אחד הנערים שסיימו בגרות בזכות הפרוייקט
אחד הנערים שסיימו בגרות בזכות הפרוייקטצילום: ללא

לצד משבר הקורונה הודיע משרד החינוך על סגירת כלל היחידות לקידום נוער בארץ, בשל מחסור בתקציב.

בעקבות כך יצאו מכתבי פיטורים לכל עובדי תכנית היל"ה (השלמת יסוד ולימודי השכלה) שפועלת להשאיר במערכת החינוך נוער בסיכון. דבר זה יוביל למצב בו 8,000 תלמידים שנשרו מבית הספר לא יפתחו את השנה ויישארו ברחוב.

הרב דוד דרוק ר"מ במסגרת של ילדים בסיכון בתל אביב מספר לערוץ 7 כי "חלק מתופעות הלוואי של משבר הקורונה במגזר הדתי והחרדי באות לידי ביטוי בנשירה של נוער".

לדבריו, "זה בא לידי ביטוי בכמה דברים: ראשית נערים מוצאים את עצמם בבית ולא במסגרת היומיומית - ובמגזרים בהם הבית מכיל לפעמים שבעה ושמונה ילדים בדירת שלושה חדרים, לא תמיד יודעים איך להכיל את זה. כי הילד בפנימיה וכשהוא חוזר נותנים לו את המקום. יחד שפתאום צריך להיות בבית חודשיים, אין לו את המקום שלו והפינה שלו. אז הוא מתחיל להסתובב ברחוב ולאמץ הרגלים.

''זאת, בלי להזכיר את הקושי הכלכלי שמשבר הקורונה גורם בבית ואז הילד יוצא לעבוד ומוצא את עצמו כשהוא מסתדר כעצמאי במקום עבודה ואומר לעצמו 'למה לי לחזור למסגרת הלימודית'".

"משם זה יכול להתדרדר לסמים, לאלכוהול ולדברים נוספים. עכשיו התבשרנו שבעקבות חוסר אישור התקציב לא הועברו ממשרד האוצר למשרד החינוך מיליון וחצי שקלים שפונים בדיוק לאותם נערים שנמצאים בקצה. מדובר ב-140 מסגרות שחלקן ייעודיות ומפעילות תוכניות למגזר הדתי והחרדי.

''יש תוכניות לנערות דתיות וחרדיות שאין כמוהן הרבה בארץ. יש תוכניות לנערים שמלווים רגשית על ידי עובדים סוציאליים ויש תוכניות שבהן תוך פרק זמן קצר ניתן להשלים בגרויות. מכניסים אותם להווי הלימודי מתוך אהבה וחיבור", מוסיף הרב דרוק.

הוא מזהיר מפני תוצאות סגירת המסגרות. "אם המקום הזה לא ייפתח בראשון בספטמבר הנערים האלה ימצאו את עצמם ברחוב. אם לנערים הללו לא תהיה המסגרת הזו, הם יגיעו למקומות שאנחנו לא רוצים שנגיע אליהם. בשנה האחרונה 13 נערים סיימו את הלימודים במסגרת שלנו עם בגרות מלאה וכולם הולכים לצבא במסגרת מותאמת. יש לנו נערים שהגיעו ליחידות כמו 8200. עכשיו מנחיתים גזר דין מוות רוחני ולימודי לאותם ילדים".

הרב דוד דרוק
הרב דוד דרוקצילום: ללא

במקביל מתוכננות גם מחאות. "התחלנו להעלות קמפיינים לרשת של נערים ובוגרים שמספרים על המקוםוביום רביעי נפגין מול הכנסת. יש לצד כעשרת אלפים נערים ברחבי הארץ גם כ-1,200 עובדי הוראה שנשארים בלי פרנסה, כולל אני. אנחנו שבועיים לפני תחילת השנה. זו מציאות שיצטרכו למצוא עבורה את הפיתרון. זה הצלת נפשות ממש".

"בעקבות משבר הקורונה עלה משמעותית אחוז הנערים שעזבו את מקומות הלימודים הפורמליים ואמורים לבוא אלינו וכעת לא יהיה להם מענה. הדבר הזה הוא בלתי נתפס", מסכם הרב דרוק.