א' בתמוז תש"פ 00:59

שלום לכולם

 

בעקבות שיחות רבות עם בני נוער בענייני יסודות האמונה ומקומם בחיים האישיים, חשבתי לערוך ולהעלות לכאן בצורה מסודרת את הדברים, ואני מקווה שזה יועיל ויתן דרך ברורה באמונה ובחיים לכל מי שיש לו שאלות כאלו ואחרות, או למי שהשאלות קיימות אצלו בתת מודע והדברים לא התבהרו לו כל צרכם. אלו עניינים עמוקים ורחבים שנכתב עליהם רבות, וכאן הם מובאים בצורה מתומצתת ועניינית מאוד, כך שכל משפט הוא נושא רחב בפני עצמו, ויש לקרוא אותם בתשומת לב!

 

הדברים אינם מיועדים למי שמחפש הוכחות ופלפולים מתחת לאדמה על אמונה וכפירה, אלא למי שבא עם היגיון ושכל ישר ומתוך אמון בתורה שבכתב ושבעל פה, במסורת ישראל ובדברי גדולי הדורות. כמו כן, המטרה פה אינה לעורר כאן דיון זמני על גבי הפורום, אלא לשים את הדברים בפני כל אחד באופן אישי, ולתת בסיס וכיוון אמוני לחיים.

 

מי שחפץ בכך, יכול לשמור לעצמו העתק של הדברים במקום שמור ונגיש.

 

יש עוד הרבה נושאים, ואם תרצו בע"ה אכתוב עליהם בהמשך.

 

תגובות,שאלות, בירורים וכו' – אפשר בשמחה לפנות אליי באישי

 

אז בואו נתחיל...

 

 

 

מה המטרה שלנו בעולם?

 

כדי לענות על השאלה הזו, צריך לחזור אחורה, ולשאול את השאלה הבסיסית והמקיפה יותר:

 

למה ה'ברא את העולם?

 

כידוע, ה' הוא שלם ולא חסר לו דבר. אין בו חסרונות והוא לא צריך משהו ממנו או מאף אחד אחר. בריאת העולם באה כדי לתת. חלק מהשלימות האלהית הוא הרצון להיטיב. כמו שאדם מושלם יש בו רצון לעשות טוב לאחרים, ככה – והרבה יותר מזה – אצל ה' יש רצון אינסופי להיטיב, לתת לאחרים את ההכי טוב שאפשר, ומכיוון שה' לא מוגבל, והוא רוצה להיטיב, ממילא ההטבה שהוא נותן היא הטבה עצומה ואינסופית. רק מה, אם ה' קיים לבד במציאות, אין למי להיטיב. לכן ה' ברא עולם, עם ברואים שיקבלו את הטוב הזה.

 

ומהו אותו טוב?

 

הטוב האמיתי הוא לא גשמי. לא כסף ולא אוכל טוב, לא נוחות, כבוד, מעמד, או כל הנאה אחרת. כל אלו הם גשמיים ומוגבלים. ה' רוצה לתת לברואיו את הטוב האמיתי – את הקירבה אליו, העונג הרוחני שאין לו סוף, כשם שלה' אין סוף. וכמו שאנחנו יודעים, בעולם הזה - זה לא כ"כ מתבטא. אם כך – מובן שהטוב האמיתי שלשמו נברא האדם הוא בעולם הבא, עולם רוחני – עולם שנמצא מעבר להבנה שלנו עכשיו, אבל אנחנו יודעים ששם האדם מקבל את מה שהכי טוב לו. הגשמי הוא מוגבל, הרוחני הוא לא מוגבל. גם ההטבה הרוחנית בעולם הבא היא לא מוגבלת. ה' רוצה להיטיב לנו כמה שיותר – אבל זה תלוי גם בנו.

 

אז למה לא נבראנו ישר בעולם הבא?

 

הרמח"ל מסביר שהטבה שאדם מקבל בלי שהוא עבד עליה, היא לא באמת שייכת לו ולא באמת חלק ממנו. ה' רוצה שהטוב יהיה חלק ממנו, שנזכה בו בזכות המעשים והמאמץ שלנו, וככה לא נקבל רק שכר חיצוני אלא נהיה באמת יותר טובים, על ידי המעשים שלנו והתיקון שאנחנו מתקנים את עצמנו בעולם הזה.

