ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז הערב (חמישי) על הסכם שלום בין ישראל לאיחוד האמירויות.

''היום נפתח עידן חדש ביחסיה של מדינת ישראל עם העולם הערבי. החלטנו על הסכם כינון שלום מלא ורשמי בין ישראל לאיחוד האמירויות, אחת המדינות החזקת בעולם. כולל יחסים דיפלומטיים מלאים, חילופי שגרירויות, השקעות משותפות. קשר מסחר. תיירות ותעופה כולל טיסות ישירות מת''א לאבו דאבי''.

ראש הממשלה סיפר: ''מדינת איחוד האמירויות תשקיע השקעה גדולה בפיתוח חיסון לנגיף הקורונה. זה יסייע לכלכלה בזמן קשה זה. הפכנו מדבר לארץ פורחת וגם הם. רואים את גורדי השחקים המגדלים ומלונות הפאר ורואים גם את החללית שזה עתה שוגרה לחלל''.

''הובלתי שינוי עצום שהיום מבשיל להסכם שלום רשמי עם איחוד האמירויות. ההסכם מלמד על השינוי הדרמטי שחוללנו במעמד ישראל במזרח התיכון. היום מדינות רבות מאוד רואות בישראל בעלת ברית אסטרטגית ליציבות לקדמה ולשלום''.

לדברי נתניהו, ''יהיו מדינות ערביות נוספות שיצטרפו למעגל השלום איתנו. כל המדינות השפויות עומדות בחזית אחת כנגד הקיצוניים שלום תמורת שלום. החזון היחיד שהוא בר קיימא ואני מחוייב לו''.

ראש הממשלה הבהיר כי הוא מחויב להחלת הריבונות ביהודה ושומרון ולא מוריד את הנושא מסדר היום, ''אין שום שינוי בתוכנית להחיל את הריבונות, בתיאום מלא עם ארה״ב. אני מחויב לכך וזה לא השתנה. הנושא הזה נשאר על השולחן. הוא הגיע לשולחן בזכות המאמצים שלי''.

''הנשיא טראמפ הכניס לבקשתי את תוכנית הריבונות ליוזמת השלום", סיפר נתניהו, ''הנשיא טראמפ ביקש שישראל תמתין זמנית ביישום הריבונות''.

בנוגע לתוכנית השלום של טראמפ אמר נתניהו ''אני מחויב אליה. מדובר בהסכם שלום אמיתי שאפשר לחיות איתו. אנחנו עובדים על התוכנית הרבה זמן – בלי קשר לתאריך פוליטי''.

כאמור, ההסכם בין ירושלים לאבו דאבי יכלול פתיחת שגרירויות, טיסות ישירות בין המדינות, שיתופי פעולה בתחום התיירות, השקעות ושיתוף פעולה ביטחוני. ההסכם הדרמטי גם קובע כי למוסלמים תהיה גישה רחבה יותר למסגד אל אקצה.

גורם מדיני בכיר הבהיר כי החלת הריבונות ביו"ש עדיין נמצאת על השולחן. ''הריבונות על הפרק ומחויבים לה. ממשל טראמפ ביקש להשהות זמנית את ההכרזה כדי לממש תחילה את הסכם השלום ההיסטורי מול האמירויות", אמר הגורם הבכיר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר ''אני מצפה מעוד מדינות מוסלמיות ללכת בעקבות איחוד האמירויות". מוקדם יותר הוא צייץ בטוויטר "חדשות גדולות היום - הסכם שלום היסטורי בין שתי החברות הטובות שלנו ישראל ואיחוד האמירויות".

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר ''אני מברך על ההסכם החשוב והמשמעותי ומודה בראש ובראשונה, לנשיא ארה"ב דונאלד טראמפ, ידיד אמת של ישראל יחד עם ראש הממשלה נתניהו ושייח' מוחמד בן זייד.

''ההסכם מבטא את הברית בין מדינות האזור המעוניינות בשגשוג ויציבות האזורית, ומדגיש את שאיפתה הנצחית של ישראל לשלום עם שכנותיה''.

גנץ הוסיף, ''אני בטוח שלהסכם יהיו השלכות חיוביות רבות על עתיד המזרח התיכון כולו ועל מעמדה של ישראל בעולם ובאזור. אני קורא למדינות ערביות נוספות לקדם את היחסים עם ישראל בהסכמי שלום נוספים''.