך אפשר למנוע את פציעות הספורט, למומחים יש המון טיפים חשובים. הכלל החשוב מכולם, לפי ד"ר גלאון, הוא ההקפדה על אימון נכון. "הביצוע של התרגיל צריך להיות מדויק," הוא אומר ומוסיף: "כשאדם מגיע לאימון הוא חייב להיות מוכן פיזית, לעשות מתיחות, לחזוק אזורים מסוימים. הרי אם הגוף לא מספיק גמיש כדי לעשות פעולה מסוימת, ברור שתהיה פציעה".

"חימום לפני מאמץ הוא בהחלט חשוב," מוסיפה ד"ר וייס. "בנוסף אני ממליצה להתייעץ עם מאמן כושר, לפעול לפי תוכנית מסודרת ולהעלות את הקצב בהדרגה. אם יש לך תוכנית ריצה מומלץ להיצמד אליה ולא 'לקפוץ מעל הפופיק', וכדאי לזכור שצריך לשלב גם אימונים אחרים. כלומר הנושא כאן הוא לא רק הספורט שאני אוהב אלא הספורט שחסר לי."

במילים אחרות, אם החלטתם להתכונן לריצת מרתון, מעבר לתוכנית עבודה הדרגתית ומסודרת, כדאי לשלב בשגרה שלכם גם אימוני כוח וגמישות. מאחר והריצה מעמיסה על הגוף, על הברכיים ועל הירכיים, אימוני הכוח הם שיחזקו את הגוף ויסייעו לו להתמודד עם העומס – מה שיפחית את הסיכוי להופעתן של פציעות כאלה ואחרות, ויאפשר לכם להמשיך וליהנות משגרת האימונים שלכם, ולעמוד במטרות שהצבתם לעצמכם כשיצאתם לדרך.

‫הצעות והערות ניתן לשלוח לדואר אלקטרוני: neri@inn.co.il