נצ"מ נתי גור, מפקד מרחב דודיהונתן גוטליב

מפקד מרחב דוד, נצ"מ נתי גור, מי שאחראי על שמירת ואבטחת העיר העתיקה בירושלים, סיפר לערוץ 7 על היערכות המשטרה לתפילה בכותל ובהר הבית בתשעה באב בתקופת הקורונה.

תחילה סיפר על האחריות שבפיקוד על שטח יחסית קטן אך רגיש מאוד. "האתגרים המשמעותיים זה שלושת המקומות הקדושים", אמר נצ"מ גור. "גם למוסלמים, גם ליהודים כמובן הכותל וגם לנוצרים. כנסיית הקבר מצויה גם כן בתוך שטח המרחב".

לדבריו, "אתגר משמעותי זה לתת לכל הדתות להיכנס, לקיים את הפולחן הדתי, תוך שמירה על הסדר הציבורי בתוך המרחב".

"מעצם העובדה ומעצם המקום יש לנו הרבה חיכוכים של דתות שנעות פה בתוך הסמטאות הצרות של העיר העתיקה", אמר. "להוסיף את התושבים שחיים בתוך העיר העתיקה שצריכים לנהל חיי שגרה ולשמור על מרקם החיים שלהם. צריך לנהל את זה בצורה נכונה, כדי שכל אחד יצליח לקיים את דתו ואמונתו בתוך המרחב הזה".

על ההיערכות לתפילות בכותל השנה הוא אומר, "הקורונה היא באמת פקטור משמעותי בהיערכות השנה. בדרך כלל אנחנו שומרים על צירי ההגעה לכותל עם אבטחה וכמות גדולה של שוטרים שנפרסים לצירי ההגעה לכיוון הכותל המערבי. היום, שאנחנו נמצאים בתקופה של קורונה, עם תקנות לשעת חירום שונות, אז בעצם יש הגבלה בתנועה לכיוון הכותל מבחינת הכמות של האנשים. עדיין הסימטאות מאובטחות, יש פריסה רחבה של משטרה בכל צירי האבטחה לכיוון הכותל, הן בסימטאות העיר העתיקה ומבחינתה תחבורה ציבורית".

"בתוך הכותל. יש חלוקה לקפסולות לפי 20 איש בכל קפסולה, כשיש הפרדה שנבנתה על ידי הקרן למורשת הכותל. בתוך הכותל יש סדרנים שמכווינים את התנועה לאותן קפסולות. הכותל יכול להכיל בערך 1,400 איש בזמן נתון בתוך הכותל לתפילה, כשהתפילות מתקיימות בתוך מתחמים והתנועה תהיה באופן שאנשים יצאו יכנסו במקומם אנשים אחרים, על מנת שנוכל באמת לשמור ולהבטיח שאנשים גם יכנסו לכותל וגם יצאו בריאים מהתפילה".

גם לעלייה מוגברת להר הבית המשטרה נערכת. "המשטרה נערכת בכוחות יותר מתוגברים בעלייה להר הבית. אנחנו מעריכים שהעלייה תמשיך בשעות הביקור שנקבעו ועל פי כל הכללים שחלים כל יום".

"המשטרה מכבדת את העלייה, מתנהגת כמו שמתנהגת לאחרים שבאים ומקיימים את הפולחן שלהם במקומות אחרים בתוך העיר העתיקה ונערכת לשמירה על הסדר הציבורי, גם בהיבט של הכללים ועליית היהודים להר הבית, גם באבטחתם וגם באבטחת אחרים שמגיעים להתפלל בתוך הר הבית. אנחנו לא נתקלנו באירועים חריגים בתקופה האחרונה ואנחנו מאוד מקווים שככה זה ימשיך, וכל אחד יעמוד בכללים שנקבעו".

לדבריו, המשטרה מתאמצת על מנת לאפשר עלייה מוגברת של יהודים להר הבית. "העניין של הר הבית ממשיך להתקיים בתשעה באב בדיוק כמו בשאר הימים. הכללים מועברים להם לפני העלייה. יש תדריך מסודר, אנשים מכירים את הכללים ומה שמותר לעשות גם מבחינת קיום הפולחן ועליית היהודים ואנחנו שומרים על זה שזה ישמר גם בימים האלה".