טיול: כרמלים של קיץקובי פינקלר

ימי הקיץ הם מן הימים היפים לטיול ברחבי הארץ. לא צריך להיבהל מהחום. די מקומות לנו כדי לברוח מחומה של החמה, לטייל ולדווש בחיק הטבע ואפילו ליהנות מכך.

ים הכרמל
ים הכרמלצילום:קובי פינקלר

רכס חוטם הכרמל והמישורים הפרוסים למרגלותיו מציעים למטייל הישראלי שפע של מסלולים, אתרים, אטרקציות והמון טבע.

מתי דיוושתם לאחרונה בשבילי ארץ ישראל? בין הנוף המוריק של מרחבי הכרמל, בינות לשיחי גפן שעומדים עכשיו בשיא תנובת פרי הגפן, בינות לעצי רימון ומטעים, מציעים בעמותת כרמלים מגוון מסלולי אופנים רק כדי לחוש את האווירה והאוויר.

עצה. בתקופה זו של השנה לכו לשונה. צאו לרכיבה ולטיול או בשעות הבוקר או בשעות בין הערביים והערב. זו פשוט קסום ובעיקר שונה.

טיול אופניים עם חיים

בכביש היורד ממושבת הברון זיכרון יעקב לבנימינה ממוקמת לה כמטחווי קשת מציר הדרך, פינת חמד "גן אהוד". לא אהוד מנור הוא המונצח כאן אלא בן המושבה שנפל בקרב, אבל טיול האופניים היוצא מכאן הולך בעקבות המשורר אהוד מנור, בעקבות נופיו ואתריו של האזור ובעקבות הטבע.

חיים כהן, חקלאי לשעבר נטש את עסקי החקלאות לטובת האופניים. מפעל חיים (תרתי משמע) הוא עשה כאן. מפות ומסלולים, קלטות ומנגינות ואפילו כיבוד קר בחיק הטבע. רק תבואו , תדוושו ותיהנו. הרכיבה משרה רוגע ושלוה. המאמץ שווה כל רגע. פרטים: חיים כהן 052-4559052

חים אופניים
חים אופנייםצילום:קובי פינקלר

גני הנדיב

כמה דקות נסיעה ואנו בפתחו של גן הנדיב. תחילה למיצג האור קולי. אולם ממוזג, קריר ומתאים לימות החמה. סרט מושקע ומוסבר היטב מוליך אותנו למרכז המבקרים החדש. מרכז המבקרים של רמת הנדיב הוא גם הבניין הראשון שעמד בתקן הבנייה הירוקה בישראל מוצג כאן סרט המספר את סיפורו של המקום מראשית ההתיישבות בזיכרון-יעקב ועד היום.

מכאן נצא לסיור מוזיאונים.

המזגגה בחוף דור

מתי נחשפתם לאחרונה לפתיל התכלת? כן. זה המעטר את הציצית(ארבע הכנפות). במוזיאון המיזגגה בנחשולים, בית החרושת אותו ניהל מאיר דיזנגוף לייצור בקבוקים, צופים בסרט על חלזון מיוחד. חלזון אשר ממנו מפיקים את צבע התכלת. בחוף דור הסמוך טובלים רגליים במים, מוצאים ולא ! מוציאים את החילזון .השאר יסבירו לכם במקום. פשוט נפלא.

עוד במוזיאון: ממצאים ארכיאולוגיים תת ימיים מתקופות שונות במבנה ייחודי שהוקם ע"י הברון רוטשילד כאמור כמפעל לבקבוקי זכוכית. ניתן לערוך סיורים מודרכים בחוף טנטורה בתאום מראש.

המוזיאון נמצא בקיבוץ נחשולים, סמוך לחוף דור. החניה בחינם בחוף דור, הכניסה רגלית דרך מלון נחשולים. עכשיו בימי הקיץ, פעילות בתיאום מראש בלבד. לפרטים 077-2306386

מוזיאון חאן חדרה

העיר חדרה שינתה פניה לבלי הכר. אתרי מורשת, בתי כנסת משכבר הימים, מסעדות, ואפילו נייר ממוחזר לספרי קודש.

רחוב "הגיבורים" במרכזה של העיר הירוקה- חדרה, מספר את סיפורה של העיר טוב יותר מכל מדריך. המגיפות, המלריה, המתים הרבים בדרך לייסודה של עיר ולמרות כל אלו, הנחישות שלא לעזוב אותה. אלו הם גיבוריה.

במרכזו של רחוב הגיבורים, החאן, בית חווה חקלאית שנרכש עבור תושביה הראשונים של העיר "חובבי ציון" חרדים מליטא. לא פלא הדבר, שהמבנה הראשון אשר נהנה עבור המתיישבים בחווה היה המקווה.

