יוזמת הדיון. תהלה פרידמן
יוזמת הדיון. תהלה פרידמןצילום: דוברות

ועדת הכלכלה של הכנסת עסקה היום (שלישי) בחסימת מספרי טלפון מצילי חיים בקווי סלולר כשרים.

בתום דיון סוער, בו עלו טענות לחסימות שמבצעת ועדת הרבנים לענייני תקשורת בקווי טלפון סלולרי כשרים, אמר יו"ר הוועדה ח''כ יעקב מרגי כי נושא החסימה מחייב הסדרה כוללת, כדי לשמוע על זכויות כלל הצרכנים.

עם זאת הוא ציין כי הוועדה לא השתכנעה שיש חסימה של קווי חירום, וההפך הוא הנכון. מרגי דרש מהרשות להגבלים עסקיים לסיים את בדיקתה בעניין בתוך כחודש, ולעביר את עמדתה לוועדה. עוד ציין מרגי כי הוועדה תקיים ישיבה נוספת על השלכות החסימה, כדי להבטיח שלא יהיה ניצול לרעה.

הישיבה התקיימה לבקשת ח"כ תהלה פרידמן וח"כ יבגני סובה, שהסבירו כי ועדת הרבנים לענייני תקשורת המעניקה כשרות למכשירי סלולר מסננת תכנים עבור לקוחות המספרים הכשרים.

ח"כ פרידמן אמרה כי החלה לטפל בנושא לאחר שדווח לה על קו סיוע שמטפל באלימות במשפחה נחסם, ואז גילתה שקווי סיוע רבים נוספים חסומים להתקשרות ממספרי טלפון כשרים. היא הוסיפה כי ועדת הרבנים לענייני תקשורת מקבלת 19 אגורות בחודש על כל מספר.

היא אף ציינה כי לחרדים רבים יש "טלפון אחד כשר ואחד להתקשר". ח"כ סובה הוסיף כי יש שאלות למשרד התקשורת, שמקבל הוראות מוועדת הרבנים במקום שזה יהיה הפוך.

מנגד, ח"כ יצחק פינדרוס אמר כי הטלפון הכשר הוא חוזה וולונטרי בין הצרכן לספק השירות. לדבריו, "אי אפשר לחסום מספרי חירום, ואם יש מספר עם חיוג מקצור וקידומת כוכבית שלא עודכן כמספר חירום אז אפשר לפתוח אותו בקלות ולא צריך דיון פרלמנטרי על זה".

ח"כ מתן כהנא הצטרף לדברים ואמר: "זכותו של ח"כ פינדרוס לקנות טלפון כמו שהוא רוצה".

ח"כ אליהו חסיד הוסיף כי קו החירום של נעמ"ת פתוח בכל החברות, למעט פרטנר. לדבריו, החסימה בפרטנר הייתה בטעות ועוד באותו היום שהתגלתה היא הוסרה. "כל קווי החירום פתוחים בטלפונים הכשרים", אמר ח"כ חסיד. הוא הוסיף כי ניתן לנייד את הקווים בתנאי שהניוד הוא לקומה כשרה.

ח"כ יעקב טסלר הוסיף כי טלפון כשר הוא חסום לשימושים רבים, והלקוח רוכש אותו כי מראש הוא לא רוצה להגיע לכל מיני שיחות לא ראויות. לדבריו, יש מענה ומי שלא רוצה יכול לקנות סלולרי רגיל ולהתקשר למי שהוא רוצה. ח"כ אריאל בוסו אמר כי אף אחד לא יטיף לציבור החרדי על אורחות חייו.

עו"ד אבי רימון, המשמש כיועץ משפטי חיצוני של ועדת הרבנים לענייני תקשורת, טען כי חוק התקשורת מציין 12 קווי חירום שלא ניתן לחסום. עם זאת, היו"ר מרגי העיר כי החוק לא מדבר על חסימה וכי על עו"ד רימון ללמוד את חוק התקשורת.