 

יותר מזה – נתאר לעצמנו שהיינו מקבלים מתנה ענקית ממישהו,סתם בלי סיבה, האם היינו מרגישים עם זה נעים? או האם אדם שאינו עובד לפרנסתו אלא נתמך מכספי צדקה, מרגיש עם זה בנוח? ודאי שחלק מהאושר הפנימי תלוי בכך שהאדם יודע שאת הטוב שיש לו בחיים הוא השיג בזכות מאמציו וכוחותיו, ואינו אוכל לחם חסד הכרוך בבושה. ההטבה שה' נותן בעולם הבא היא גדולה יותר מכל מה שאפשר לדמיין. זוהי הטבה רוחנית שאינה יכולה כלל להשתוות לשום דבר גשמי המוכר לנו מהעולם הזה. "יפה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא, מכל חיי העולם הזה" (אבות ד יז). ממילא מובן, שטוב כ"כ גדול אנחנו לא רוצים לקבל בחינם אלא כתוצאה של מעשינו. במיוחד שלא מדובר על תקופה זמנית, אלא על נצח.

 

ויותר מכך – השכר אינו 'תשלום' חיצוני – הוא תוצאה ישירה של העבודה שלנו בעולם הזה. כמו שתחושת השובע היא לא 'שכר' למי שאכל, אלא תוצאה, כך גם העונג הרוחני בעולם הבא הוא תוצאה של המצב שאליו האדם הביא את עצמו בעולם הזה. מי שמשקיע בעולם הזה בתיקון האישיות והמידות שלו, בתיקון הנשמה שלו על ידי קיום המצוות ולימוד התורה, והתקרבות לה' – ממילא הוא נמצא במקום גבוה יותר, ובמצב אישי שמוכשר יותר לקבל את השפע הרוחני שקיים בעולם הבא, וממלא את כל מי שהכין את עצמו לקבל אותו.

 

מה הקטע של המצוות? ולמה כל כך קריטי להקפיד על כל הפרטים הקטנים?

 

ומכאן –ליחס שלנו למצוות. כמו שכל יצרן מצרף הוראות הפעלה למכשיר שהוא מייצר, כך ה' צירף הוראות הפעלה למכשירים המשוכללים ביותר – האדם והעולם. התורה היא ההוראות שהעניק לנו ה' איך לחיות בעולם הזה כך שבאמת נמלא את התפקיד שלשמו הגענו אליו, נתקן את עצמנו ואת העולם, ומצד שני ניזהר ונימנע מדברים שמזיקים לנו ולעולם. אלו הן המצוות. הן לא חוקים שרירותיים, אלא מגלות לנו מה טוב לנו ומקדם אותנו אל המטרה, ומה מזיק לנו ומרחיק אותנו ממנה. נכון,לא תמיד אנחנו מבינים למה צריך להיות דווקא כך ולא אחרת, או למה יש חשיבות בפרטים הקטנים, אבל אנחנו צריכים להבין שחוסר הבנתנו לא גורע מחשיבות הדברים. התורה היא עליונה, אלוהית, וגם מה שנדמה לנו שאנחנו מבינים בה, הוא הרבה פחות ממה שיש בה באמת. מי שמקבל מחשב חדש עם חוברת הוראות הפעלה ושימוש, ממלא את ההוראות למרות שהוא לא מבין למה צריך דווקא כך ולא אחרת, ומה זה משנה אם הוא ילחץ עלהכפתור הזה או על הכפתור שלידו – הוא פשוט יודע שהוא לא מבין בתחום הזה, וחוסר הבנתו אינו מעיד על פחיתות חשיבות ההוראות. במחשבים יש חשיבות לכל פרט קטן, וכל תג על המסך הוא בעל משמעות וקובע אם הפעולה תתבצע או לא (מי שיטעה בתג אחד בכתיבת הקישור– הקישור לא יעבוד לו, מי שיטעה באות אחת בכתובת המייל – המייל לא יישלח לו, וכן הלאה). כך – והרבה יותר מזה – בתחום הרוחני. המערכת הרוחנית של העולם מורכבת הרבה יותר ממחשב, וכדי להפעיל אותה בצורה הנכונה שתועיל ולא תקלקל – ישנה חשיבות קריטית להקפדה על כל פרט, בדיוק לפי הוראות היצרן ובלי התחכמויות חסרות טעם.

 

ואם לא בא לי?

 

עד כאן הצגנו צד אחד של הדברים – למה המצוות הן לתועלתנו, ובקיומן אנחנו לא עושים טובה לה' אלא לעצמנו. אז אם ככה, מי שמתחשק לו לוותר על חלק מהמצוות או לחפף כשקשה לו,מה הבעיה בעצם? הרי זה רק לטובתו, ועכשיו הוא מחליט שהוא מוותר על זה.. הגיוני, לא?

