האוזר והנדל
האוזר והנדלצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

סיעת ״דרך ארץ״ של צבי האוזר ויועז הנדל פנתה הערב (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקשה את תמיכת הליכוד בקידום החוק לדחיית תקציב המדינה, עד קריאה שנייה ושלישית.

צעד זה יאפשר לליכוד ולכחול לבן את תקופת הזמן, במקביל לקידום החוק, להגיע לפתרון המחלוקות ביניהן כדי להבטיח תפקוד שוטף של הממשלה ולמנוע בחירות.

ראש הממשלה נתניהו נענה לבקשה וכך גם שר הביטחון בני גנץ. המשמעות היא שהצעת החוק תקבל פטור מחובת הנחה ותעלה ביום רביעי לקריאה טרומית במליאת הכנסת.

שר התקשורת יועז הנדל אמר כי ''בחירות בעת הזו הן פגיעה אנושה באינטרס הלאומי ובציבור הישראלי. נעשה כל מאמץ כדי למנוע את טירוף הדעת שבהליכה לבחירות רביעיות בעיצומו של משבר כלכלי ובריאותי חסר תקדים''.

יו״ר ש''ס, שר הפנים אריה אריה דרעי, הודיע כי סיעת ש''ס תתמוך בקריאה הטרומית ובקריאה ראשונה בהצעת החוק של סיעת ׳דרך ארץ׳ לדחיית מועד תקציב המדינה. גם מפלגת יהדות התורה צפויה לתמוך.

''זה לא זמן לפוליטיקה''

גורם בכיר בליכוד הסביר את תמיכת המפלגה בהצעת החוק לדחיית מועד תקציב המדינה, וקורא לבני גנץ וסיעת כחול לבן להגיע לפשרה בנושא. ''כפי שהבטיח, ראש הממשלה נתניהו עושה הכל כדי להימנע מבחירות ולהגיע לפתרון שיאפשר את המשך עבודת הממשלה ולקבל את ההחלטות הדרושות למאבק בקורונה ובראשן העברת תקציב של מיליארדים כסיוע לאזרחי ישראל", אמר הגורם.

''הליכוד מאמין בתקציב חד שנתי מיידי כדי לסייע לאזרחים ולעסקים לצאת מהמשבר. הסכמנו להיעתר לבקשת סיעת 'דרך ארץ' כדי לתת צ׳אנס אחרון לפשרה. זה לא הזמן לפוליטיקה, זה הזמן לאחדות ולהילחם בקורונה וזה מה שראש הממשלה עושה''.

הגורם הבכיר הוסיף: ''אנחנו מצפים מכחול לבן להתמקד בעיקר - מלחמה בקורונה והעברת הכספים והמענקים לאזרחי ישראל - ולהימנע מגרירת מדינת ישראל לבחירות מיותרות. ראש הממשלה נתניהו ימשיך לפעול בכל החזיתות ומצפה מכל סיעות הבית להתגייס למאבק בקורונה ולא לזרוק הערות מהיציע. זה המאבק של כולנו וזה מה שאזרחי ישראל מצפים מאיתנו לעשות בעת הזאת''.

על רקע המחלוקת הקשה בין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ סביב תקציב המדינה, גנץ זעם בישיבת קבינט הקורונה היום על כך שראש הממשלה גונב לו קרדיטים על עשייה למען אזרחי ישראל.

"הפרסומות בטלוויזיה על תוכנית המענקים היא רק של משרדי האוצר וראש הממשלה. זו חוצפה בלתי רגילה, ככה לא עובדים ביחד", אמר גנץ על פי הדיווח בכאן 11.

מפלגת כחול לבן הודיעה כאמור כי תתמוך בחוק לדחיית מועד אישור התקציב שהגישה סיעת דרך ארץ. ''כחול לבן מברכת את הליכוד על היענותו לשמירה על יציבותה הפוליטית והציבורית בישראל. כחול לבן תעשה כל שביכולתה כדי למנוע בחירות איומות מאזרחי ישראל בעיצומו של אחד המשברים החמורים בתולדות המדינה", אמרו במפלגה.

''נתמוך בתיקון החוק הקיים, בדרך שתאפשר תקציב לשיקום כלכלת ישראל. לאזרחי מדינת ישראל מגיע את הודאות והיציבות הטובה ביותר בעת הזו ולכך נמשיך לפעול״, הבטיחו בכחול לבן.

ישיבת קבינט הקורונה שהתקיימה הבוקר הפכה לזירת עימות סוער בין ראש הממשלה נתניהו לבין ראש הממשלה החליפי גנץ. במהלך הישיבה תקף גנץ בצעקות את נתניהו וקרא "מהיום הראשון לא התכוונתם לקיים את ההסכם על תקציב דו שנתי".

ראש הממשלה נתניהו בחר שלא להשיב לטענה ובמקום זאת הגיב בציניות, "שמישהו יגביר את הווליום, לא שומעים".

לפני כן תקף שר האוצר ישראל כ"ץ את החלטת גנץ שלא לאפשר את קיומה של ישיבת הממשלה הבוקר לנוכח המחלוקת על אישור תקנון הממשלה החדש.

"תאשר להביא מיד לאישור הממשלה את תוכנית הסיוע לציבורים נזקקים ולהאצת תשתיות במשק בסך 8.5 מיליארד ש״ח, אותה אישרנו בממשלה והעברנו בחקיקה בכנסת. פרטי התוכנית סוכמו עם נציגיך ואין שום סיבה לעכב אותם ולפגוע בציבורים נרחבים", קרא כ"ץ לגנץ, שהשיב לו בחריפות יחד עם השר עמיר פרץ.

במהלך הוויכוח טען השר גנץ כי שר האוצר ישראל כ"ץ מסכל את האפשרות להעביר תקציב דו שנתי, "אתה הנחית את משרד האוצר לעבוד על תכנית חד שנתית בניגוד לכל הסיכומים".