חתונה. אילוסטרציה
חתונה. אילוסטרציהצילום: iStock

לו ידעתי איזו הפתעה ממתינה לי על שולחן, הייתי דוהרת פנימה. אני פותחת בהיסח הדעת, ומגלה הזמנה לחתונת קורונה. רגע, זאת יראת. נדמה לי שרק לפני זמן קצר היא ישבה פה כדי לדון על ה PROS AND CONS של הקפאת ביציות.

אני עמלה מזה שנים על הרחבת הידע הציבורי בנושא השעון הביולוגי של האישה. חשיפת הנושא מלווה בנגיעה בנקודות כאב של הרווקה ובמאבק מול גורמים שונים שהשיח בנושא נראה להם לא פוליטיקלי קורקט ... (מה פתאום שתלחיצי נשים להתחתן? ומה פתאום שתדברי על הילודה כבסיס לזוגיות...) ואני בשלי. אני מכירה את העובדות ומבקשת להעניק ידע מקצועי. כי ידע נותן כוח. וצריך לאפשר לבנות בחירה מודעת, כדי שלא תפגושנה בכאב ההחמצה, ברבות הימים.

העלאת האופציה של הקפאת ביציות היא כהושטת עוגן הצלה לחלק הולך וגדל של בנות רווקות בגילאי ה30-35.. כן, זו חובתי, מבחינת 'לא תעמוד על דם רעיך'. אני מרגישה שאין לי זכות למנוע את הידע החשוב הזה מבנות. השתיקה של גורמי רפואה וחינוך שאינם מתריעים על דהירת הרכבת הביולוגית, דורשת תיקון....

אני חשה את פעימות הלב של הרווקות המקסימות, ומבקשת לפתוח להן צוהר לאופטימיות, לרוגע, לביטחון באימהות הממתינה להופעת הנסיך הראוי להן. אין לי זכות לשתוק. גם אם השיחה על הנושא הרגיש הזה, הנגיעה בבטן הרכה, לעיתים מפתיעה, מערבבת, מטלטלת במבט ראשון. התובנות תזדחלנה לאיטן, ותתבענה את מקומן. אני רוצה לראות נשים שמחות. עייפתי מבשורות עצובות של שחלות שהגיעו לסוף דרכן. כגינקולוגית, באתי לבשר את בשורת החיים. אני יוצאת אתה למסע של גאולה.

"ד"ר חנה, אין מצב". עיניה בורקות, והיא מנגבת דמעה תועה. "העלות גבוהה...", ואני משיבה שילדים עולים כסף - והרבה. אנחנו דואגים לכל מחסורם - מחוט ועד שרוך נעל, ושמחים בכך. אז הנה את פוסעת במסלול ההורות שתוביל בעזרתו יתברך לעוד המון הוצאות ברוכות בעתיד.

"האם לשתף את ההורים? למה לא? ואולי זה יכאיב להם..." ההיפך הוא הנכון - אם תסבירי שאת עושה את ההשתדלות הראויה כדי שהם ירוו נחת מנכדים מתוקים, הם בוודאי יעמדו לצדך, ואולי אף תמצאי בהם עוגן כלכלי. והרי מתנות לנכדים ירעיפו גם ירעיפו. אז הנה, הזדמנות לדאוג לכך שיהוי נכדים...זה בדיוק כמו לשלם לשדכנית כדי שתהיה חתונה.

אמנם לא דימית בלבך שכך יראה המסלול לאימהות המיוחלת. ואני אומרת- זו הזדמנות שעומדת לפתחך. אל תתני לה לדלג עלייך. זאת לא הרמת ידיים, זאת לקיחת אחריות.

ויש את הקולות האחרים: יש קולות שאומרות שזה 'מחליש', זה משדר חוסר תקוה והרמת ידיים ממציאת זוגיות, ויש קולות שאומרות שזה יעודד בנות לדחות את הנישואין. קולות אחרים אומרים שהפצת המידע לבנים הוא מסוכן כי אז הם יתפקחו ויכירו בעובדה שאכן- גיל השחלה הוא פרט מאד רלוונטי כשהם באים לתכנן את ההורות העתידית שלהן.

ואז אני פונה לכל הקולות, ומשיבה אחת על אחת - זה לא משדר חוסר תקווה, כי אם להיפך: זאת מתנה לזוגיות שתתרקם, תכנית חסכון 'בילט-אין'. כך גם לא תחשוש הרווקה לחשוף את גילה, כי היא תוכל להוסיף שיש לה 'בהקפאה' ביציות מוקפאות..

ולא, דבר זה לא יעודד להרחקת גיל הנישואין: הבנות משתוקקות לחתונה - נשים דעתן 'כלה'. כך אומר הרב אבינר שליט"א. וכמה הוא צודק. אגב, מאיסוף נתונים בחלק מהמחלקות בארץ, מסתבר שתהליך הקפאת הביציות נמצאת בקורלציה חיובית עם בשורות של אירוסין. המסלול הזה נמצא כעוקף מספרית את כל מיזמי השדכנות, גם יחד. מהו סוד הקסם?

האם זה פתיחת הלב, והרוגע שנוסך התהליך בבנות שיודעות שהן עשו את שלהן לשם שימור הפוריות. האם זה סוג של סייעתא דשמייא בו ריבונו של עולם מצרף ברכתו למעשה ההשתדלות? האם זאת ההתמודדות מול הנושא שהיה מודחק ובער מבפנים, כמו תפוח אדמה לוהט שהיא לא העיזה לגעת בו, וכעת- התקרר? יתכן וזה כל הדברים האלו גם יחד. בכל מקרה, זה פועל ישועות. בדוק מנוסה.

להצטרפות לפרויקט 252 לקבלת כלים לקראת חתונה מעולמות האימון, הפסיכולוגיה והשיווק – לחצו כאן.