אוושויץ
אוושויץצילום: iStock

סאלו מולר, ניצול שואה יהודי הולנדי בן 84 שהצליח לשכנע את חברת הרכבות ההולנדית הלאומית להתנצל ולפצות ניצולי שואה על תפקידה בגירוש יהודים למחנות ההשמדה, יוצא כעת למאבק בדרישה לפיצויים מממשלת גרמניה וחברת הרכבות הגרמנית הלאומית בדרישה לפיצוי דומה.

בשנת 2018 הצליח מולר להגיע להסדר עם עם חברת הרכבות ההולנדית הלאומית במסגרתו יתנצלו ראשי החברה ויעניקו פיצויים עבור קורבנות ולקרוביהם שהצליחו לשרוד, לאחר שהועברו ברכבותיה למחנות ההשמדה שהקימו הנאצים במלחמת העולם השנייה.

חברת הרכבות ההולנדית הלאומית הסכימה להסדר שהתקיים מול 500 ניצולים ואלפי צאצאיהם מדרגה ראשונה. כעת, מולר בן ה-84, ששימש בעבר כפיזיותרפיסט של מועדון הכדורגל אייאקס אמסטרדם, כתב לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מכתב בו הוא דורש פיצויים מממשלתה, כמו גם מחברת הרכבות הארצית דויטשה באן.

על פי אתר האינטרנט של מולר עצמו, הוריו נלקחו למחנה וסטרבורק בצפון מזרח הולנד בשנת 1941, כאשר שהיה בן 5, משם נלקחו לאושוויץ בו מצאו את מותם. על פי המוזיאון לזכר השואה בארצות הברית, ממשלת הולנד הקימה את המחנה בוסטרבורק בשנת 1939 בכדי להחזיק פליטים יהודים שנכנסו להולנד באופן לא חוקי, רבים מהם מגרמניה.

עורך דינו של מולר, אקסל הגדורן, כתב במכתבו למרקל כי "התיק מתרכז ביהודים וצוענים, שהועברו על ידי הרכבות למחנה הריכוז וסטרבורק ואז נלקחו על ידי הנאצים למחנות ההשמדה במזרח אירופה ברכבת. יהודי הולנד נאלצו לעיתים קרובות לשלם בעצמם עבור הובלתם ברכבת, מה שהכניס מיליוני רייכמארקים בין השנים 1941 – 1944.

הסבל הזה הופך להיות בולט במיוחד כאשר אתה יודע שהיהודים שהובלו ברכבת היו צריכים לשלם את עלויות ההובלה בעצמם", כתב הגדורן. בראיון שהעניק לרשת CNN אמר עורך הדין "כי יש הערכות שונות לסכומי הכסף שהרוויחה הרכבת בדרך הזו, אך הוא לא יכול היה לנקוב בסכום המדויק". במכתבו למרקל הוסיף הגדורן כי "התחבורה באזור הרייך הגרמני בוצעה על ידי הרייכסבאן הגרמני. מרשי סבור שהגיע הזמן לרפובליקה הגרמנית לקחת אחריות על חוסר הצדק שלהם".

דוברת ממשלת גרמניה אישרה את קבלת מכתבו של מולר ואמר לרשת CNN כי "המכתב ישקל בקפידה" כדבריה.

דוברת הממשלה אולריקה דממר אמרה כי היא אמנם לא ראתה את המכתב באופן אישי אך "גרמניה כמובן מחויבת לאחריותה לפשעי השלטון הנאצי. לעולם לא נשכח את הפשעים שביצעו גרמנים במלחמת העולם השנייה. עד היום הם ממלאים אותנו במורת רוח ובושה רבה". דויטשה באן הוקמה בשנת 1994 לאחר איחוד גרמניה מחדש. דובר החברה מסר לרשת CNN כי "למרות שהחברה אינה היורשת החוקית של דויטשה רייכסבאהן, היא מודעת לאחריותה ההיסטורית".