 

אז זהו שלא. אמנם המצוות הן זכות לנו ולתועלתנו, אבל מצד שני הן גם חובה. ה' ברא את העולם ואותנו, הוא נותן לנו חיים מחדש בכל רגע – וממילא מובן מאליו שאנחנו מחוייבים לקיים את דבריו. גם אילו המצוות לא היו מועילות לנו (וכאמור אין זה כך) – היינו מחוייבים לקיים את דבריו. חריגה מהכללים שמורה לנו ה' היא התכחשות למחוייבות שלנו, וכפיות טובה ממדרגה ראשונה.

 

אז בעצם את המצוות אני עושה בשביל עצמי?

 

כן ולא. נכון שמבחינת הקב"ה המטרה של העולם והמצוות זה להיטיב לנו, אבל לא זו המטרה שלנו. כיצירי כפיו של ה' – המטרה היחידה שצריכה לעמוד לנגד עינינו היא לא טובתנו אלא קיום רצון ה' – שזה הדבר הגדול והערכי ביותר שיכול להיות. רצון ה' הוא להיטיב לנו, והרצון שלנו הוא "להיטיב" כביכול לה', כלומר למלא את רצונו. אלא שבטובו ואהבתו – רצונו הוא בעצמו ההטבה לנו. אנחנו לא עובדים על מנת לקבל פרס, אלא כדי לקיים את רצון ה' מתוך מחוייבות, נאמנות ואהבה.

 

מי שרוצה יקבל תיוג כשאעלה את ההמשך.

 

בהצלחה בעבודת החיים!

א' בתמוז תש"פ 01:06

א: כל הכבוד! באמת דבר חשוב, ובמיוחד פה בפורום, במיוחד בעקבות הדיונים האחרונים בפורום.

ב: יחד עם א, חשוב להדגיש, שלפחות לפי מה שאני ראיתי ברפרוף על הדברים, יש עוד כמה דרכים לתשובות על השאלות האלו. וזו לא הדרך היחידה.. ומומלץ להדגיש זאת בתחילת דבריך, כדי שלא יטעו הקוראים..

הרבי הריי''צ, [הרבי הקודם של חב''ד] - "הלשון היא קולמוס הלב והניגון הוא קולמוס הנפש"

ר׳ הלל מפאריטש, מגדולי חסידי חב״ד,{מתלמידיו הגדולים של מייסד חסידות חב''ד, בעל התניא} אמר: "מי שיש לו חוש בנגינה – יש לו חוש בחסידות״.

א' בתמוז תש"פ 09:52

יש בוודאי, דרכים מגוונות וכולן נכונות. המטרה כאן היא לא לדון בשאלות פילוסופיות אלא להתוות דרך חיים, (ולכן אין פה דיון והצעת שיטות שונות כדי לא לסבך) בחרתי את האפשרויות הפשוטות יותר להסברה ושנוגעות יותר לחיים האישייים

א' בתמוז תש"פ 07:13
יש דיוקים שיוצר מתאימים לימים שלנו
א' בתמוז תש"פ 10:36

אשמח לתיוג פעם הבאה.

אבל בשאלה למה ה ברא את העולם??

קצת חרה לי הקטע  "אין למי להיטיב. לכן ה' ברא עולם,"---זה נשמע כאילו היה לה צורך להיטיב, כאילו הוא צריך אותנו, ז"א 

סוג שעושה אותו חסר...

אולי אני טועה.

אולי בגלל הניסוח..

בכל אופן ממש תודה!!!!


"בשעה שאדם מוגבל מגבילים אותו במיגבלת" ( מתוך המיגבלה עמוד 113 דף א למעלה)

"גם אני כותבת עם פיסוק ולא מתביישת!"
"גם אני כותבת בלי שגיאות כתיב מאידיאל!"

"גם אני בעד להמציא מילים חדשות, שוטו"

א' בתמוז תש"פ 10:46

 זה לא 'צורך' אלא 'רצון'.

 

בכל מקרה אנחנו לא יכולים בדיוק להבין מה זה אומר, ולמה ה' החליט לבורא את העולם דווקא בזמן מסויים ולא לפני כן, אבל זה בגבול מה שכן אפשר להבין..

א' בתמוז תש"פ 11:39

כל רגע ורגע מחייך, הוא תקופת חיים שלימה!

