בית חולים
בית חוליםצילום: ISTOCK

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, מרגיש כישלון גדול בטיפול המדינה במשאב הכי חשוב שלה בהתמודדות עם הקורונה, הרופאים ואנשי הצוות הרפואי שנמצאים בחזית.

בראיו ל'ישראל היום' אומר פרופ' חגי כי "מערכת הבריאות לא היתה מוכנה למגיפה בסדר גודל כזה. לא היו מספיק רופאים, לא היה מספיק מיגון, לא דאגו לצוות. גם הסגל הרפואי לא קיבל שיפוי על השהייה בבידוד משום שנחשפו לנגיף עבודה. אבל עכשיו אנחנו במלחמה, ואם לא ייענו לבקשותינו נשבור את הכלים, עד כדי השבתה של המערכת".

מתחילת המשבר פרופ' חגי דאג לסגל הרפואי. למיגון, לתקציב, וגם לשכר הרופאים שנפגע במקרה שבו נכנסו לבידוד. עכשיו, תחילת הדיונים על התקציב, הוא יוצר קמפיין שנועד לזעזע את המערכת ולדאוג לתוספת שנתית של שבעה מיליארד שקלים לתקציב הבריאות.

"אם האוצר לא יכניס תקציב לעתודה של רופאים ורופאות ואחים ואחיות, ניאלץ ללכת להשבתה כללית של המערכת. אנחנו לא רוצים להגיע לזה, אבל כנראה הם לא יודעים שפה אחרת. המערכת כבר שחוקה, וזה מטריד מאוד. אחים ואחיות, רופאים ורופאות, צוותי עזר בבתי חולים, כולם מותשים. גם הרופאים בקהילה, שמטפלים המון בחולים שנמצאים בבתיהם, מתחילים להרגיש את העומס. הם גם אלה שצריכים לחתום על האישור ליציאה מבידוד. זה עומס פיזי, וגם עומס רגשי. זה שוחק, והרופאים צריכים עתודה שתחליף אותם. מאיפה תבוא העתודה הזו? אנחנו צריכים לקלוט עוד רופאים. היום. אתמול. לא לחכות", הוא מוסיף.

את חוסר היכולת להשתלט על גל התחלואה השני של הקורונה מרגיש חגי ככישלון. ""אנחנו, שמדינות אחרות פנו אלינו כדי ללמוד איך למגר את התחלואה, נמצאים כעת במקום השישי בעולם מבחינת התחלואה".

לדעתו פרוייקטור הקורונה צריך היה להיות איש צבא. "אני מעריך את פרופ' רוני גמזו אבל צריך מערך לוגיסטי ברור של אבחון, מעקב ושבירת שרשרת ההדבקה. מי שצריך לנהל את זה הוא איש עם ניסיון בהפעלת מערכת לוגיסטית מסובכת. אנחנו במלחמה, ובמלחמה מגייסים את כולם ולא שואלים הרבה שאלות".