מפגינים בביירות
מפגינים בביירותReuters

בלבנון ממשיכים לאמוד את הנזקים הכבדים שגרם הפיצוץ בנמל ביירות. על פי דיווחים מקומיים, בית הכנסת היחיד במדינה 'בית אברהם' שעדיין עמד על תילו, ניזוק בצורה קשה וספק אם ניתן יהיה לשקמו.

בית כנסת אינו פעיל, אולם הוא עדיין עמד על תילו והרשויות בלבנון אף שימרו אותו כאתר היסטורי. בית הכנסת שוכן ברובע ואדי אבו ג'מיל במרכז ביירות, במקום שבו היה בעבר הרובע היהודי של העיר, במרחק של קילומטרים ספורים מנמל ביירות.

בית הכנסת נבנה בשנת תרפ"ה ונקרא על־שם בנו של אברהם ששון מכלכותה אשר תרם לבניית בית הכנסת. עקב קשיים במימון הבניה, נרתם ראש הקהילה היהודית בלבנון, יוסף פארחי, לעזרה, וסייע ברכישת תשמישי הקדושה ועיצוב פנים בית הכנסת. בחצר בית הכנסת פעלו גם שורה של מוסדות חברתיים של הקהילה.

עם פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון, ביירות חולקה ל'מזרח' ו'מערב', ובית הכנסת נשאר במערב, בשליטת המיליציות של אש"ף ששמרו עליו ועל יהודי האזור פן ייפגעו בקרבות אולם בית הכנסת עצמו הופקע על ידיהם לצורך אחסון ציוד ותחמושת.

בשנת תשל"ו, עקב התמשכות הקרבות, החליט יוסף פארחי להעביר את ספרי התורה לז'נבה. הוא הפקיד אותם בידי אדמונד ספרא, בנקאי יהודי ממוצא לבנוני, ששמר אותם בכספות הבנק שלו. רוב הספרים הועברו מאוחר יותר לבתי כנסת ספרדיים בישראל.

משנת תשנ"א לא נותרו באזור ואדי אבו ג'מיל בביירות אלא שני יהודים בלבד. בלבנון כולה נותרו 60 יהודים בלבד, והקהילה חדלה להתקיים למעשה.

בתום מלחמת האזרחים החליט ראש ממשלת לבנון רפיק אל־חרירי לשקם את בית הכנסת ולהקיף אותו בגן. התכנית לא יצאה לפועל, אולם בית הכנסת נחשב כמקום שמור.