פגישת הייסוד של הפורום
פגישת הייסוד של הפורוםצילום: דוברות

ימין ושמאל משתפים פעולה: ביוזמת חבר הכנסת אופיר סופר (ימינה) הוקם פורום לקידום הסיוע לעמותות המגזר השלישי.

בפורום שותפים חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' (ימינה), ינון אזולאי (ש"ס) קרן ברק (ליכוד), רם שפע ומיכל וונש (כחול לבן).

חברי הכנסת קיימו היום (רביעי) פגישת זום עם עשרות עמותות חינוך, רווחה ובריאות, שבמהלכה נתנו סקירה על היקף הפגיעה הכלכלית שלהן.

המשתתפים דנו בשאלה מה ניתן לעשות בשביל שהעמותות ימשיכו להוות זרוע ביצועית מול מגוון אוכלוסיות ואיך יהיה ניתן לצמצם את הפגיעה הקשה שהן סופגות בתקופת הקורונה.

בין העמותות שהשתתפו בפגישה - פתחון לב, לתת, ידידים, עלה, OU ישראל, לקט ישראל, מנהיגות אזרחית ועוד.

חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' וינון אזולאי, חברי ועדת הכספים, הגיעו להסכמה עם האוצר על כך שהעמותות יקבלו סיוע מיידי של 100 מיליון שקלים. הכסף יועבר לעמותות רבות שלא נכנסו למתווה הפיצוי הקיים.

חברי הכנסת ביחד עם ראשי העמותות קוראים למשרדי הממשלה להבין את חשיבות הארגונים שמהווים עוגן משמעותי בשגרה ובמיוחד בעת משבר.

ליאור פינקל-פרל מנכ״לית ״מנהיגות אזרחית״ - ארגון הגג של המגזר השלישי: ״תודות לשיתוף הפעולה עם חברי הכנסת הושגו מאה מיליון שקלים נוספים לעמותות המגזר השלישי אבל מדובר בחבל הצלה ראשוני, שמצטרף לעוד 200 מיליון שכבר הצלחנו להשיג בגל הפגיעה הראשון. חשוב להבין שלצד תקציבים, יש עוד המון פתרונות שלא דורשים דבר מלבד גמישות. את מה שהאוצר הצליח להבין אתמול אנחנו צועקים כבר 4 וחצי חודשים. אנחנו מצפים שדברים נוספים שאנו מתריעים עליהם יקבלו מענה, ובזמני תגובה ריאליים יותר״

ח"כ אופיר סופר אמר "אנו נמצאים בתקופה קשה מאוד מבחינה כלכלית ורגע לפני העברת תקציב המדינה. אני חושב שכולנו, נציגי הציבור והעמותות השונות- צריכים לנצל את העברת התקציב על מנת להביא בשורה תקציבית לעמותות ולארגוני המגזר השלישי. מהפגישה הזאת צריך לצאת צוות משימה שידע להצביע על הנקודות המרכזיות והחשובות לארגוני המגזר השלישי, שחשוב שייכנסו לתקציב המדינה הקרוב.

''הנושא חייב להיות על סדר היום ובאינטנסיביות גבוהה. לכל עסק קטן כגדול יש לובי, איני מזלזל בכך כלל, אך לא ייתכן שדווקא לעמותות ולארגוני המגזר השלישי אין איחוד כוחות ולובי פעיל. הזמן קצר והמלאכה מרובה״, הדגיש.

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "קיימנו היום ביוזמה של חברי ח"כ אופיר סופר ובהשתתפות ח"כים מכל סיעות הבית, מפגש זום עם עשרות נציגי ארגוני המגזר השלישי כדי להקים שולחן עגול משותף ולחשוב על הדרכים לחיזוק הפעילות החברתית והחינוכית החשובה שלהם ולמנוע פגיעה בתקציבם, בוודאי בתקופת משבר כלכלי וחברתי כמו שאנחנו חווים. זו חובתנו בתור אנשי ציבור וזכות עבורנו לעמוד לצידם של הארגונים הללו".