סיור במקום, הן בהדרכה עצמית והן בהדרכה מקומית ומומחזת (אל תוותרו על זה) מוליך אותנו בין חדרי החאן, אוצרות של פעם, מטבח משכבר הימים ואפילו פחון ששימש את עולי המעברה הראשונים.

ועכשיו גם היסטוריה בקצות האצבעות: מסע בזמן בעקבות סיפורה של חדרה. סיור לכל המשפחה בשימוש טאבלטים ומשחקים אינטראקטיביים. רח' הגיבורים 74 חדרה .

מזיאון קטן גדול- מיניאטורות

​משה זמטר, יליד 1923, יצר במהלך השנים למעלה מ-120 דגמים מיניאטוריים שונים.

עבודותיו הוצגו במספר תערוכות וכיום נמצאות במשכן קבע הפתוח לקהל הרחב ולקבוצות עפ"י תיאום מראש.

כמו כן מתקיימות במקום סדנאות לילדים/מבוגרים בתיאום מראש, המועברות ע"י בנו של האמן אורי זמיר. הצמיחה 1 יוקנעם עילית, מתחם הייטק פארק צפון.

מוזיאון מינאטורות
מוזיאון מינאטורותצילום:קובי פינקלר

מכאן לגבעת אולגה.

פעם, היתה גבעת אולגה עוד שכונה של העיר הירוקה חדרה. חולפים על פניה בדרך צפונה או דרומה, לעיתים, עוצרים לתדלק ובדרך כלל, חוץ מהשלט המורה על קיומה, לא סרנו פנימה.

אבל המציאות השתנתה. חוף ים קסום ואפילו נפרד ומסעדה מיוחדת על צוק הים הנושא את שם המשפחה של אולגה- חנקין.

בין רכסי הכורכר, ממוקם לו החוף הנפרד, הטובל בין מפרצונים קטנים ותכולים ומעליו במקום המצוק ומעל רצועת החוף, בית חנקין.

הבית נבנה על ידי גואל האדמות יהושע חנקין כמתנה לאולגה אשתו. בית הקפה במקום עבר לא מעט גלגולים, עד אשר גאלו אותו אריק ואשתו והפכו אותו למקום מלבב, טעים, איכותי ומקורי.

16 שנים של עבודה קשה של בני הזוג הפכו אותו לפנינה של ממש. אוכל הכי משובח שיש, צלחות וצילחות של פעם, אויר ואוירה שאין שני לה והכי חשוב יחס חם ואוהב של בעלי המקום.

מנה בחנקין
מנה בחנקיןצילום:קובי פינקלר

הרפתקאה רטובה בניקבת המים מי קדם בפארק אלונה

סיור מרתק באתר מי קדם לאורך מפעל המים המופלא של קיסריה העתיקה, שהוקם בתקופה הרומית-ביזנטית, על מנת לספק מי שתייה ומים לחקלאות לתושבי עיר הנמל הגדולה- קיסריה. במהלך הסיור תהנו ממסע רטוב והרפתקני בתוך נקבת המים הנמצאת מתחת לפני האדמה. הסיור בנקבה מלווה בהדרכה ובסרטון קצר לפני הירידה לאמה. יש להצטייד בפנסים, נעלי הליכה במים ובגדי החלפה.

גובה המים עד 70 ס"מ. בתום הסיור, פעילות להכרת צמחי מרפא ובושם והכנת שקית ריח מבושמת מצמחי הבושם של האיזור. מזכרת נהדרת וריחנית לאוטו ולארונות הבגדים. ביום חמישי הקרוב סדנת אבני חול. לפרטים: 04-9841114

מי קדם
מי קדםצילום:קובי פינקלר

פארק דיג

בברכות הדגים של קיבוץ מעין צבי, להקות של צפרים מסוגים שונים. בינות לצמחי המים ניתן להבחין בסיקסקים, באנפות אפורות ובלהקות של שקנאים האורבות לדגים. "שקנאי ממוצע" מספר עפר שנער מנהל פארק הדיג במעין צבי "אוכל ק"ג וחצי דגים ביום וברכות הדגים באזור ממלאות את צרכיו בצורה יעילה".

ואחרי כל הצפרים, לפארק הדיג הנפלא במעין צבי. שוכרים חכה, מצטיידים במזון והרבה סבלנות ועל רקע שפך נחל דליה, מתחילים לדוג. כל עונה מתאימה, תמיד פתוח וזמין ומי שמחפש מנוח ומרגוע אחרי שבוע מתיש של עבודה זה בהחלט מקום מתאים. אם הצלחתם לדוג, משלמים עבור הסחורה ויש לכם גם דגים לשבת. פשוט כיף. במקום, שיט לאורך הנחל, רכיבה על חמורים, בריכה לילדים, אומגה, קמפינג במחירים מצחיקים והמון יחס אישי וחם. טל. לבירורים : 04-6391603

פארק הדיג
פארק הדיגצילום:קובי פינקלר

במרחק נגיעה מהים-מלון חוף נחשולים בוטיק

24 סוויטות ג'וניור ודה-לקס, המשקיפות אל הים ונמצאות במרחק נגיעה מהמים, מתוכם ארבע סוויטות מפוארות המתאימות למשפחות וממוקמות בקומה השנייה.

