סיעת תקווה חדשה
סיעת תקווה חדשהצילום: חזקי ברוך

התנועה להגנת הציבור מנגע הסמים מגישה היום עתירה לבית המשפט העליון נגד מפלגת 'תקווה חדשה' והיועמ"ש בשל חשד לניגוד עניינים בקידום לגליזציית הקנאביס על ידי חברי הכנסת של המפלגה שאחד התורמים הגדולים למפלגה הוא אחד ממנהלי אחת מחברות הקנאביס הגדולות בארץ.

עו"ש שי לאל העומד בראש התנועה מספר על עיקרי הטענה: "לפני הבחירות האחרונות אחד מהמנהלים הבכירים של אחת מחברות הקנאביס לצרכים רפואיים, העמיד ערבות בסך ארבעה מיליון שקלים ל'תקווה חדשה'. הטיעון שלנו הוא שהוא הכניס בכך את כל חברי הכנסת של המפלגה לניגוד עניינים ולכן אסור להם להצביע בכל הקשר של קנאביס, לגליזציה ואי הפללה שהיא למעשה הדרך ללגליזציה שתניב מאות מיליונים לאותן חברות".

עוד מוסיף עו"ד לאל ומסביר את הסיבה להכללת היועץ המשפטי לממשלה והיועצת המשפטית לכנסת בעתירה: "היועמ"ש והיועצת המשפטית לכנסת הכירו בכך שיש כאן חשש לניגוד עניינים, אבל הטיפול שלהם היה עדין מדי. הם קבעו שהמגבלות של ניגוד עניינים יחולו רק על ראש המפלגה, גדעון סער, ולא על השרים האחרים החברים במפלגה והטילו מגבלות מסוימות על חברת הכנסת שרן השכל שעומדת בראש הוועדה לשינוי מעמד הקנאביס הרפואי בישראל. המגבלות שהטילו היו מגבלות עדינות מדי".

ההסבר להחלטה להתמקד רק במגבלות על סער ולא על אחרים הוא ש"היועמ"ש תופס משום מה את ראש תקווה חדשה כגורם היחידי במפלגה שאולי מושפע מאותה ערבות כלכלית שניתנה למפלגה. זו תפיסה שרואה בסער כיחיד שיש לו מוניטין במפלגה ולכן יש לייחס את ניגוד העניינים רק אליו כמי שהקים את המפלגה, עומד בראשה והוא המוכר מכולם שם, אבל זו הנחה שגויה מיסודה. יש במפלגה אנשים מוכרים שחלקם היו שרים בכירים וחברי כנסת מוכרים כמו זאב אלקין, בני בגין, שרן השכל ואחרים, כך שלהגיד שמוניטין יש רק לגדעון סער זו טעות עובדתית".

"מעבר לכך", מוסיף עו"ד לאל, "הערבות של אותו בכיר בתעשיית הקנאביס הרפואי לא ניתנה לרשותו הפרטית של גדעון סער, אלא לכל המפלגה, לכן הניסיון להבחין בין ראש המלגה לשאר השרים וחברי הכנסת הוא ניסיון מוטעה, וזו אחת הטענות שלנו בעתירה".

האם עתירה כזו תבלום את מהלכי הלגליזציה? גם עו"ד לאל מודע לחברי הקואליציה האחרים שרואים כיעד את קידום הנושא, ועם זאת, הוא אומר, "העתירה מוגשת מסיבות משפטיות. התפיסה היא שלא יתכן שנבחרי ציבור ישתתפו בהצבעות גורליות לעתיד המדינה, כמו ליגליזציה שתביא מיליונים להשתמש בסם, לא יתכן שהם יהיו נגועים או חשודים כנגועים בניגוד עניינים בגלל בעל הון מסוים שהעמיד להם ערבות שבזכותה הושגו שישה מנדטים".

לאל מסביר שהעתירה גם נגד היועמ"ש וגם נגד היועצת המשפטית לכנסת נובעת מהיות היועצת אחראית לחברי הכנסת של המפלגה והיועמ"ש כאחראי לשרים, והשאלה העולה כלפי שניהם היא 'למה לא מנעתם מחברי 'תקווה חדשה' להשתתף בהליך קבלת החלטות בנושא הקנאביס?'.

עורך הדין לאל מציין כי בירורי ניגודי עניינים אמורים היו להתבצע על ידי ועדת האתיקה של הכנסת, אלא שוועדה כזו עדיין לא קיימת. "אל הריק הזה היועצת המשפטית לכנסת אמורה הייתה להיכנס אליו. ניסינו להביא אותה לכך, אבל היא סירבה להיכנס לנושא, והטילה את יהבה על אותה ועדת אתיקה שלא קיימת. בינתיים שרן השכל בראש ועדה שעוסקת בשימוש בקנאביס".

מתקווה חדשה נמסר: "אין כל ניגוד עניינים. ראשית, מדובר בערבות שלא נעשה בה כל שימוש ושהושבה עוד בחודש אפריל למר קולבר. שנית, על פי חוות הדעת והנחיות של היועץ המשפטי לממשלה אין כל מניעה לאנשי תקווה חדשה לעסוק בנושאים אלה. באשר ליו״ר המפלגה ושר המשפטים, הנושא לפרטיו ולסוגיו הוסדר בהסדר ניגוד העניינים שלו והשר פועל על פיו".