גורם סיכון. שתיית אלכוהול
גורם סיכון. שתיית אלכוהולצילום: איסטוק

חוקרים מאוניברסיטת קולג' בלונדון טוענים כי לפחות 40 אחוזים ממקרי הדמנציה בעולם יכולים להימנע, במידה ובני האדם ישנו חלק מהרגלי אורח החיים שלהם.

על פי המחקר שאותו פירסמו בכתב העת הרפואי Lancet טוענים החוקרים כי ישנם 12 מנהגים באורח החיים האנושי שמעלים את הסיכון ללקות בדמנציה, ובמידה ובני האדם ישנו את ההרגלים האלו, יפחת מספר מקרי הדמנציה העולמי כמעט בחצי.

בין היתר מפרטים המומחים כי שתיית יתר של אלכוהול, חשיפה לזיהום אוויר, פציעות ראש, עישון, דיכאון, חוסר חינוך ועוד. כיום מוערך מספר החולים בדמנציה בעולם ב-50 מיליון בני אדם. עם זאת, החוקרים מוסיפים כי ישנם גורמי דמנציה שאינם ניתנים לשינוי ובהם גנים או מוצא אתני.

"דמנציה ניתנת למניעה. אתה יכול לעשות כמה דברים כדי להפחית את הסיכון שלך לדמנציה, בכל שלב בחיים שאתה נמצא בו", אמרה ג'יל ליווינגסטון, פרופסור לפסיכיאטריה של מבוגרים באוניברסיטת קולג' בלונדון, אחת ממחברות המחקר. היא הוסיפה כי שינויים כאלו באורח החיים עשויים להפחית את הסיכוי להתפתחות דמנציה אצל בעלי סיכון גנטי גבוה ללקות במחלה, וגם אצל בעלי סיכון נמוך יותר.

המחקר קובע כי אחוז אחד מחולי הדמנציה לקו במחלה עקב שתיית מוגזמת של אלכוהול, 3 אחוזים עקב פגיעות ראש במהלך חייהם, ועוד שני אחוזים כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר בגיל מבוגר. "אומנם ניתן לנקוט בפעולות מסוימות ברמה האישית כדי להתמודד עם סוגיות מסוג זה, אך פעולות רבות דורשות שינויים בהנהגת הממשלות", אומרת ליווינגסטון.

הדו"ח כולל רשימה של תשע המלצות, בעיקר שיפור איכות האוויר, ומפציר בקובעי המדיניות "להיות שאפתניים לגבי מניעה של דמנציה".