נהגת רכב. אילוסטרציה
נהגת רכב. אילוסטרציהצילום: istock

למרות שבשנים האחרונות מאותתים השלטונות על ניסיון להתקרב למערב, פעילת זכויות בולטת בסעודיה נשלחה לכמעט שש שנות מאסר לאחר שהורשעה במגע עם ארגונים זרים, ריגול וקשירת קשר נגד הממלכה.

לוג'יין אל-הד'לול, 31, נעצרה יחד עם ארבע מחברותיה בשנת 2018 לאחר שפעלו למען מתן רישיון נהיגה וזכויות נוספות לנשים. הן נעצרו זמן קצר לפני שהחוק המאפשר לנשים לקבל רישיון נהיגה אכן עבר בממלכה.

כתב האישום נגדה כלל אישומים בגין פגישה עם דיפלומטים אירופאים, הגשת מועמדות לעבודה באו"ם, ראיונות לסוכנויות עיתונאות זרות וארגוני זכויות אדם בינלאומיים. אישומים אחרים כללו הצטרפות לקבוצה באפליקציית המסרים טלגרם שדנה בזכויות אדם ובחוקה חדשה לסעודיה, וכן קבלת הוצאות יומיות בסך 50 יורו מארגונים זרים בעת השתתפות בכנסים בינלאומיים בהם דיברה על זכויות הנשים בערב הסעודית.

מעצרה זכה לביקורות חריפות מצד ארגוני זכויות אדם בעולם, שטענו כי אל-הד'לול נעצרה בהאשמות שווא. למרות זאת, היא נותרה במעצר כמעט שנתיים וחצי, והיום דן אותה בית המשפט למאסר של חמש שנים ושמונה חודשים לאחר שהרשיע אותה במגוון אישומים ובהם ריגול, נסיון לפגוע בביטחון המדינה, קשירת קשר נגד הממלכה, נסיון לקדם סדר יום זר ועוד.

אל-הד'לול תוכל לערער על פסק דינה במהלך 30 הימים הבאים. אחותה של לוג'יין אל-הד'לול, לינה, אמרה כי "להישפט על האקטיביזם שלה ועל עצם הרפורמות שנסיך הכתר מוחמד בן סלמאן והממלכה הסעודית מציגים כל כך בגאווה זו הצביעות האולטימטיבית".