ועדת הבריאות
ועדת הבריאותצילום: חזקי ברוך

ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן (ימינה) התכנסה לדיון בנושא בחינת בריאותם הפיזית והנפשית של עצורים הנחקרים על ידי החטיבה היהודית של השב"כ.

הדיון מתקיים הבוקר (שני) בעקבות טענות לעינויים בחקירת השב"כ של היהודי מהשומרון החשוד ברצח פלסטיני במלך עימות אלים בין יהודים לפלסטינים ליד העיר אריאל.

נציגי שב"ס ושב"כ נעדרו מהדיון. גיא אשר נציג משרד המשפטים אמר כי נפתח תיק בירור בעניין אך סירב לומר האם ביקרו את העצור ובדקו את תלונותיו. ח"כ סילמן הבטיחה לבקר את העצור במתקן השב"כ.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) אמר: "כשיחשפו הפרוטוקולים מדיוני הארכת המעצר של תושב השומרון בשב"כ האדמה תרעד. ולא, אני לא קונה את הכחשות השב"כ. הוא איבד את האמון בזכות ולא בחסד כששיקר במצח נחושה בפרשת דומא וטען שלא הופעלו עינויים ובמשפט נחשף שהופעלו עינויים קשים ונפסלו הודאות.

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו פנה אמש (א') בבהילות למבקר תלונות נחקרים בשב"כ בדרישה לעצור במיידי את החקירה כנגד העצור היהודי מהשומרון. בתלונה תיאר העו"ד כי מרשו עובר עינויים קשים וכי נשקפת סכנה ממשית לחייו. בין השאר נודע לעו"ד כי העצור נאלץ לעשות את צרכיו על עצמו וכי הוא עבר אירוע לבבי במהלך החקירות.

"הזדעזענו לקרוא את הדברים שנאמרו מפיו של החשוד, ונראה כי מדובר בפסגה חדשה שטרם פגשנו כמותה", כתב עו"ד קידר בתלונה, "כזכור כבר לפני מספר ימים פנינו ליחידה החוקרת בשל הדברים שנאמרו על ידי החשוד, לגבי מניעת שינה ומצבו הרפואי. ועד כה טרם נענינו. היום כאמור נשמעו דברים מזעזעים הגובלים בהתעללות קשה וממשית. החשוד מוסר כי הוא מושפל ומבוזה עד לכדי מצב קיצוני של גרירתו עירום למרחק של 200 מטר עת הטיל את צרכיו על עצמו, הלסדום היינו?!".

לדבריו, המשך החקירה מסכן באופן מיידי את חייו של העצור: "תיאור זה מזכיר מקומות אפלים ורחוקים ומסתבר שמצויים כאן בקרבינו. אנו דורשים להורות על הפסקת החקירה על ידי חוקרי השב"כ לאלתר! ברי כי להתנהלות זו השלכות ונגזרות רחבות ואולם כעת, לאור חשש ממשי לנפשו ובריאותו של מרשנו, אין מנוס מעצירת החקירה. עוד אנו דורשים כי חוקר מטעמכם יסור באופן מיידי למתקן ויגבה את עדותו של מרשנו", כתב עו"ד קידר.

בשב"כ דחו על הסף את הטענות ומסרו: "מדובר בחקירת אירוע חמור, בו הרוג פלסטיני. החקירה מצויה תחת צו איסור פרסום, ולכן לא נוכל להתייחס לפרטיה. החקירה מתנהלת בהתאם להוראות הדין, ונתונה תחת ביקורת שיפוטית קפדנית בהליכים וערכאות שונות. הטענות בדבר שלילת זכויות הנחקר והתיאורים שהוזכרו - משוללים כל יסוד. מטרתם להסיט את השיח מהחשדות החמורים וליצור דה לגיטימציה לפעילות השירות".