יפה בן דוד: "מתווה משרד החינוך קשה ליישום"

מזכ"לית הסתדרות המורים תקפה את המתווה שהציע משרד החינוך לחזרה ללימודים: ''אם לא יהיה פתרון - שנת הלימודים לא תיפתח".

103FM , י"ב באב תש"פ

יפה בן דוד
יפה בן דוד
צילום: Photo by Hadas Parush/Flash90

המתווה החדש של משרד החינוך התקבל בטונים צורמים בקרב מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, שתקפה בחריפות את פרטי התוכנית ואף כינתה אותה "עלה תאנה".

בשיחה עם ענת דוידוב, הסבירה את הסיבות לכעס שלה על המתווה. "אני חושבת שהמתווה הוא קשה ליישום, הוא גם מתווה לא הכי טוב. הוא מתווה ריק מתוכן. אנחנו לא רואים שם דברים באמת מהותיים ומקצועיים גרידא. אלה דברים מאוד כלליים, אין ירידה לעומק", אמרה.

בן דוד התייחסה גם לנושא המורים והמורות שנמצאים בתוך אוכלוסיית סיכון לקורונה, וחוששים להגיע ללמד. "אני הודעתי כבר ואמרתי, שאם לא יימצא פתרון לכל עובדי ההוראה במצבי סיכון, אנחנו נכריז על סכסוך עבודה, ואני לא אפתח את השנה. היה מקרה מאוד קשה ומצער, שגננת מפתח תקווה, בשם שלווה, הלכה לעולמה, כי היא הייתה בקבוצת סיכון".

"וגם, עובדי הוראה נאלצים להגיע מאחר ומנכים להם אלפי שקלים מהשכר. אנחנו מבקשים דבר מאוד אלמנטרי, לדאוג לכל אותם עובדי הוראה שנמצאים בסיכון, שיוכלו לעשות למידה מרחוק. כמו שבמשרדי הממשלה מוצאים לאותם עובדים בסיכון את הפתרון שיעבדו מהבית, דמם של עובדי ההוראה לא שונה מאחרים".

בהמשך הסבירה על פגישותיה אנשי משרד החינוך. "נפגשתי מספר פעמים עם שר החינוך", אמרה, וציינה עוד בעיה, לדבריה, שהמשרד לא מטפל בה. "יש גם את הבעיה של נושא מכסות הפרישה, שטרם אושרו לכל אותם עובדי הוראה, שבאמת תרמו תרומה חשובה למערכת, מיצו את עצמם במערכת, שחוקים, ומבקשים לפרוש. ומצד שני גם לא יכולים לקלוט עובדי הוראה חדשים שמחכים בפתח. אומרים להם, 'כרגע אין קליטה, בגלל שעדיין לא פרשו אותם עובדי הוראה שחוקים'.

''אנחנו דורשים שיהיו פתרונות מעשיים, מה עשינו? נפגשנו, נציגי מנהלים, מורים וגננות, מכל רחבי הארץ, עם מנכ"ל משרד החינוך. אמרנו, 'בואו תשמעו את הליקויים שהיו, שלא תחזרו על אותן טעויות. בואו תלמדו מהאנשים שבאמת עובדים ביום יום, הם אלה שמתמודדים עם כל הבעיות שיש'".

תראי, זה שר חינוך חדש שנכנס ללב המאפליה, ובאמת אולי צריך לתת לו איזה שהוא קרדיט, שהוא לפחות משתדל, והוא מאציל סמכויות, ונותן למנהלים לנהל לבד אוטונומית. כלומר, הוא לא הולך להתערב, אלא, בגדול, קובע מדיניות. אתם לא מוכנים לפרגן?
"אנחנו הראשונים שנפגשנו והושטנו יד, וגם אמרנו שיש לשר החינוך רצון טוב לבוא ולפתור את הבעיות, אבל אי אפשר להגיד שיש גמישות ונותנים אוטונומיה, כשלא נותנים אותה למנהלים. מדברים עליה, אף אחד לא נותן אותה".

מה זאת אומרת? או שהמנהלים מחליטים או שהם לא מחליטים.
"המנהלים לא מחליטים. קובעים להם את המסגרות, ועכשיו הם צריכים להתמודד עם מה שנקבע להם. מה זו אוטונומיה? זה שאתה מחליט. אתה לא יכול לתת אחריות בלי סמכות. הם קובעים להם את המסגרת הכללית, ואומרים להם, 'עכשיו תשברו את הראש ותמצאו את הפתרונות'".

אם הדברים לא יגיעו לכדי פתרון, האם תלכו לסכסוך עבודה?
"מה אנחנו בסך הכול מבקשים? אנחנו מבקשים פתרונות. אנחנו לא משרד החינוך, אנחנו איגוד מקצועי. טובת הילדים עומדת לנגד עינינו, ולכן אנחנו רוצים את הפתרון האופטימלי עבורם. לא יכול להיות שייקלטו גם אנשים שלא הוכשרו, שאין להם ניסיון רקע חינוכי, זה לא הגיוני".

אין לך הרבה זמן להכריז על סכסוך עבודה.
"יש לי זמן, ואני לא מכריזה עכשיו מסיבה אחת פשוטה, כי אני פשוט עושה את הכול כדי לנסות למצוא את הפתרונות. אם והיה, ואני אראה שלא יהיו פתרונות - אני אכריז סכסוך עבודה, ואני אאלץ לא לפתוח את שנת הלימודים, עם כל הצער והכאב".

כלומר, יש סיכוי ששנת הלימודים לא תיפתח בזמן?
"הכול תלוי במשרד החינוך ובמשרד האוצר".

ולא בכם? רק הם?
"אף אחד לא יכול לבוא אלינו בטענות. אנחנו עשינו ועושים את המירב ואת המיטב. ראינו את זה כאשר נסגרו בתי ספר, מי הראשונים שהתגייסו, מי הראשונים שעשו, ובמקום לבוא ולשאת אותם על כפיים - הם היו המושמצים. צריך להוקיר ולהעריך את ציבור עובדי ההוראה, הם עושים מעל ומעבר באתגרים, ובמשבר הזה של הקורונה".