Explosion in Beirut
Explosion in BeirutREUTERS/Mohamed Azakir

בעוד חקירת הפיצוץ הקטלני בביירות נמשכת, גורמים בכירים ברשויות הלבנוניות מצביעים על גורם אפשרי לפיצוץ העז שהחריד את הבירה שלשום.

מדובר במשלוח מסיבי של דשן חקלאי שלטענת הרשויות אוחסן בנמל ביירות ללא אמצעי בטיחות במשך שנים, למרות אזהרות גורמים מקומיים כי הוא עלול לגרום לאסון.

רשת CNN השיגה מסמכים המגלים כי בשנת 2013 הגיע לנמל ביירות משלוח של 2,750 טון אמוניום חנקתי בכלי שיט בבעלות רוסית.

הספינה, ששמה ה- MV Rhosus, נועדה במקור להגיע למוזמביק אך נעצרה בביירות עקב קשיים כלכליים, דבר שיצר אי שקט בקרב אנשי צוות הספינה שהיו אזרחים רוסיים ואוקראיניים.

לדברי מנהל המכס בנמל לבנון, בדרי דאהר, "לאחר שהספינה הגיעה, היא מעולם לא יצאה מנמל ביירות למרות אזהרות חוזרות ונשנות מצדי ומצד אחרים כי המטען שעליה מקביל ל'פצצה צפה'".

גם קודמו בתפקיד של דאהר, ספיק מרחי, כתב בשנת 2016 מכתב לשופט בית המשפט בביירות שהיה מעורב בנושא, ובו הזהיר, "בגלל הסכנה הקיצונית הנשקפת מהפריטים המאוחסנים בתנאי אקלים לא מתאימים, אנו חוזרים על בקשתנו לרשויות הנמל לייצא מחדש את הסחורה באופן מיידי בכדי לשמור על בטיחות הנמל והעובדים בו".

הרשויות בלבנון לא נקבו באופן רשמי בשמה של הספינה הרוסית MV Rhosus כמקור החומר שהתפוצץ בסופו של דבר בביירות ביום שלישי, אולם ראש הממשלה חסן דיאב אמר כי "הפיצוץ ההרסני נגרם על ידי 2,750 טון אמוניום חנקתי". הוא הוסיף כי "החומר נאגר במשך שש שנים במחסן הנמל ללא אמצעי בטיחות, מה שסיכן את ביטחונם של האזרחים".

גם ראש הביטחון הכללי של לבנון אמר כי "חומר נפיץ מאוד" הוחרם שנים קודם לכן ונשמר במחסן בנמל, אך לא פירט. ביום רביעי אמרה שרת ההסברה הלבנונית, מנאל עבד אל סמאד נג'ד, כי ישנם מסמכים ומסמכים משנת 2014 המוכיחים את קיומם של חילופי מידע על "החומר שהוחרם על ידי הרשויות בלבנון".

היא אמרה לערוץ תקשורת ירדני כי המסמכים נבדקים כעת בהקשר פוטנציאלי לפיצוץ הקטלני בביירות.