השימוש במכת"זיות נפסק אחרי הביקורת הציבורית. הפגנות מול בית רה"מ, השבוע
השימוש במכת"זיות נפסק אחרי הביקורת הציבורית. הפגנות מול בית רה"מ, השבועצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הפגנות השמאל מול בית ראש הממשלה בירושלים הצליחו להעלות לראש סדר היום בעיה שאיתה התמודדו ציבורים רבים בישראל מאז הקמתה - אמצעי המשטרה לפיזור הפגנות.

באולפני החדשות הופנו שאלות נוקבות לקציני מחוז ירושלים, ועדת הפנים של הכנסת כינסה דיון מיוחד שיעסוק בבעיה, שרים וגורמים בכירים ביקשו לתמוך במפגינים, אבל המציאות בשטח מלמדת כי מפגיני בלפור זוכים ל'הנחות סלב' מצד המשטרה, שנוהגת בהם בכפפות של משי ונותנת להם לנהל את האירוע פעם אחר פעם.

לאחר שנושא פיזור המפגינים באמצעות זרנוקי מים - תמונה די שגרתית בכל הפגנה החורגת מעבר לאישורי המשטרה - עלה לכותרות, בסוף השבוע שעבר מכת"זיות המשטרה חנו סביב בלפור בחוסר מעש, כנראה עד להפגנה הבאה של הציבור החרדי, הימני או עולים חדשים.

מספר ימים קודם לכן התארגנה עצרת נוספת מול בית ראש הממשלה. המארגנים ביקשו לקיים גם צעדה למשכן הכנסת, והמשטרה מסרה להם כי אין אישור לקיום הצעדה. אך אחרי שהמוחים הודיעו כי יצאו לתהלוכה לעבר המשכן עם או בלי אישור מגורמי הביטחון - המשטרה חזרה בה והוציאה הודעה כי הצעדה, כמו גם העצרת, מאושרת ומתואמת עם הכוחות בשטח.

ובחזרה למוצאי השבת שעברה. אישור המשטרה לקיום העצרת היה עד לשעה 23:00 בלילה. חלק נכבד מהמפגינים הודיעו כי יסרבו להתפנות בשעה היעודה, ולמשטרה כנראה הייתה סבלנות יתרה. עד לשעה אחת וחצי בלילה המשיכו המפגינים להרעיש, רק סמוך לשתיים החלה החרמת ציוד רועש ומעצרים של בודדים.

גם מהודעות המשטרה נראה כי המפגינים זוכים ליחס מועדף, כשהדוברים מתעקשים להציג את פורעי החוק כ"קומץ" בלבד. באחת ההפגנות הסביר מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד בתום שלב המעצרים כי "נערכנו לקיום של הפגנה לגיטימית, ותוך כדי ההיערכות קיבלנו מודיעין על כוונתם של אנרכיסטים להגיע ולהפר את הסדר במהלך ההפגנה. כבר בחלק השני של האירוע זיהינו את האנרכיסטים בחזית ההפגנה, וקיבלנו מידע שהם מתכננים לצאת לתהלוכה. כשהם יצאו לתהלוכה הם השתלבו עם המפגינים הלגיטימיים מהדגלים השחורים, שהגיעו להפגנה רגילה ושקטה והתפזרו בצורה נאותה ושקטה".

במהלך הפגנה בתל אביב לפני כשבוע וחצי, המפגינים ירדו לנתיבי איילון לחסימת ציר. המשטרה פנתה אל המארגנים בבקשה להימנע מכך, אך נמנעה ממעצרים בשטח וביקשה מהנהגים לפנות לדרכים חלופיות.

כשהסובלנות מסתיימת

בסוף השבוע שעבר התקיימה בצפון תל אביב הפגנה אחרת, שכלפיה גילתה המשטרה פחות סובלנות - מחאת אנשי דרום תל אביב מול ביתה של נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות. המשטרה עצרה את שני מובילי המחאה, שפי פז ודורון אברהמי. אברהמי סיפר ל'בשבע' איך ניסו השוטרים במקום להצר את צעדיהם כמה שיותר.

