ראש אגף קרינה ורעש במשרד לאיכות הסביבה, ד"ר סטיליאן גלברג פנה לחברת החשמל בדרישה לערוך בדיקות קרינה ב-33 מוסדות חינוך ברחבי הארץ בהן ישנו חשש כי רמות הקרינה במקום הינן מעל ערך הסף המומלץ על ידי המשרד לאיכות הסביבה.

בפנייתנו מציין ד"ר גלברג כי בשנת 2001 קבע הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן (IARC) כי מתקני חשמל החושפים את הציבור לקרינה בלתי מייננת העולה על 4-2 מיליגאוס (שדה מגנטי), הינם גורם אפשרי לסרטן.

לאור קביעה זו, שהתבססה על מחקרים אפידמיולוגיים אשר הצביעו על הכפלת התחלואה בלוקמיה בקרב ילדים, המליץ המשרד לאיכות הסביבה על תכנון והפעלה של מתקני חשמל באופן שהחשיפה הממוצעת לקרינה מהם, על פני 24 שעות, באזורים מאוכלסים באופן רצוף וממושך, לא תעלה על 10 מיליגאוס.

ד"ר גלברג הוסיף כי מנתונים המצויים כיום בידי המשרד לאיכות הסביבה, עולה כי 28 מוסדות חינוך ברחבי הארץ מצויים במרחק של פחות מ- 30 מטר מקווי הולכה 161 קילוולט, ו- 5 מוסדות חינוך, במרחק של פחות מ- 25 מטר מקווי הולכה 110 קילוולט.

ד"ר גלברג הדגיש בפנייתו כי התלמידים השוהים במוסדות חינוך אלה במשך שעות ארוכות כל יום, נתונים בסכנה עקב חשיפה לרמות קרינה העולות על הערך המומלץ ע"י המשרד לאיכות הסביבה.

המשרד לאיכות הסביבה דרש מחברת החשמל לערוך את הבדיקות ולדווח על התוצאות בתוך שבועיים.