א' בתמוז תש"פ 22:48

על  כך שיש כמה שיטות, היה בעיקר מה שכתבת, או יותר נכון מה שלא כתבת בקשר לבריאת העולם.. רציתי שיהיה ברור שיש את העניין, לא כמו שהיה יכול להשמע..

אבל בכל מקרה, כל הכבוד, יישר כחך!.

(מה שרציתי להדגיש, הוא חוץ מ''טבע הטוב להיטיב'' וכו', גם עניין בריאת העולם לשם ''דירה בתחתונים'' לקב''ה)

הרבי הריי''צ, [הרבי הקודם של חב''ד] - "הלשון היא קולמוס הלב והניגון הוא קולמוס הנפש"

ר׳ הלל מפאריטש, מגדולי חסידי חב״ד,{מתלמידיו הגדולים של מייסד חסידות חב''ד, בעל התניא} אמר: "מי שיש לו חוש בנגינה – יש לו חוש בחסידות״.

ג' בתמוז תש"פ 16:43

אם רק מצטטים את הלשונות הידועים אז זה יכול להראות כמו 'כמה שיטות', אבל אני בכוונה לא הזכרתי את הלשונות המקובלים והידועים, כי המטרה היא לצטט  סיסמאות ולהרגיש שיודעים הרבה שיטות, אלא להבין. ולהבין  -בשפה שנתכתבת עם השכל ההיגיון וההכרה.

ב' בתמוז תש"פ 23:59


עושה חיים בטעויות

 

א' בתמוז תש"פ 11:55

ייש"כ גדול על היוזמה

כמדומה שכדאי שתכתוב גם על הראיות לאמיתות כל העניין - כוזרי וכו' (כמ"ש- לא למי שמחפש פלפולים מתחת האדמה, אלא למי שרוצה באמת לדעת את בסיס ויסוד אמונת אומן)

מתייג מי שלדעתי ישמח לקרוא: @חולת שוקולד, @אמממ,

א' בתמוז תש"פ 12:35
למרות שאני רחוקה שנות אור מהגישה הזאת

אם זיהיתם אותי אשמח לעדכון

א' בתמוז תש"פ 12:47
הגישה שלי היא כזאת כי ככה אני מרגישה, לא כי ככה אני חושבת שנכון להרגיש.

ומה שאני מרגישה זה שמגוחך לומר שה' ברא אותנו כדי להיטיב כשיש אנשים שהיו מעדיפים לא להיברא, ומגוחך לומר שהמצוות הן לטובתינו כשהוא יכל לתת לנו את התועלת שאנחנו מפיקים מהן (כמו לא לקבל שכר בלי לעבוד, חהיות טובים יותר) בלי מצוות,, כאילו, באמת בוא נאמר לו תודה כל מתנות לו רצויות

אם זיהיתם אותי אשמח לעדכון

א' בתמוז תש"פ 12:50

על הטענה השניה שלך - הרי כבר שוחחנו באריכות בצמ"ע, וחשבתי שבסוף הסכמת?

ולגבי זה שיש אנשים שהיו מעדיפים שלא - טוב נו, ברור שלא כולם מבינים את מה שנמצא בדעתו העצומה, אבל תכל'ס הוא כבר אמר שזה כדי שיהיה לנו טוב, אז אנחנו אמורים להאמין שככה זה, לא? (וגם בזה נגענו שם)

א' בתמוז תש"פ 12:56
הסכמתי שאפשר להבין שהוא לא עושה דברים לא נכונים ושזה בטוח בסדר שהוא עושה רע ונותן מצוות כי אין לו חיסרון, אבל לא הסכמתי שמצוות או רע זה טוב

אם זיהיתם אותי אשמח לעדכון

א' בתמוז תש"פ 13:01

-הטובות בלי שנצטרך א' ב' ג'."

והסכמת שאנחנו יודעים בגלל שאין לו חסרון - שכל מה שהוא עושה, זה טוב, האם ציוויו אינם בכלל הזה?

א' בתמוז תש"פ 13:03

אם זיהיתם אותי אשמח לעדכון

א' בתמוז תש"פ 13:06

אם הוא ברא אנשים שבאמת לא היה טוב להם להבראות - זה חסרון, לא?

מה הכוונה "בסדר" - לא טוב ולא רע? סתם כי שעמם לו?

ועוד - שהרי הוא עצמו אומר שזה טוב - אז לא יתכן שהוא משקר ח"ו.

(אם אני סתם חופר לך תגידי.)

