הממצא
הממצאMichael C. Luddeni

הוכחה ניצחת לקיום מעמד הברכה והקללה? שם ה' המפורש נמצא על קמע שנחשף במזבח יהושע בהר עיבל שבשומרון.

במסיבת עיתונאים של הארכיאולוגים סקוט סטריפלינג, פרופ' גרשון גליל מאונ' חיפה, פיטר גרט ואן דר וין וג'ונס גטנברג מהאקדמיה למדעים של צ'כיה פורסם כי המומחים הצליחו לפענח את הכתב העברי הקדום, על גבי הקמע שהתגלה במזבח יהושע בדצמבר 2019.

החוקרים חשפו, באמצעים מתקדמים, בסיוע חוקרים באוניברסיטת פראג, כי על הקמע נמצאו המילים: "ארור, ארור, ארור - ארור ע"י ה'. אתה תמות מקולל. אתה בוודאות תמות מקולל. ארור ע"י ה'. ארור, ארור, ארור". בכך, לראשונה, נמצא שם ה' המופרש כתוב בתקופה כה קדומה.

החוקרים משערים כי הקמע מתקופת הברונזה המאוחרת ומתאים לתגלית של פרופ אדם זרטל ז"ל, שגילה את מזבח יהשע במהלך סקר הר מנשה בשנות ה-80, שתיארך את האתר לרבע האחרון של המאה ה-13 לפנה"ס. זרטל הגיע למסקנה שהאתר הוא שריד של מזבח, וזיהה אותו עם המזבח המתואר בספר דברים, פרק כ"ז, פסוקים א'-י', ובספר יהושע, פרק ח' כחלק מרכזי ממעמד הברכה והקללה, ולכן קרא לו 'מזבח יהושע'.

הקמע לאחר הסינון
הקמע לאחר הסינוןצילום: רועי חדי - דוברות שומרון

"לא ניתן להפריז בחשיבות הממצא הזה לעם ישראל לדורותיו ולמדינת ישראל", אומר יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון. "קיבלנו דרישת שלום מיהשע בן נון, ועם ישראל בתקופת התנ"ך, הוכחה נוספת לקשר הבלתי ניתן להתרה בין עם ישראל לשומרון ולארץ ישראל. אנחנו כמועצה נמשיך לפעול כדי לשמר את המקום ודורשים מהרשויות להדרש לנושא ולדאוג להגן על המקום".

משה גוטמן מנהל "שומרים על הנצח" הוסיף, "הגילוי המרעיש נושא בחובו סיכון גדול לאתר, ולפיכך אנו בשומרים על הנצח מגדירים אותו כאתר בסיכון ברמת הסיכון הגבוהה ביותר. הגילוי גם מוכיח שאין מדובר ב'עניין מקומי'- אלא בערך מורשת עולמי, מושא התעניינות של מאות מליונים ברחבי העולם. לא ייתכן שממשלת ישראל מסירה אחריות ולא שומרת על האתר.

"אם האתר ייפגע, האחריות תהיה כולה של שר הבטחון, ראש הממשלה וממשלת ישראל. מגוחך שאנו צריכים לומר זאת, אך אנו קוראים להם לפעול באופן מיידי להגנת האתר והמרחב הארכיאולוגי שסביבו. ראש הממשלה התחייב שדין המזבח כדין הכותל. עכשיו הגיע זמן המימוש שמרו על ההיסטוריה שלנו".

הקמע מוצג ליוסי דגן
הקמע מוצג ליוסי דגןצילום: דוברות מועצת שומרון