"אנחנו לא מקבלים את ההנחות שמקבלים המפגינים בבלפור", הוא אומר, "שם יש הכלה מאוד גדולה כלפי מה שהמפגינים עושים. בסך הכול שפי ואני נעצרנו על ריסוס גרפיטי, מה שנקרא בלשון החוק 'השחתת פני מקרקעין', זה היה תרסיס על הכביש במקום שאף אחד לא רואה. המפגינים מול נתניהו מרססים על הכבישים כתובות נגדו, אף אחד מהם לא נעצר על זה. זו לא עילה רצינית למעצר.

"במקרה שלנו המשטרה עושה הכול כדי שלא יהיה לנו נעים ונוח. לא נותנים לנו להגיע עם האוטו קרוב למקום ההפגנה, צריך לעשות סיבוב פטרול ברגל כדי להגיע למקום. מחשיכים את האזור כדי שנעמוד בלי אור ולא יהיה נעים. המשטרה מקיפה אותנו בכוחות ענקיים, גדרות ומכוניות משטרה שמונעים מהקריאות שלנו להישמע באמת בבית של חיות, וכך יוצא שאנחנו מפגינים מול המשטרה ולא באמת מולה. בסוף המעצרים שלי ושל שפי נועדים כדי לפזר את ההפגנה, לא באמת כי ריססנו משהו.

"בהפגנות בבלפור המשטרה לא תעשה את זה", ממשיך אברהמי, "כי הן משודרות בשידור חי בערוצי הטלוויזיה הגדולים, וזה כנראה מאיים על השוטרים. אותנו לא מסקרים ועל ההפגנה שלנו לא מדברים, כך שהמשטרה מרשה לעצמה לנהוג בנו באכיפה בררנית. כשאצלנו התאחרה השעה וביקשו להפסיק להרעיש, אנחנו הפסקנו את השימוש בשני המגפונים שלנו, ולמרות זאת הם הוחרמו. תשווה את זה לרמקולים הענקיים של בלפור, ובכל זאת שם לא מיהרו להחרים".

לתחושת האכיפה הבררנית נוספו גם דברים שאמר מפכ"ל המשטרה לשעבר יוחנן דנינו בריאיון ל'כלכליסט'. לדבריו, "במחאה החברתית של 2011 סגרנו את העיר (תל אביב, ש"פ) במשך חודשים, ולא רק ברוטשילד. מה, לא נאפשר מחאות בגלל שכנים? היו שם עשרות אלפי מפגינים, והיו גם תופעות לא קלות של אלימות בתוך ההפגנות, ובכל זאת מעולם לא השתמשנו במכת"זית נגד מפגינים. טיפלנו נקודתית במי שהפר את הסדר וזהו".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הצביע על כך שהזהירות שלדברי דנינו הייתה נהוגה במשטרה אז, לא הייתה נחלתם של מפגינים ממחאות אחרות. בחשבון הטוויטר שלו כתב אוחנה: "ובכן, כך פיזרה המשטרה בכהונתו את מחאת יוצאי אתיופיה: מכת"זית, פרשים וסוסים ורימוני הלם על המוחים".

"פועלים לפי הצורך"

אברהם בוימל, חרדי שמרבה להשתתף בהפגנות, מספר על האופן שבו מפזרת המשטרה הפגנות של הציבור החרדי. "לא צריך לנדוד רחוק, להפגנות יוצאי אתיופיה לפני קרוב לעשור, כדי לחפש שימוש במכת"זיות. הן נמצאות אצלנו בכל ההפגנות, מהרגע שההפגנה מתחילה. אפילו לא נותנים לנו משך חצי שעה או שלושת־רבעי שעה למחות לפני שמפזרים אותנו. איך שהאירוע מתחיל, צינורי המים כבר יורים, ולא סתם מכת"זית, אלא עם 'בואש' - מים מצחינים עד גועל נפש שמשפריצים עלינו, וזה משאיר ריח חריף באזור לתקופה ארוכה. זה הורס את הבגדים ואת הציוד וגורם לנזק בלתי הפיך. לא ראינו אף ארגון שמאל או גוף זכויות אדם וחופש ביטוי שזועק את זעקתנו על חופש הביטוי.