המלון, שוכן לחופו של הים התיכון למרגלות רכס הכרמל על רצועת חוף לבנה, בין מרחבי דשא ירוקים, גינות מטופחות ומוקף מפרצי ים טבעיים, לגונות של מים צלולים, איים קטנים סמוכים אל קו החוף, אתרים היסטוריים, דגים, ציפורים ונוף עוצר נשימה של שקיעות קסומות.

סך הכל במלון חוף נחשולים, 113 יחידות אירוח מגוונות לזוגות, בודדים ומשפחות, מתוכם 40 חדרי בוטיק יוקרתיים ממוקמים מול מפרץ ים קסום וחולות לבנים ו- 73 חדרים רגילים. כמו כן, קיימים 39 חדרי "נופש כפרי" הנמצאים במתחם הקיבוץ, במרחק הליכה של מספר דקות מקו המים ובסמוך להם נמצאת "וילה שונית", וילה מפוארת ומרווחת, בעלת חמישה חדרי שינה נפרדים וסלון גדול, המתאימה לנופש לאירועים משפחתיים ולבילוי עם חברים.

חוף הים ממוקם בלגונה טבעית המגנה על אזור החוף, בו כסאות ושמשיות לנוחות אורחי המלון. במסעדות המלון ניתן ליהנות מארוחות בוקר וערב כשרות ועשירות.

אגרנו כח אנחנו יוצאים לקסריה.

בקיסריה נחנך, פרוייקט השימור והשחזור האדיר של קמרונות הנמל ומרכז המבקרים החדשני שהקימה החברה לפיתוח קיסריה.

את הקמרונות האדירים – 7.40 מטרים גובהם ו- 21 מטרים עומקם, הקים הורדוס ברוחב ממוצע של 5.2 מטר..

מרכז המבקרים שהוקם בקמרונות המשוחזרים, משלב עתיקות מאוצרותיה הגנוזים של קיסריה, עם טכנולוגיה חדשנית ומפגיש את הקהל עם דמותו הנועזת, המורכבת והמסוכסכת של המלך הורדוס - כפי שאיש לא העז להציגה עד היום.

אולמות התצוגה שבלב הקמרונות – על מגוון המיצגים והאוצרות הארכיאולוגיים שנחשפו במהלך החפירות, הונגשו בצורה בטוחה גם לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.

במרכז התצוגה, מוקרנת הפקה בינלאומית של אפוס היסטורי על דמותו המורכבת מאוד של המלך הורדוס.

בין לבין ניתן לבלות כמובן בכיכר האומנים, בתי הקפה ואפילו מסעדה כשרה ארסטו, לנופו של הים הפתוח וגולת הכותרת החדשה היא סדנת ניפוח זכוכית.

שתי סדנאות לזכוכית יש במקום.

השנה הלכנו על זכוכית קיסריה.

ניפוח זכוכית
ניפוח זכוכיתצילום:קובי פינקלר

סטודיו "זכוכית קיסריה" מדגים בפני את פעילותה של סדנת זכוכית בת כ 1500 שנה שהתגלתה בחפירות הארכיאולוגיות בקיסריה.

זהו בית מלאכה וגלריה הממוקמים במבנה רומי משוחזר בלב מתחם הנמל העתיק היפהפה, סמוך למרכז המבקרים החדש, בגן הלאומי קיסריה.

את הזכוכית הם מכינים בעצמם מהחול המקומי אליו מוסיפים חומרים נוספים ומתיכים בכבשן לוהט ליצירת זכוכית נוזלית.

בהמשך, מנפחים הילדים את הזכוכית ומעצבים אותה בעבודת יד ומכינים מוצרי זכוכית בדגמים קדומים, בדיוק כפי שעשו מנפחי הזכוכית הראשונים לפני כאלפיים שנה.

הכל במסגרת פעילות שוטפת של ניפוח זכוכית מסורתי בכבשן לעיני המבקרים וכן מציעים הדגמות אינטראקטיביות, סדנאות וסיורים בתחום אומנות הזכוכית.

פרטים נוספים 077-2306323 או בווצאפ 052-5015-700

טיולי עששיות

עמותת התיירות כרמלים מציעה לכם הרפתקאה לילית מיוחדת במינה. טיול לילה חווייתי לאורם של העששיות. הסיור בימי חמישי במהלך החודש.

