ירידה ברישום הפטנטים
ירידה ברישום הפטנטיםמתוך דו"ח WIPO

לאחרונה פורסם הדוח השנתי של רשות הפטנטים לשנת 2019 ומתוכו עולה כי בשנה שעברה הוגשו בישראל 7,738 בקשות חדשות לפטנט המהוות עליה של 5% לעומת שנת 2018.

הדוח נכתב לאחר התפרצות מגפת הקורונה אולם הוא מתייחס לתקופה שלפני פרוץ המגפה וסביר מאד להניח שבדוח שיסכם את 2020 כבר נראה ירידה משמעותית בכמות ההגשות.

שר המשפטים אבי ניסנקורן ברך על הדוח: "פרסום הנתונים נעשה כחלק מסדרת צעדים שנוקט משרד המשפטים להגברת השקיפות לציבור. דוח זה מציג את היקף הפעילות של הרשות בשנה החולפת והוא כולל סטטיסטיקות מקומיות ובין-לאומיות. מן הדוח ניתן ללמוד על מגמת גידול מבורכת בפעילות הרשות וכן על שיפור משמעותי במתן השירות המשתקף בקיצור זמני הבחינה, בניית יכולות משופרות והרחבת מגוון השירותים המוצעים לציבור".

ישראל טויטו, מנכ"ל חברת ניוטון חיפוש פטנטים קרא את הדוח ומצא בו כמה נתונים מפתיעים. ישראל מציין שהדוח מפרט על הפטנטים המוגשים בישראל אולם הוא אינו מלמד על מידת החדשנות הידועה של הסטארטאפ ניישן שכן רוב ההמצאות הישראליות כלל אינן נרשמות בישראל.

הפטנטים המוגשים בישראל מוגשים בעיקר על ידי ממציאים מחו"ל

עיקר הבקשות שהוגשו ב-2019 בישראל הוגשו על ידי חברות וממציאים זרים ורק 1368 מהבקשות בישראל הוגשו על ידי ישראלים. נתון זה לא מפתיע לאור העובדה שהשוק הישראלי קטן יחסית, גם מבחינת יכולת התחרות וגם מבחינת כח הקנייה. עבור רוב ההמצאות אין הצדקה לרישום גם בישראל ולכן ממציאים מכל העולם מגישים את בקשות הפטנט שלהם בעיקר בסין, ארה"ב, יפן, דרום קוריאה ואירופה כאשר סין מובילה בפער ניכר על שאר המדינות. כמעט כל המצאה שנייה מהעולם מוגשת לרישום במשרד הפטנטים הסיני.

ירידה של 33% בהגשות פטנטים המוגשים לראשונה בישראל

פטנטים המוגשים בישראל מוגשים בעיקר על בסיס הגשות מוקדמות יותר שמוגשות בחו"ל ומתוך סך הבקשות שהוגשו לרשות הפטנטים הישראלית רק 625 הוגשו לראשונה בישראל. המשמעות היא שממציאים בוחרים להגן קודם על המצאתם במדינות אחרות, למשל בארה"ב ורק בשלב מאוחר יותר להשקיע גם בהגנה מפני מתחרים בישראל.

הסכמים בין המדינות מאפשרים לממציאים מכל העולם להגן על המצאתם בשלבים. מתחילים במדינה אחת ובהמשך מחליטים, בהתאם לתוצאות הבחינה והתקדמות המיזם באיזה מדינות נוספות כדאי להשקיע בהגנה.

הסידור הזה מאפשר לממציא לפזר את ההוצאות הגבוהות הכרוכות ברישום הפטנט על פני מספר שנים ולהפחית את הסיכון שהכסף ירד לטימיון בגלל סירוב של משרדי הפטנטים להעניק את הפטנט. התאריך בו הוגשה הבקשה לראשונה בעולם משמשת כתאריך הקובע גם עבור כל המדינות שיבואו אחריה. תאריך זה נקרא בישראל תאריך הקדימה ובקשות המוגשות בישראל על בסיס בקשות קודמות שהוגשו בחו"ל נקראות בקשות התובעות דין קדימה.

מהתרשים שפירסמה רשות הפטנטים נראה שלמרות מגמת העלייה הקבועה בשנים האחרונות במספר הבקשות לפטנט שמוגשות בישראל, היתה בשנת 2019 ירידה של שליש בכמות הבקשות לפטנט שמוגשות לראשונה בישראל.

עוד נתון מעניין שעולה מן הדוח שמתוך 625 הבקשות שהוגשו לראשונה בישראל, 30% נבחנו במסלול מזורז המאפשר לקבל דוח בחינה ראשון עוד לפני תום השנה הראשונה. החשיבות של זירוז הבחינה נובעת מלוחות הזמנים המוגבלים לגבי ההגשה במדינות האחרות. לאחר שנה אחת הממציא צריך להחליט אם הוא נשאר עם הבקשה בישראל או מגיש אותה במדינות נוספות. כלומר מבקשי הפטנטים נעזרו בחוות הדעת של הבוחנים על מנת לגבש את אסטרטגיית ההגשה שלהם לשאר העולם.

השפעת מגפת הקורונה על הפטנטים

הצורך הוא אבי ההמצאה ובחברת ניוטון המתמחה בחיפוש פטנטים מציינים שההמצאות לא מפסיקות לזרום. "נראה שכל העולם עוסק במציאת פתרונות למגיפה" אומר ישראל, מנכ"ל החברה, "החל מהממציא הפרטי שמחפש פתרונות למסכה הלא נוחה, דרך חברות ההנדסה המחפשות פתרונות של טכנולוגיות לטיהור או מיכשור נטול מגע וכלה במכוני המחקר המתחרים בינהם מי יהיה הראשון שימצא את החיסון לנגיף. אנחנו בודקים עבורם אם ההמצאה שלהם חדשה ואם כדאי להם להשקיע בהגשת בקשה לרישום הפטנט. למרבה האכזבה רוב ההמצאות כבר קיימות ולכן שלב החיפוש הוא קריטי עבורם."

ומה לגבי העתיד?

מגיפת הקורונה מביאה איתה גם משבר עיסקי עמוק. למגיפה הבריאותית מתלווה גם מגיפה כלכלית. טויטו נזכר במשברים היסטוריים ויודע שאין מנוס וההאטה בדרך. אם מסתכלים על תרשים ההגשות לפטנט בעולם בשנים הכוללות את המשברים הכלכליים של שנת 2000 ושל שנת 2008 רואים בבירור ששנה וחצי אחריהם מגיעה ירידה בכמות הפטנטים שמתפרסמים. יש פער של 18 חודשים מיום ההגשה של הפטנט ועד לפירסומו ולכן מיד אחרי שנת משבר רואים האטה בכמות הפטנטים המתפרסמים.

אך על חשש, בהשפעת מהפכת המידע וכניסת האינטרנט לחיינו כמות הפטנטים המוגשים לרישום עולה בצורה עיקבית מאז 1995 וגם אם תהיה ירידה ב-2020 מהר מאד נחזור לפחות ל-3.3 מיליון בקשות לפטנט ברחבי העולם כמו בשנת 2018.

קישורים לדוחות ומקור הגרפים:

https://www.justice.gov.il/Units/RashamHaptentim/about/Documents/2019_he2.pdf

https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_941_2019.pdf