"היחס שמופנה להפגנות חרדיות שונה מאוד מהיחס שמקבלות הפגנות לא חרדיות", מבהיר בוימל. "בהפגנות בבני ברק, המשטרה לא רצתה להשפריץ בואש כדי לא לפגוע בחנויות ברחוב - אז שוטרים הסתובבו עם אפודי מגן ועם מכלי תרסיס על הגב, וריססו לתוך הפנים של המפגינים כאילו אנחנו ג'וקים או עכברים. הבכי עכשיו על ההפגנות שהן 'נשמת אפה של הדמוקרטיה' הוא לא אמיתי. לא שמענו אף אחד מייחס לנו את הזכויות שדורשים לעצמם ארגוני השמאל".

ניצב בדימוס אריה עמית, לשעבר מפקד מחוז ירושלים של המשטרה, דוחה את הטענות על הטיה פוליטית, ומסביר את מניעי פעילות המשטרה באירועים שונים. "המשטרה צריכה לאפשר לאזרחים לקיים הפגנות, ואפילו הפגנות סוערות", אומר עמית. "מה שאי אפשר לאפשר זה חסימות כבישים, נזק לרכוש, פגיעה בחופש התנועה או פגיעה בנפש. בשנים האחרונות יש התגברות בשיח על חופש המחאה וחופש הביטוי, ומבלי לזלזל בכל אלה, צריך לראות שהם לא גורמים נזק לאזרחים או לדברים אחרים.

"בעבר ארגון הפגנה היה צריך להיות הרבה יותר מתואם ומסודר. היה צריך להגיע למשטרה, להיפגש עם קצין אג"מ כדי לראות איפה בדיוק ניתן להפגין, באילו שעות ומה התנאים. היום כל אחד שמשהו מעצבן אותו יורד לציר מרכזי וחוסם בו את התנועה במסגרת חופש הביטוי. באירועים כאלה המשטרה צריכה להפעיל כוח. אם ההפגנה אגרסיבית יותר אז יותר כוח, ואם פחות סוערת אז פחות כוח. הבעיה היא שבעידן המתוקשר דברים מתועדים ומקבלים תהודה בתקשורת, ובנסיבות כאלה יש שוטרים שכבר פוחדים לבצע את תפקידם - ואסור שזה שיקרה".

סגן ניצב שלומי בכר, ראש ענף מבצעים במחוז ירושלים, מגיב לטענות ואומר ל'בשבע': "הטענות שאנחנו שומעים הן על שיטור יתר, ולא על הנחות. המשטרה נערכת בכוחות גדולים לכל הפרות סדר, ואם מתגלה הפרת סדר כלפי אזרחים, כלפי שוטרים או כלפי ציוד - המשטרה לא מהססת להפעיל את האמצעים העומדים לרשותה בכל דרך.

"לאחרונה המפגינים הפנימו שככל שהם יגישו בקשה מראש לקיום ההפגנה יהיה להם נוח יותר והמשטרה תאפשר להם את ההפגנה, וככל שתהיינה הפרות סדר אנחנו נפעל לפי הצורך גם בהפעלת כוח. במוצאי השבת האחרונה לא היה צורך בהפעלת מכת"ז ולא בסוסים. למרות שהם היו שם, יכולנו לפנות את ההפגנה בלי השימוש בכל אלה. בהפגנות הראשונות היו יותר גילויי אלימות ונזק לרכוש, ושם לא היססנו לפעול באמצעים מיוחדים. וכשלא היה צורך - לא השתמשנו בהם".