ספר חדש: בכה תבכה בלילה

מה בין אבלות שבה אדם מתאבל על אדם קרוב אליו שנפטר, לבין אבלות על אירוע היסטורי רחוק, כמו חורבן המקדש?

קובי פינקלר , ח' באב תש"פ

בכה תבכה בלילה
בכה תבכה בלילה
צילום: ידיעות ספרים

בכה תבכה בלילה
ידיעות ספרים
על הקינות לתשעה באב. מכתביו של הרב סולוביצ'יק

שאלות הרות גורל, עולות ביום תשעה באב. על מה חרבה ירושלים? כיצד עלינו לנהוג? האם ישנה חלוקה ואבחנה בין חלקי היום השונים בתשעה באב? כיצד נחוש את האבל והחורבן של דבר שלא חווינו אותו?

על שאלות אלו ואחרות מנסה הרב סולוביצ'יק לענות בספרו החדש תוך שהוא מוסיף שאלות בעצמו:

מה בין אבלות שבה אדם מתאבל על אדם קרוב אליו שנפטר, לבין אבלות על אירוע היסטורי רחוק, כמו חורבן המקדש?

הרב סולוביצ'יק ראה בתשעה באב מועד בעל חשיבות דתית וקיומית לעבודת ה' והבין את הצורך לחנך את האדם בן-ימינו לחוש את חוויית האבלות על המקדש. הוא היה מודע למחסומים הלשוניים והספרותיים הניצבים בין האדם המודרני לבין הלשון הפיוטית של הקינות העתיקות, ולקושי לחוות רגשי אבלות על מקדש שחרב לפני קרוב לאלפיים שנה.

כמי שלאורך כתביו ושיעוריו הכיר בעומק הדתי החבוי בין מילות התפילה, הרב סולוביצ'יק שקד מדי שנה על ביאור הקינות לקהילתו בעת אמירתן.

הרב סולוביצ'יק הצביע על כך שדיני אבלות על קרוב שנפטר מתפתחים מן הכבד אל הקל ואילו על החורבן דיני האבלות הם בבחינת מוסיף והולך. הוא הסביר זאת בפער הרגשי שבין שתי התופעות.

אדם שמת לו קרוב כואב את כאבו וזועק את זעקתו בכל כוחו מעומק לבו. אין הוא זקוק להלכה לעודד אותו לבכות אלא כדי לעזור לו לבטא את כאבו ולהתמודד עמו.

לעומת זאת, האדם הממוצע אינו חש עצב ואינו מתאבל מעצמו על אובדן שהתרחש בעבר הרחוק כמו בית המקדש. לכן יש צורך להעצים בהדרגתיות את תחושת האבל והצער על החורבן עד ליום השיא, תשעה באב.

הספר, שזכה לעיבוד ולהתאמה לקהל הישראלי, הוא פרי מאמציו אלה החושפים את עושר מחשבתו ומקוריותה.

ספר חשוב לקריאה ולהבנה בימי בין המיצרים, על הסתכלות אחרת ליום תשעה באב וחורבן הבית.