כוחות צה"ל פתח במבצע "עלות השחר" והחל אחר הצהריים (שישי) לתקוף מטרות של ארגון הג'יאהד האיסלאמי ברצועת עזה. צה"ל הודיע על מצב מיוחד בעורף.

מטוסי קרב של צה"ל פגעו בבכיר בארגון הג'יאהד האיסלמי הפלסטיני, תיסיר ג'עברי, מפקד מרחב צפון רצועת עזה אשר היה אמון על קידום מתווים לפיגועי נ"ט כנגד אזרחי ישראל וחיילי צה"ל בימים האחרונים.

בנוסף, סוכלו כ-10 פעילי טרור של הארגון, חוליות פעילים שהיו בדרכם לפיגוע נ"ט וצליפה. בנוסף, הותקפו בסיסים צבאיים ומבנים אשר משמשים את פעילי הארגון. בצה"ל מציינים כי ג'עברי היווה דמות בכירה בארגון, וביצע מספר תפקידים בארגון, בהם ראש תחום המבצעים, והיה אמון על קבלת החלטות רבות בארגון ועל ניסיונות להוצאת פיגועים רבים לעבר תושבי מדינת ישראל.

לאחר סיכולו של מאג'ד חראזין בדצמבר 2007 עלה והתקדם בשרשרת הפיקוד בארגון, עד אשר החליף את בהאא' אבו-אלעטא לאחר שזה סוכל במבצע 'חגורה שחורה'. במהלך מבצע 'שומר החומות' הכווין ג'עברי מספר רב של שיגורי רקטות אל עבר שטח ישראל, בין היתר היה אחראי למתווה אשר הוביל לפגיעה בג'יפ אזרחי אשר הוביל לפציעתו של אחד האזרחים.

תושבי עוטף עזה נקראים לשהות בקירבת מרחבים מוגנים. ראש עיריית באר שבע הורה על פתיחת המקלטים כמו גם בערים נוספות בדרום מחשש לירי תגובה.

בתוך כך צה"ל תגבר ועיבה היום את מערך כיפת ברזל גם באזור מרכז הארץ מחשש לירי רקטות של ארגוני הטרור מרצועת עזה. ההחלטה על הצעדים התקבלה לאחר הערכת מצב במפקדת פיקוד הדרום בבאר שבע, בהשתתפות הרמטכ"ל אביב כוכבי, שנמצא כעת בקריה.

הנחיות מיוחדות בעורף בטווח של 80 ק"מ מרצועת עזה מפורסמות בפורטל החירום הלאומי, ההנחיות תקפות החל מהיום בשעה 16:45 ועד מחר בשעה 20:00. למפה המלאה לחצו כאן.

ראש הממשלה, יאיר לפיד אמר "ממשלת ישראל לא תאפשר לארגוני הטרור לקבוע את סדר היום בעוטף עזה ולאיים על אזרחי מדינת ישראל. יידע כל מי שקם לפגוע בישראל כי אנחנו נגיע אליו. כוחות הביטחון יפעלו כנגד מחבלי הג׳יהאד האיסלאמי להסיר את האיום מעל אזרחי ישראל".

שר הבטחון, בני גנץ הוסיף "המשימה היא להגן על יישובי ישראל ואזרחי ישראל – לא נאפשר לאף גורם לאיים או לפגוע באזרחי ישראל. מי שינסה – יפגע".

בעקבות פעולת צה"ל ברצועה ייכנס ראש הממשלה לפיד הערכת מצב ביטחונית, יחד עם שר הבטחון בני גנץ, בשעה 18:30 בקריה בתל אביב.

שר הביטחון בני גנץ, קיים היום (ו׳) הערכת מצב במפקדת פיקוד הדרום בהשתתפות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ, רונן בר, מפקד פיקוד הדרום, האלוף אליעזר טולדנו ומפקד אוגדת עזה, תא"ל נמרוד אלוני. לאחר מכן קיים מפגש עם ראשי רשויות בעוטף עזה.

בתום הערכת המצב אמר שר הביטחון "אנחנו נמצאים בשגרה מתוחה בדרום. הגעתי לכאן היום ביחד עם הרמטכ"ל, ראש השב"כ ואלוף הפיקוד, בכדי לקיים הערכת מצב ולהיערך לפעולות שיביאו להסרת האיום מאזור עוטף עזה בהתאם לשיקולים המבצעיים של מדינת ישראל".



"מכאן אסע להיפגש עם ראשי המועצות בעוטף עזה, ואני מבקש להתחיל בכך שאני מחזק את תושבי העוטף כולם. יש למדינת ישראל אחריות גדולה להגן ולשמור עליהם. אזרחי ישראל, תושבי העוטף והנהגתם בפרט – מגלים לאורך השנים חוסן אזרחי שראוי לכל הערכה. המשימה שלנו – היא להבטיח שהמתיחות נגמרת והשגרה חוזרת. אני אומר לתושבי העוטף – אנחנו איתכם ואנחנו נעשה כל מה שנדרש בכדי להגן עליכם, באחריות, בנחישות, ולפי שיקולי הפעלת הכוח שיביאו לתוצאה הנדרשת".

"לאויבינו בכלל ולראשי החמאס והג'יהאד האיסלאמי אני אומר בצורה מפורשת – זמנכם קצוב. האיום יוסר בדרך זו או אחרת. המצב שבו טרוריסטים חסרי אחריות, שחלקם בכלל לא נמצאים באזור, לקחו את תושבי עזה כבני ערובה יחזור ויפגע בהם. מי שגוזל את פרנסתם של 14 אלף פועלים, גורם לסחורה חקלאית להירקב במעברים, ומביא למחסור בחשמל ובמזון – פוגע קודם כל בתושבי עזה והוא שישא באחריות.

צה"ל, שב"כ וכוחות הביטחון כולם נערכים לכל פעולה שתידרש, בכל חזית מהדרום, המרכז והצפון. נמשיך בפעילות המבצעית בכל הגזרות, ככל שיתבקש. אני מבקש גם להגיד למדינות העולם, במיוחד לאלו המעורבות במתרחש בעזה – מדינת ישראל נוהגת באיפוק שנובע מעוצמתה, ותפעל מתוך עוצמה פנימית וחיצונית, בכדי להחזיר את החיים בגזרה לשגרה מלאה. איננו ששים אלי קרב – אך גם איננו מהססים לצאת אליו אם נידרש.
מדינת ישראל וצה"ל ימשיכו לפעול מתוך הבנה מלאה של השליחות שאנו נושאים על כתפינו - להגן על יישובי ותושבי הדרום. להגן על אזרחי ישראל כולם".