חווית הרוכבים בבית אורן

טיולי סוסים בדרכי נוף יפיפיות בכרמל, טיולי טום קאר בנוף המרהיב. ארוחת בוקרים כשרה במסעדת קאת בלו, פינות יצירה לילדים.

בנוסף במקום, "טריילר פארק" לינה באוהלי נוחות וקראוונים כולל פעילות מלאה לכל המשפחה ו 3 ארוחות ביום. לפרטים: 077-2306340

סיור לילה במחנה המעפילים בעתלית

אתרים רבים בארץ ישראל מוכרזים כאתרים לשימור אתרים, שיש בהם ממורשת ההיסטוריה הקרובה. אחד מהם, המצוי מצפון לעתלית, הוא מחנה המעצר למעפילים, שהגיעו ארצה כפליטי השואה וחזרו לחיות בינות לגדרות וצריפי עץ לוהטים מחום הקיץ וקרים מאימת צינת הקור. הסיור במחנה מרתק. לצד תמונות וחזיון אר קולי , חווים במוזיאון את ימי ההעפלה. יושבים על סיפון דגם אחת האוניות , תופסים בחבל הצלה מאולתר ומיד נכנסים לאוירה.

גולת הכותרת בימים אלו בסיורי הלילה. שעה וחצי של הנאה המכילה הרגשה אמתית שאתם מעפילים. חונים במגרש החניה ומשם מתחילים לצעוד בליווי צוות ההדרכה לאורך החוף, זוחלים במנהרה, חודרים למחנה, נעצרים או שלא... בידי קצין בריטי, מובלים למעצר אם נעצרתם והשאר לא יסופר. חוויה, תרתי משמע בלתי רגילה. 50 ₪ למשתתף. פתוח בימי חול בין השעות 9-17 טל. 04-9841980

סיור וסדנא קולינריים של מיקי לב בבנימינה.

בתוך אווירת הכפר, הנופים המדהימים של כרמים וגידולים חקלאיים הנמצאים בעמק רחב ומרהיב הנמצא בין בנימינה לזכרון יעקב, יוצאים עם מיקי לב, השף והאדם הכי מקסים ואנושי שהכרתי, למסע. אפשר לעשות גם סדנת פיצה ופוקצ'ה במקום. מה שתחליטו תהנו ממנו.

הסיור לוקח אותנו למסע קולינרי בין הקהילות השונות באזור: בעלי היקבים, החקלאים מייסדי היישובים וקהילת בית אל.

​ניתן לשלב סדנת בישול ואפיה, במהלך הסיור. את הסיור מעביר כאמור מיקי לב, שף קונדיטור שצובע את הסיור בצבעים, טעמים וריחות ומשתף מסודות המטבח בכל שלב בסיור. נקודת המוצא: רח' האגוז בבנימינה.Www.goodmoodfood.co.il

סדנת לחמים
סדנת לחמיםצילום:קובי פינקלר

עמים וטעמים בכרמל

סיור בינות לבתי הכפר המיוחד, ארוחה דרוזית כשרה בהשגחת הרבנות הראשית ובית בד עתיק ופעיל.

הנוף הנשקף בינות לבתיה של עוספיא הכפר הדרוזי הגדול ברכס הכרמל קסום. כל מפרץ חיפה נפרס לו כמגש עמוס במיטב המראות כמו המגש שיוגש לנו אח"כ עמוס במיטב האוכל הדרוזי הכשר והמיוחד. אבל חכו ראשית לסיור.

במרכזו של הכפר ממוקם פרוייקט "אל כרמל" הייחודי שהוקם לפני כ-13 שנים על ידי קבוצת "עמים וטעמים", המאפשר לראשונה הצצה נדירה חווייתית וקולינארית אל תוך תוכי העדה, בתיה, מאכליה וסיפוריה.
בתום הרצאה, קצרה או ארוכה לבחירתכם.. שוטפים את חדר האורחים מגשים ענקיים עמוסים כל טוב באוכל דרוזי אותנטי מעשה ידיה של אם המשפחה בכשרות רבנות ראשית ובהשגחת משגיח צמוד. כמנהג הדרוזים עד שלא עוצרים אותם האוכל לא מפסיק לזרום. בתום הארוחה לצלילי עוד ודרבוקה במופע פולקלור מרהיב מקנחים בתה צמחים, קפה חזק ואיך לא? גם בקלווה נוטפת דבש. הדרכות הינם בעברית ובאנגלית. לפרטים: 052-4535100

כי "ככרמל בים יבוא" ואכן השילוב כאן בין הים, היבשה והאזור נפלא.