ח"כ שלמה קרעי
ח"כ שלמה קרעיצילום: חזקי ברוך

שעות ספורות לאחר שהודיע כי הוא קורא לסיעתו לתמוך בהצעת חוק פסקת ההתגברות של ח"כ איילת שקד מימינה מודיע לפתע ח"כ ד"ר שלמה קרעי מהליכוד כי הוא מתנגד להצעה, בטענה שדווקא היא מחזקת את בג"ץ.

"‏הפתרון האמיתי לטרלול של בגץ הוא הצ"ח להקמת בית משפט לחוקה וביטול בג"ץ. עד אז, הצ"ח לפסקת התגברות ברוב של 61 היא פלסטר זמני. וגם הוא יידרש רק במקרים נדירים שבהם בג"ץ יוכל בכלל לפסול חוק המנוגד לחוק יסוד להבנתו. פסילת חוק רגיל בלבד בהרכב מלא של 15 שופטים ובהחלטה פה אחד", טען קרעי.

לטענתו, "מכיוון שלימין אין רוב, בלי ליברמן, הנדל והאוזר (שהודיעו שיצביעו נגד), מדובר כאן בלא יותר מהצגה של איילת 'בגץ כבר לא סניף של מרצ' שקד. ארבע שנים שרת המשפטים ובג"ץ רק הפך לדורסני יותר מאי פעם".

לדברי קרעי, "יתירה מכך, ‏החוק של שקד מחזק את בג"ץ. רק לצורך ההמחשה, הבדל מהותי ביותר בין החוק של שקד לחוק שהצעתי עוד קודם לכן: בחוק של שקד, מספיקים 8 שופטי בג"ץ בלבד לגבור על הכנסת (2/3 מתוך 11) ולפסול חוק. בחוק שלנו, נדרשים 15 שופטים (הרכב מלא) והחלטה פה אחד כדי לגבור על הכנסת ולפסול חוק. שקד למעשה מחזקת משמעותית בחוק שלה את בג"ץ, שעד היום אין לו שום סמכות ממשית לפסול חוקים".

דברים ברוח דומה כתב היום גם חה"כ אריאל קלנר מהליכוד, "הצעת החוק על פיסקת ההתגברות היא הטרלה ותו לא.לגוש הימין יש רק 59 אצבעות בכנסת. גם אם נביא את כל המבודדים מהבית, אין לנו רוב. זו האמת הפשוטה".

לדבריו, "מבחינה מהותית, המצב כרגע הוא אבסורד. אם מישהו צריך להתגבר כאן, זה בג"ץ על חוקים שחוקקה הכנסת. לא להיפך. פסילת חוק צריכה להיות בהרכב מלא של בג"ץ ופה אחד. אם יש שופט אחד שחושב שהחוק שעבר תקין, אין שום סיבה שהחלטת בית הנבחרים לא תכובד. שנית, הבעיה הגדולה בבג"ץ איננה פסילת חוקים אלא התעלמות מהם. יש לשנות את דרך בחירת השופטים. זה הרבה יותר חשוב והרבה יותר קריטי. וגם לזה כרגע אין רוב".

"בנוסף חשוב לזכור שלולא הרפתקת הימין החדש במועד א, הצעת שקד הייתה יכולה להיות יותר מהטרלה", חתם קלנר.