מוזיאון נחום גוטמן
מוזיאון נחום גוטמןצילום: ערן ליטוין

האסוציאציה הראשונית למילה מוזיאון בדרך כלל תהיה של מקום שקט יחסית, נקי, מסודר ועם קהל מסוג מסוים. לשוק לעומת זאת, בדרך כלל יש אסוציאציות קצת אחרת.

אנחנו חיים בתקופה קשה, תקופה בה הקורונה פגעה אנושות בעולם התרבות וגם מצבם של עצמאים רבים רעוע יותר מאי פעם, אבל כידוע תקופות קשות מולידות פתרונות יצירתיים. פתרון יצירתי כזה מצאה מוניקה לביא.

מוניקה היא אוצרת ומנהלת מוזיאון נחום גוטמן לאמנוץ שבתל אביב, והרעיון שלה היה פשוט: המוזאיון מעוניין בקהל שיבוא לצפות בתערוכות, וחקלאים ומשקים רבים מעוניינים במקום למכור את תוצרתם ישירות, אז למה לא לעשות אחד פלוס אחד?

"בשכונה בה אני גרה החלו להגיע מתחילת הקורונה חקלאים מכל קצות הארץ למכור את תוצרתם" מספרת לנו מוניקה, "וחשבתי שגם המוזיאון עם הפטיו היפה שיש לו, השוכן בבניין היסטורי באחד מבתיה הראשונים של נווה צדק, יכול להתאים ברוחו ליריד של מוצרים מתצורת הארץ".

"כידוע, נחום גוטמן היה מחובר מאוד אל ארץ ישראל והרבה לצייר את שדותיה, פרדסיה, כרמיה, ואת אנשי האדמה המביאים את תנובת הארץ. בתקופה זו בה אנו נדרשים לערבות הדדית ועזרה לזולת, זכרתי את דבריו של נחום גוטמן שאמר: "אסור להיכנע לגורל, הגורל עיוור".

האגף החדש במוזיאון נחום גוטמן
האגף החדש במוזיאון נחום גוטמןצילום: רן ארדה

ובכל זאת, שוק במוזיאון? מניח שלאנשים רבים זה נשמע כמו שמן ומים, שני הפכים שלעולם לא יתחברו...

מוניקה פחות מסכימה לדיכוטמיה הזו. "גם יצירות אמנות וגם תוצרת חקלאית, הן תוצרים של עבודה קשה, עיקשת ונחושה. שוק הוא מקום של שמחה, שבו תוצרת של אדם אחד נמסרת לאדם אחר, וגם מוזיאון הוא מקום בו מתכנסים אנשים לראות דברים שעשו עבורם אחרים. בשני המקרים מדוברים ביחסי חליפין, גם אם מסוג אחר".

"בשנים האחרונות נוצרה בארץ תרבות אוכל" מוניקה מדגימה את הקשר, "וגם השווקים עברו שינוי והושפעו ממגמות אל אופנה, עיצוב ואמנות. הקשר בין אוכל לאמנות קיים מאז תחילת ההיסטוריה, ואמנים תמיד ציירו אוכל, ארוחות, שווקים, שדות ותבואה".

"בעיניי זה היה רעיון מעולה" אומר גם יאיר מטיאס, "מאוד אהבתי את הרעיון מהתחלה, בגלל החיבור של תרבות, נווה צדק ואוכל". יאיר הוא משווק תוצרת של משקים כחול-לבן מכל רחבי הארץ, ומבחינתו מדובר באחלה הזדמנות. "אני באופן אישי חושב שכל הזדמנות כרגע לשיווק היא מבורכת. בפרט שקהל היעד שלנו מגיע למוזיאון".

"הוצאנו לכל הלקוחות שלנו הודעה שאנחנו הולכים למכור שם. הקורונה מביאה אותנו למחוזות חדשים, אנחנו מתנסים ביריד כזה בפעם הראשונה, לא עשינו משהו דומה בעבר, אבל מוכרים בהחלט מתכוונים להגיע".

איזה מוכרים למשל? יאיר מונה רשימה מכובדת שמכילה כוורת שמייצרת דבש מלכות, בתי בד ושמני זית, גבינות משק ועוד. "גם פרחים" מוסיפה מוניקה בחיוך, "זה יריד בתוך מוזיאון, אז שלא יהיו בו פרחים יפים לסעודת שבת?".

לסיכום, היא בוחרת לחלוק איתנו סיטואציה אהובה מתוך הספר 'בין חולות וכחול שמיים', שכתב נחום גוטמן, שהמוזיאון נקרא על שמו, יחד עם אהוד בן עזר. בסיטואציה מתואר כיצד התקינה אמו רבקה ארוחה לביאליק בביתם שבנווה צדק, וכיצד מכרה את הפרוות של המשפחה כדי לקנות כלי שולחן נאים לארוחה עבור ביאליק: מפה חדשה, מערכת מפיות וכלי שולחן, קערת מרק גדולה, וכד מים עם שתים- עשרה כוסות, וממקווה ישראל שלחו להם זרי פרחים גדולים לשולחן הארוחה ולסלון.

מה המסר של הסיפור? ובכן, את זה היא משאירה לכם להחליט....

* היריד יתקיים החל ממחר ובכל יום שישי, בין השעות 9.00 בבוקר עד 15.00, במוזיאון נחום גוטמן לאמנות, שמעון רוקח 21 נווה צדק ת"א. הכניסה ליריד ללא תשלום