יונתן בשיא
יונתן בשיאצילום: קובי גדעון, פלאש 90

יונתן בשיא, יו"ר מנהלת סל"ע (מנהלת ההתנתקות) סיפר בראיון לבני טיטלבוים בכאן מורשת על קבלת התפקיד, על הדברים שעבר מאז ועל עמדתו שההתנתקות היתה צעד הכרחי.

"אף פעם לא הצטערתי שלקחתי את התפקיד. כשראש הממשלה אומר לך שעם ישראל זקוק לך, אני לפחות חושב, שאין לך את הזכות לסרב", אמר בשיא.

לדבריו, "לא עסקתי בכלל בתהליך של הפינוי והגירוש אלא רק בבניית יישובי הקבע ובבניה של המקומות החדשים, בקליטת האנשים שעוזבים את בתיהם בצורה כל כך קשה. אני מאוד הקפדתי לא לומר אף פעם בגנותם, גם כאשר הם התייחסו אלי ואל אנשים בצורה לא קלה, תמיד חשבתי שהם לא הסיבה של האירוע, אלא קורבנות של האירוע והשאלה האם הפינוי מרצועת עזה היה נכון זו שאלה שלכל אחד מאיתנו יש את דעתו". בשיא גם אמר שדעת הקהל הישראלית באותה תקופה תמכה באופן גורף במהלך".

בשיא סיפר כיצד בכל תקופת כהונתו כיו"ר מנהלת ההתנתקות חווה הפגנות מול ביתו ויחס עוין מצד חבריו לקיבוץ, עד שנאלץ לעזוב את קיבוץ שדה אליהו בו התגורר.

המהלך היה מוצדק?

"אני חושב שמדינת ישראל עשתה את המלך הנכון אין לי ספק שבתוך 362 ק"מ רבועים של רצועת עזה - 1.6 מיליון פלסטינאים ועוד 7,000 יהודים שנמצאים במקומות סגורים ומבוצרים אבל תופסים כ-20 אחוז מהקרקע של רצועת עזה - זה דבר שלא יכול היה להחזיק. אני אף פעם לא אמרתי שלא ירו מעזה, ירו לפני וירו אחרי, אמרתי שבויכוח בין הגאוגרפיה לדמוגרפיה שהוא ויכוח אין סופי, אין ספק שזה מה שהיה צריך לעשות".

ובצפון השומרון?

אני לא הייתי אז בקטע הפוליטי. קראתי מאז ספרים על מה שקונדוליסה רייס אמרה לאריק שרון ומה הוא ענה לה ולמה כן ולמה לא. כשיחקרו בעוד כמה שנים את ההסכם שטראמפ עשה עם ביבי ולמה בסוף הוא לא בוצע, יש הרבה דברים שאתה חושב עליהם בצורה מסוימת באותה תקופה. אני לא יודע, אני בכלל לא ירדתי אז וגם לא עכשיו לרזולוציה של איפה כן ואיפה לא. יש כאלה שאומרים שגם את היישובים הצפוניים כמו עלי סיני וניסנית לא היה צריך לפנות כי הם היו ממש על הגבול עם מדינת ישראל, אני בכלל לא ברזולוציה הזאת, אני אומר באופן כללי - בויכוח שחוצה את עם ישראל מזה חמישים שנה של הדמוגרפיה מול הגאוגרפיה ברצועת עזה זה היה יותר מידי".