ח"כ קרן ברק: "משבר הקורונה פגע קשות במשק הישראלי ומאלץ אותנו כמדינה למצוא פתרונות ישימים לאזרחים בכלל ולמוחלשים בפרט, תוך השענות והסתמכות על ארגוני המגזר השלישי: בחלוקת מזון, לבוש ולפתרונות נוספים. עשינו זאת בתקופות משבר היסטוריות, בתקופת שיגרה וגם כעת, בחלוקת מזון, תרופות ומצרכים חיוניים עם הכרזת הסגר הכללי. אני מחויבת להמשיך לפעול בכנסת ובוועדות השונות להעמיד רשת בטחון כלכלית, חוסן נפשי וחברתי של כל חלקי החברה ובדגש על המגזר השלישי והמוחלש".

ח"כ ינון אזולאי: "אני מברך על קיום הפגישה עם נציגי עמותות המגזר השלישי ואמשיך לקחת חלק בפעילות מבורכת זו. ניסיתי להוביל השבוע, מהלך בו. הכספים להטבת המגזר השלישי בהורדת מס שכר לעמותות שגורם לעלויות מיותרות, אך משרד האוצר התנגד מסיבות משפטיות, אני אמשיך להאבק על כך. אני שמח על ההצלחה שלי ושל חבריי להגיע לסיכום עם האוצר על תוספת של 100 מ' ש"ח לעמותות המגזר השלישי. בימים אלו מגיע להם את כל העזרה והתמיכה, הם עושים עבודת קודש".

ח"כ רם שפע: "חיזוק מעמדן של העמותות בישראל, קריטי בשגרה וקריטי עוד יותר בתקופה זו. כמי שמגיע מעולם המגזר השלישי במשך כעשור, הנושא קרוב לליבי ואעשה כל שביכולתי בכדי לשמור על מצבם של הארגונים השונים גם בעת המשבר הזו".

ח"כ מיכל וונש: "אנו פועלים לטפל ולמצוא פתרונות ארוכי טווח לסוגיית קריסתם של ארגוני המגזר השלישי. בעיה שמסכנת את כלל אזרחי ישראל ובעלת השלכות חמורות לאור התפקיד החברתי המשלים החשוב שהארגונים והעמותות מהווים במדינת ישראל, תמיד ובפרט בתקופה רגישה זו".

ארגון לקט ישראל: "מאז החל המשבר חילקה לקט ישראל 60% יותר מזון מתקופה מקבילה אשתקד, בשווי העולה על 50 מיליון שח. עמותות חלוקת המזון הן מכפיל כוח של המדינה וגם התורמים שלהן נמצאים במשבר. על המדינה להתעשת ולתקצב אותן כדי שיוכלו להמשיך לפעול. חשוב שחלק מהתקציב יכנס לבסיס התקציב כדי לתת יציבות וודאות לנזקקים, שמצבם מעורער גם כך."

ארגון "פתחון לב": "זעקת העמותות שאינה נשמעת היא למעשה זעקתם של מטרות חברתיות רבות אשר ממשלות ישראל הפריטו בנושאי ביטחון תזונתי, חינוך ובריאות. אני מבקש להודות לחברי הכנסת שלוקחים חלק במאבק ואשר הצליחו לשמוע מבעד לרעשים רבים את זעקתם של העמותות - היא זעקתם של המחולקים בחברה הישראלית. תודה מיוחדת לח״כ אופיר סופר על היותו שופר חברתי מן המעלה הראשונה".

ארגון החינוך OU ישראל: "אחרי חודשים בהם אנו צועקים לעזרת הממשלה, התחלנו להרגיש שחברי הכנסת מתחילים להבין את הסכנה הגדולה בקריסת המגזר השלישי. תודה לח״כ אופיר סופר על אירגון הפגישה אבל זאת רק ההתחלה".