הסחנה
הסחנהצילום: מנו גרינשפן

הקיץ בעיצומו, ואמנם החופש הגדול נראה השנה שונה מכל שנה אחרת, אך דווקא בגלל זה נזכור אותו תמיד. ולמרות המצב המאתגר, התקופה הזו מביאה לנו הזדמנות ייחודית להכיר טוב יותר את האתרים היפים בארצנו, לבלות זמן רב יותר עם המשפחה וליהנות מהטבע הישראלי.

ואין אזור טוב יותר בשביל לחוות את כל זה יחד, מאשר לעלות צפונה, ולהגיע לאתרים של רשות הטבע והגנים בצפון הארץ.

אחד האתרים הפופולריים בצפון הוא גן לאומי גן השלושה, הידוע גם בשמו "הסחנה". הגן שבעבר זכה בתואר של אחד מ-20 הגנים היפים בעולם ברשימה של המגזין הנחשב טיים, ממוקם באזור עמק המעיינות, ומציע בהתאם לכך בריכות טבעיות בנוף עוצר נשימה. ובימים כאלו חמים, אין כמו להיכנס ולרחוץ. במיוחד עבור הציבור המסורתי, יתקיימו במקום רחצות נפרדות בבריכות נפרדות לגברים ולנשים, בימי שלישי 18/8 וחמישי 20/8 בין 17:30-19:30(שירותי הצלה במקום). לאחר מכן ניתן יהיה לשהות במקום (ללא רחצה) , לאכול בצוותא ולבלות יחד עד השעה 22:00.

הסחנה
הסחנהצילום: מנו גרינשפן

עוד אחד מהאתרים היפים ביותר בצפון הוא גן לאומי מבצר יחיעם. אתר שמשלב היסטוריה, מורשת ונוף מדהים, כשממרומי המבצר ניתן להביט בגליל המערבי כולו במלוא תפארתו. שעות הביקור באתר בחודש זה הורחבו כך שיהיה ניתן ליהנות ממנו גם מעבר לשעות החום הכבדות, בשעות המוקדמות של היום וגם בשעות אחר הצהריים והערב. בימים שלישי עד חמישי בחודש זה יופעל באתר המיזם המשותף לרשות הטבע והגנים יחד עם מפעל הפיס ומשרד התרבות והספורט, "נושמים תרבות", במסגרתו באותם ימים החל מהשעה 18:00 יהיה ניתן ליהנות מערב קסום במבצר שיתעורר לחיים עם אמני קרקס, שחקנים, פסלים חיים ונגנים. המיזם נועד לתמוך באמנים והמיצגים יתקיימו במספר סבבים במהלך הערב בהתאם להנחיות משרד הבריאות. שעות הפתיחה הם בימים ראשון ושני בין 8:00-17:00, בימי שלישי, רביעי וחמישי בין 8:00-21:00, ובשישי בין 8:00-16:00.

ואם מדברים על מבצרים, אי אפשר שלא להזכיר את גן לאומי מבצר נמרוד. בגן ניתן לצפות בנוף הפנורמי המרשים של הגליל והגולן, מהחרמון ועד עמק החולה, ומהרי נפתלי ועד קו הגבול עם לבנון, מכמעט כל נקודה באתר. מלבד התצפיות הייחודיות באתר ניתן ליהנות גם מהאולמות המסתוריים, בריכת המים החבויה והמגדלים הנישאים שייקחו אתכם לחוויה היסטורית באווירה של ימי הביניים. בימים רביעי וחמישי החודש יופעל גם באתר זה המיזם "נושמים תרבות" בין השעות 16:00-19:00 במסגרתו המבצר יתעורר לחיים עם מגוון סיפורי אגדות עם אמני רחוב, אמני קרקס, שחקנים, פסלים ונגני רחוב. האתר כולו פתוח בימים ראשון-שלישי בין השעות 18:00-10:00, ימי רביעי וחמישי בין 10:00-19:00 וביום שישי 10:00-18:00.

מבצר נמרוד
מבצר נמרודצילום: מנו גרינשפן

חוויה ייחודית אפשר למצוא בגן לאומי כוכב הירדן בלילה של יום רביעי, 12.8 כאשר יתרחש ליל המטאורים. בין השעות 19:30-24:00 תוכלו להגיע לשכב על הגב, להביט בשמיים ולצפות בכוכבים ולהתפעל מתופעה מדהימה. לצפייה בכוכבים נדרשת עלטה מוחלטת, ומבצר 'כוכב הרוחות' שבגן הלאומי כוכב הירדן, הוא נקודת חושך ייחודית מעל אזור עמק הירדן ולכן התצפית ממנו על מטר המטאורים איכותית. בנוסף ניתן יהיה לטייל במבצר לאור התאורה החדשה שהותקנה.