עו"ד רימון הוסיף כי תכלית ההסדר היא לאפשר לציבור החרדי להשתמש בסלולרי, כך שתתאפשר חסימה של גישה לתכנים שלא עולים בקנה אחד עם התפיסה של המגזר, ולכן נחסמים תכנים שלא מקובלים ורק מה שמקובל על הרבנים נפתח. היו"ר מרגי שאל האם אין פגיעה בחוקים אחרים, כמו הגבלים עסקיים, ורימון השיב שלא.

מנכ"ל עמותת הלל, יאיר הס, אמר כי משיחות עם יוצאים בשאלה, עולה שאף אחד לא חתם על חוזה והם מחזיקים את הטלפון הכשר כי אין להם דרך אחרת לדבר עם משפחתם.

לדבריו, אמהות שיש להם ילדים בחברה החרדית לא יכולות להתקשר אליהם, בשל החסימות. עוד הוא טען כי הוועדה מתנהלת ללא שקיפות וללא נימוק להחלטות. הוא טען כי מוקד הסיוע לנפגעות תקיפה מינית – 1201 – חסום, אך היו"ר מרגי בדק את הנושא ואמר כי המספר אינו חסום.

ח"כ תמר זנדברג אמרה כי היא תומכת בבקרת הורים וחסימה, אך הוסיפה כי התרשמה שיש מצוקה בקהילה שלא נענית וכי נחסמים מספרים בהן של מוקד לניצולי שואה.

הדברים עוררו סערה וח"כ אליהו חסיד אמר כי מוקד ניצולי השואה פתוח. ח"כ ינון אזולאי אמר כי ועדת הרבנים עושה עבודה טובה עבור הציבור החרדי, וזה לא אומר שאין בעיות שצריך לטפל בהם. היו"ר מרגי הגיב ואמר כי אם הוועדה לא תדע לתת מענה לציבור, אז יקומו לה חלופות אחרות.

נציג רשות התחרות, מוטי כץ, אמר כי לוועדת הרבנים יש נתח שוק משמעותי והיא נהנית ממיעוט תחרות. הוא הוסיף כי הרשות בודקת את ההסכמים שלה מול חברות הסלולר ועדיין אין ממצאים סופיים. היו"ר מרגי דרש להעביר לוועדה חוות דעת בעניין התחרות תוך חודש, כץ השיב כי הוא בספק אם הבדיקה תסתיים והיו"ר מרגי הבהיר: "תסיים כשאני מבקש".

המשנה למנכ"לית משרד התקשורת, מימון שמילה, הגיב לכל הטענות שעלו בדיון ואמר, כי חוק התקשורת מאפשר לקבוצת מנויים לבחור הגבלות שיוטלו עליו.

הוא הוסיף כי המשרד אוסר על חברות התקשורת לאסור חסימת מספרי חירום המוגדרים בחוק, ואמר: "אם מישהו חושב שנגרם לו נזק הוא יכול לפנות לוועדת הרבנים או למשרד, והפנייה מטופלת מידית. לא מצאנו מספרים שנחסמו". באשר לניידות אמר שמילה כי אסור להגביל ניידות אך מי שיש לו מספר כשר יכול לעבור רק לקומה כשרה בחברה אחרת.

היו"ר מרגי סיכם ואמר כי חסימת קווי הסלולר מחייבת הסדרה, כדי לשמור על זכויות כלל הצרכנים. לדבריו, "טלפונים כשרים נרכשים רק על ידי מי שמעוניין בכך, לפי הנחיית ועדת הרבנים. הוועדה לא השתכנעה שיש חסימה של קווי חירום, ההפך הוא הנכון. הוועדה דורשת מרשות התחרות לסיים את בדיקתה ולהעביר אליה את תוצאותיה עד ה-6 בספטמבר.

"הוועדה תקיים ישיבה נוספת על השלכות חסימת קווי טלפון סלולריים, כדי להבטיח שלא יהיה ניצול לרעה. הוועדה תבחן גם את סוגיית המונופול ואת עניין הניידות לפי החוק. הסעיף שהזכיר היועץ המשפטי של ועדת הרבנים עניינו בחיסון ובשיחות ללא תשלום למוקדים מסוימים, ולא עוסק באיסור לחסימת מוקדי חירום – והוועדה תשקול לעגן בחקיקה את האיסור על חסימת קווי החירום מצילי החיים".