מינסק
מינסקReuters

יום הבחירות לנשיאות בבלארוס הסתיים בעימותים אלימים עם המשטרה ועשרות עצורים.

זמן קצר לאחר שמדגם הבחירות ניבא ניצחון מוחץ לנשיא המכהן אלכסנדר לוקשנקו, שזכה על פי המדגם ל-80 אחוזים מקולות המצביעים, התאספו אלפי מפגינים ברחובות הבירה מינסק במחאה על תוצאות הבחירות שלטענתם זוייפו.

המפגינים התאספו ב"כיכר הניצחון" במינסק וזמן קצר לאחר מכן הגיעו למקום כוחות גדולים של המשטרה שניסו לפזר את המפגינים בכוח.

בעימותים האלימים שהתפתחו במקום נפצעו מספר מפגינים, כאשר אחד מהם פונה לבית החולים עם פגיעת ראש קשה.

על פי הדיווחים ממינסק, השוטרים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות, ובעימותים האלימים התלקחו בכמה מוקדים לאחר שחלק מהמפגינים ניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה ולהפגין גם בחלקים אחרים של מינסק.

"השוטרים קפצו מכלי הרכב של המשטרה והחלו לעצור אנשים, בעוד המפגינים צעקו ׳לכו מכאן׳ וכן ׳בלארוס היא הבית שלנו׳. הצעקות נשמעו לאורך כל השדרה המרכזית במינסק", סיפר אחד מעדי הראייה לעימותים האלימים שהתפתחו בסוף יום הבחירות.

עד ראייה אחר סיפר כי "רכב משטרה נסע היישר אל תוך קבוצת מפגינים. אחד המפגינים נפל אל הרצפה, וכאשר המפגינים האחרים רצו אליו השוטרים החלו לזרוק לעברם רימוני הלם. חמישה או שישה אנשים הוציאו את הפצוע מהמקום, הוא היה פצוע קשה ואמבולנס שהגיע פינה אותו. המפגינים צעקו "רוצחים" כלפי השוטרים".

מדגם הבחירות מנבא כי המועמדת העיקרית מול לוקשנקו, סבטלנה טיכנובסקאיה, זכתה ב-7 אחוזים מהקולות בלבד. לוקשנקו בן ה-65, שזכה לכינוי "הדיקטטור האחרון באירופה" ושולט בבלארוס כבר 26 שנה, יחל את הקדנציה השישית שלו בתפקיד.

בשבועות האחרונים הוא נאלץ להתמודד עם הפגנות ענק של אזרחי בלארוס נגדו, בטענה כי הוא האחראי למצב הכלכלי הקשה במדינה, ולאחר שהמליץ לאזרחים "לטפל בנגיף הקורונה בעזרת שתיית וודקה, ביקור בסאונה ועבודה קשה בשדות".

לוקשנקו עצמו התגאה כי "נדבק בקורונה אך החלים ממנה ללא שום תסמינים". גם העובדה שמספר רב של מועמדים שביקשו להתמודד מולו בבחירות לנשיאות נפסלו או נעצרו ונכלאו בתואנות שונות, הביאה לגל הפגנות נגדו.