כוכב הירדן
כוכב הירדןצילום: יובל מורן
ליל המטאורים
ליל המטאוריםצילום: כפיר ולר

אם אתם מתרגשים מזריחה מרהיבה ומחפשים חוויה ייחודית לבוקר מיוחד של זריחה, מוזמנים להגיע לגן לאומי שמורת טבע ארבל ביום שישי 14.8 החל מהשעה 5:00, לחוויה שתשלב את נופי הכנרת באור הזריחה עם צבעים עוצרי נשימה. תה חם יחולק במקום למבקרים.

כמו שאתם בטח יודעים, כשיוצאים לטייל, חובשים כובע, לוקחים מים, מתכננים את המסלול וכמובן נועלים נעלים נוחות ובטוחות. בשמורת טבע גמלא דאגו לשביל חדש ומיוחד שנפתח בימים אלו לראשונה למבקרים ובו ניתן לחלוץ נעלים ולחוש את החומרים השונים הקיימים בטבע. בשביל הרגלים היחפות במקום תוכלו לגלות מהי אדמת בזלת, לתצפת על העיר העתיקה ועל הנשרים בשמיים, וללמוד למה כדאי להשתמש בכלים רב פעמיים. בנוסף תצטננו בנקודת אחת ותיכנסו למבוך מנהרת גמלא בנקודה אחרת. עוד באתר- מסלול מעגלי מונגש וקליל לכל המשפחה. האתר פתוח בימים ראשון עד חמישי בין א:09:00-18:00 וביום שישי בין 9:00-17:00.

גמלא
גמלאצילום: אבירם שני

אם אתם מחפשים פעילות חווייתית עם המשפחה לקראת סוך השבוע, כדאי שתגיעו לגן לאומי תל חצור, אתר מורשת עולמית אשר מזוהה עם חצור המקראית- אולי הגדולה מערי ארץ ישראל בתקופה המקראית. באתר שיהיה פתוח בימי חמישי בין השעות 10:00-19:00 תוכלו ליהנות מביקור עם הדרכה צמודה ותה קר, ובנוסף להצטרף למשחק משימתי: חיפוש החרפשית המצרית- קמע מצרי עתיק, בעזרת תיק חקירה והממצאים בשטח. ההשתתפות במשחק היא בעלות של 20 ₪ למשפחה וניתנת למימוש עד השעה 15:00.

גם בגן לאומי כורזים תוכלו ליהנות מבילוי מהנה עם הרוח המלטפת והנוף עוצר הנשימה של הכנרת, הגליל ורמת הגולן. חוץ מסיור מהנה בשטח בליווי מדריכים מתנדבים של רשות הטבע והגנים תמצאו גם שם משחק חוויתי של משימות ורמזים לכל המשפחה שיכיר לכם בדרך חווייתית וכיפית את רזי הכפר היהודי העתיק. המשחק כולל בנייה, יצירה, פתרון חידות ועוד שלל הפתעות. האתר פתוח בימים חמישי בין 10:00-19:00 ושישי בין 10:00-18:00.

ואם אתם מחפשים אתר יפה שאפשר לעצור בו בדרך לטיול בצפון תגיעו לשמורת טבע החולה. אתר בעל חשיבות עולמית לעופות מים שמשמש כבית גידול לח חשוב ביותר במזרח התיכון. הזדמנות לצפות באגם המלא בעופות נודדים, לטייל על הגשר הצף ולהתרשם משמורת הטבע הראשונה בישראל. השמורה פתוחה בימים ראשון עד חמישי בשעות 8:00-17:00, וביום שישי בין 8:00-16:00.

ברשות הטבע והגנים פועלים בהתאם לתו הסגול, ולפי הנחיות משרד הבריאות הכניסה לכל האתרים היא אך ורק ברישום ותיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים, ניתן גם למצוא באתר פרטים מלאים על שלל פעילויות הקיץ בכל רחבי הארץ. אז קדימה כנסו, תירשמו ובואו ליהנות עם המשפחה בטבע הישראלי- www.parks.org.il.