אדיר זיק
אדיר זיקצילום: פלאש 90

תשע שנים חלפו מאז נרצח ראש הממשלה יצחק רבין, ים של מילים נכתב בעניין בתקשורת הכללית ואולם בסוגיית השאלות הבלתי פתורות מצטמצם מאוד מספר ההתייחסויות התקשורתיות.

גם השנה, כמו בשנים עברו, ממשיך העיתונאי ואיש הקולנוע אדיר זיק להעלות בכלי תקשורת שונים, אל מעל פני השטח את השאלות הבלתי פתורות, לטעמו, בפרשת הרצח.

בעיתון 'בשבע' פרסם זיק מה שהגדיר כ"מבחר שאלות מתוך המאות(!) שנשארו פתוחות":

כיצד קרה שבאוגוסט 95 נפגש כרמי גילון ראש השב"כ עם קבוצת עתונאים בכירים ותיאר בפניהם פרופיל של המתנקש הפוטנציאלי בראש הממשלה: המתנקש אינו חייב להיות מתנחל מהשטחים הוא יכול להיות תימני מתולתל שגר בהרצליה ולומד בבר אילן. "מעין נבואה" הגדירו זאת העתונאים. האם ידע אז כרמי גילון כי יגאל עמיר (שהיה מוכר היטב לשב"כ עקב קשריו עם רביב) עלול להתנקש ברבין (סרק סרק) ?

- אם אכן הייתה "הסתה" והיו התראות, ושבוע לפני כן חוסל פתחי שקקי על ידי ישראל במלטה והג'יהאד האיסלמי איים בנקמה, כיצד זה הייתה השמירה על רבין כה עלובה, מדוע האזור לא היה סטרילי ולא היו שערים מגנטיים?

- כיצד התאפשר ל"צלם חובב" לעמוד על המרפסת חמישה מטר ממכונית ראש הממשלה ולצלם בחופשיות אלא אם כן היה סוכן שב"כ? מדוע צילם סוכן השב"כ רוני קמפלר את החלק החשוך והאחורי של העצרת? מדוע התרכז ביגאל עמיר, דמות חשוכה וחסרת חשיבות שעמדה שם? האם ידע שיגאל עמיר עומד לשלוף אקדח? מדוע לא פירסם מיד את העובדה שיש בידו את צילום הרצח?

- מיהו יואב קוריאל, איש בטחון שנקבר בסודיות בבית הקברות ירקון מיד לאחר הרצח, וכיצד נהרג?

- מי צעק "סרק, סרק" "זה לא אמיתי" ?

- מדוע לא נמצאו כל סימני דם על הקרקע בכיכר העצרת? (למרות שרבין קיבל אח"כ למעלה מעשרים מנות דם באיכילוב?)

- מדוע לא חיסלו שומרי הראש המיומנים את יגאל עמיר לאחר שירה את הכדור הראשון והמשיך לעמוד עם אקדח שלוף? זאת לאחר שתים עשרה שנים בהן התאמן השב"כ על מודל התנקשות בראש ממשלה שהיה בדיוק בככר מלכי ישראל במדרגות האחוריות ?

- מדוע אמרו אנשי השב"כ שפינו אותה מהכיכר ללאה רבין כי ליצחק לא קרה כלום וכי תפגוש אותו מיד במטה השב"כ בתל אביב?

- אם אכן היו התראות מדוע לא היה רופא או חובש ליד ראש הממשלה? מדוע לא השתמשו לפינוי באמבולנס שהיה במקום? מדוע לא הכינו את איכילוב לאפשרות של חרום?

- מדוע ארכה הנסיעה של הקדילאק הנהוג בידי מנחם דמתי לאיכילוב למעלה מעשרים דקות כשהמרחק מכיכר מלכי ישראל הוא דקה אחת בלבד?

- מדוע הרשה לעצמו כרמי גילון להיות בפריס בזמן העצרת? איך קרה שכאשר שמע בפריס כי ירו ברבין כבר ידע מי ירה?

- נתן גפן חשף כי הדוחות הרפואיים על הפגיעות ברבין זויפו ושונו. האם נורה מלפנים? האם נורה מאחור? האם מטווח חצי מטר או מטווח מגע ? האם פרופ' גוטמן, סגן ראש המחלקה הכירורגית באיכילוב , אחד מטובי המנתחים בארץ, אינו יודע מה הוא כותב כשחתם על תעודת הפטירה של רבין?

- מדוע בוצעה נתיחת גופתו של רבין ע"י ד"ר היס באיכילוב ולא במכון הפתולוגי באבו כביר ? מדוע כתב היס, בניגוד לגוטמן כי לא הייתה פגיעה בעמוד השדרה של רבין?

- לאן נעלם אקדחו של יורם רובין ? מדוע לא הובא הקדילאק ספוג הדם כממצא משפטי ?

- כיצד ידע אבישי רביב דקה לאחר הירי כי "יגאל עמיר הוא היורה" וכך דיווח לעתונאים?
אלו רק מבחר מהשאלות שהועלו במאמרי, בספריו של ברי חמיש ובמאמרים נוספים שממלאים את הקלסרים במשרדי. העיתונות הישראלית (ואני עוסק במקצוע 44 שנה) "פישלה" בגדול בכל הנושא. היא לא חקרה, לא שאלה שאלות ושיתפה פעולה עם השב"כ לאורך כל הדרך.
יש קשר סימביוטי (של טובות הנאה הדדיות) בין התשקורת הישראלית לבין "החוגים הבטחוניים".

- בין מסתרי פרשת רצח רבין, לבין ההסתה נגד הימין המתנהלת היום על ידי התשקורת הישראלית בהנהגת הערוץ השני של הטלוויזיה.נראה לי שאנו צודקים בדרישתנו לחקור את הדברים עד בירורם האמיתי.

בדברים חריפים קובע אדיר זיק כי "האקטואליות של השאלות הללו ואחרות דומות להן גדולה במיוחד גם לאור מסע השיסוי שמנהל היום השב"כ יחד עם חלק מהתשקורת הישראלית נגד הימין הישראלי, בדיוק כפי שעשו זאת כל קיץ 95. אז הם תכננו קונספירציה לביים התנקשות נפל ברבין ,להאשים בזאת את הימין ובזאת לחסל את הימין ככח פוליטי בישראל. מישהו בתוך השב"כ עשה להם "הפוך על הפוך" וירה ברבין בתוך הקדילק שפינה אותו לאחר יריות ה"סרק סרק".

זיק ממשיך ואומר כי "מאז הרצח של ראש ממשלת ישראל יצחק רבין,רצח המגונה על כולנו, הופכים הימים שבין י"ב בחשוון ל-4 בנובמבר בכל שנה לימים של פסטיבל נגד הציבור הדתי, הלאומי, הימני, המתנחלי. תשע שנים עברו מאז הרצח ורק קבוצה קטנה מעיזה לדרוש חקירה מחודשת בפרשה אפופה זו. בקבוצה זו חברים פרופ' אריה זריצקי, פרופ' הלל וייס, ד"ר דוד חן, רו"ח יעקב ורקר ואנוכי".

כאן המקום להוסיף ולהזכיר את דבריה של בתו של ראש הממשלה הנרצח, חברת הכנסת לשעבר דליה רבין שאמרה כי נותרו בעיניה שאלות רבות בסוגיית רצח אביה, אולם נראה לה כי כשהיא פונה ודורשת להן מענה מציבים בפניה קירות אטומים... (ש)