א' בתמוז תש"פ 13:08
מצד אחד אתה צודק, ומצד שני יש דברים שהם פשוט רעים במהותם ואני באמת לא יודעת איך אפשר לומר שהם טובים

אם זיהיתם אותי אשמח לעדכון

א' בתמוז תש"פ 13:19

צריך להבין שאנחנו לא מבינים, ולא לקבוע עובדות בגלל ההבנה הצרה שלנו. את יכולה לומר "לי זה נראה רע", אבל את יודעת שהראייה הסובייקטיבית שלך לא אומרת שום דבר על המהות האובייקטייבית. גם ילד בן 5 בטוח במאה אחוז שזה רע שאבא שלו מחייב אותו לישון מוקדם או לא לאכול ממתקים וכן הלאה. הפער בין השכל האנושי לאלוהי הוא גדול יוטתר מזה שבין תינוק למבוגר. 

א' בתמוז תש"פ 12:57
לפי הגישה המדוברת, שזה בעיקר הרמח"ל, ודאי שהסיבה האמיתי אינה ידועה ולא נדע אף פעם. כל הדיון מתחיל מנקודת מוצא כזו.

ההסברים שהוא מביא זה מהסתכלות שלנו בתוך המציאות. מתוך ההבנה שאנחנו יכולים להבין. לא מתוך ניסיון להבין באמת מה המניע, כי המושגים האלו לא שייכים, אלא מתוך יצור שקיים פה ומנסה להבין מה הייעוד.
א' בתמוז תש"פ 22:49


הרבי הריי''צ, [הרבי הקודם של חב''ד] - "הלשון היא קולמוס הלב והניגון הוא קולמוס הנפש"

ר׳ הלל מפאריטש, מגדולי חסידי חב״ד,{מתלמידיו הגדולים של מייסד חסידות חב''ד, בעל התניא} אמר: "מי שיש לו חוש בנגינה – יש לו חוש בחסידות״.

ב' בתמוז תש"פ 23:57

ואת זה אפשר להשיג רק על ידי עמל.

 

הרמח"ל בספר דרך ה' מסביר שה' רצה להעניק לנו מהשלמות שלו. ואחת התכונות המהותיות של השלמות שלו, זה שהיא שלמות שיש בו מצד עצמו, ולא כי מישהו נתן לו. לכן אם ה' היה בורא אותנו מושלמים- השלמות שלנו כבר לא היתה כמו שלו. לכן אנחנו צריכים ללכת בדרכי ה' בכוחות עצמנו, ואז השלמות שלנו תלויה בנו.

אפשר להתפלסף למה זו תכונה כל כך מהותית בשלמות שהיא לא כפויה ממישהו אחר, אבל בסופו של דבר זה מובן שאת השלמות הזו אי אפשר לתת לנו במתנה.

אגב, יש מדרש בגמרא, שאצטט אותו כאן כלשונו-"ואמר רבי חייא בר אמי משמיה דעולא: גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים דאילו גבי ירא שמים כתיב "אשרי איש ירא את ה' ", ואילו גבי נהנה מיגיעו כתיב-  "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך", אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא, ולגבי ירא שמים וטוב לך לא כתיב ביה".

אז יש הרבה פלפולים שמסבירים איך יכול להיות שמי שנהנה מעמלו הוא יותר גדול מירא שמים, ויש גם הרבה פלפולים שמסבירים שבעצם גם הנהנה מיגיעו מדובר בירא שמים, ומתעסקים בשאלה מה החילוק בין שני אלה. אבל, דבר אחד ברור, פשט הגמרא מעלה על נס את קניית ההנאה שלך על ידי עמל, יותר מאשר את יראת השמים.

ברור אם כן, שזה דבר ששווה לתת בשבילו בחירה חופשית.

ב' בתמוז תש"פ 18:30

אני אשמח לתיוג 

 

~גַּם הַיָּם נָסוֹג~ 

ב' בתמוז תש"פ 19:52
ממש יפה! ומחזק

אנשים עם אור פנימי לעולם לא ילכו לאיבוד באפלהמרחף

ב' בתמוז תש"פ 20:00


ג' בתמוז תש"פ 11:53

אשמח לתיוג

יש רגעים שעוד צובט לי על אתמול

אבל אני יודע שניצחתי בגדול,

למדתי לעוף, למדתי ליפול

בדרכי נתתי את הכל.(אחרי האהבה, טונה)

ד' בתמוז תש"פ 12:14
כול הכבוד לך!! אני ישמח לתיוג!!!

בל"ח מוצהר וגאה בלח רמקולגבעוני

 לכול המתלבטים או ששאלו את עצמם‼️

משקפת = בן 

משבצת = בת