ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני פירט היום את חזונו על "אירופה גדולה", שתכלול את ישראל, טורקיה ורוסיה כחברות באיחוד האירופי. עם זאת ציין, כי הרחבת האיחוד עלולה להמשך זמן רב.

ברלוסקוני, שדיבר בפני וועידה, ציין כי אירופה צריכה "להביט אל מעבר לגבולותיה". "אני רואה אירופה, שבעתיד תוכל לכלול מדינות כמו ישראל, טורקיה והפדרציה הרוסית. זו תהיה אירופה חזקה יותר, מבחינה כלכלית וצבאית", הדגיש. ברלוסקוני, המקיים קשרים קרובים עם נשיא רוסיה פוטין, אמר עם זאת כי אינו חושב שצירוף רוסיה לאיחוד האירופי יתבצע בקרוב.

יצויין כי הוועדה האירופית מסרה לאחרונה, כי לרוסיה אין סיכויים רבים להצטרף לגוש. לעומת זאת ציין ברלוסקוני, כי האיחוד אינו צריך לבזבז זמן ולכונן במהירות קשרים כלכליים, תרבותיים ופוליטיים הדוקים יותר עם מוסקבה.

על ההצעה שהשמיע בעבר, לפיה גם ישראל צריכה להיקרא להצטרף לאיחוד האירופי, נמתחה ביקורת בבריסל, שבה אמר אחד מדוברי הוועדה כי ישראל אינה מקיימת את הקריטריונים הגאוגרפיים לחברות. בריסל גם השעתה את בקשתה של טורקיה להצטרף.

ברלוסקוני, שהכעיס בשבוע שעבר את הפרלמנט האירופי בדיבוריו אל ציר סוציאליסטי גרמני, עקץ היום את צרפת בטענתו כי אירופה צריכה להיות אסירת תודה לארה"ב. "האירופים מודעים לעובדה כי הם נהנים מחמישים שנים של שלום ובטחון תודות לכספי משלם המיסים האמריקני", הדגיש.

ידוע כי ראש הממשלה האיטלקי, המתכנן לבקר החודש בוושינגטון, רוצה לתקן את היחסים בין אירופה לבין ארה"ב בעקבות המלחהמה בעיראק.

חילוקי דעות רבים אירעו לאחרונה בין המדיניות הצרפתית לבין המדיניות האיטלקית. בין היתר, צרפת מעוניינת בעולם "דו-קוטבי", שבו יתחרו אירופה ואמריקה זו בזו בזירה העולמית. כמו כן, שר החוץ הצרפתי, דומיניק דה וילפן, מתח בחודש שעבר ביקורת על ברלוסקוני, שהתנהג בניגוד למדיניות האיחוד האירופי וסירב להפגש עם ערפאת בביקור שערך במזרח התיכון.

(א.ב)