ט"ו אייר 20:41

(ז"א שהשאלה מופנית כאן לכולכם: -)

 

איך אתם מתמודדים עם הסביבה שבה אתם נמצאים? 

לדוגמא באוניברסיטה שלא כולם שם דתיים בלשון המעטה

גם יש חוסר צניעות וגם מנטליות חילונית וכו 

או בעבודה.. הקיצר הבנתם

 

אתם מאלה שמנסים להימנע כמה שאפשר בצורה מכובדת?

או מאלה שמנסים להשתלב וכביכול "לקדש את החול"

אם אתם מהקבוצה השניה, זה לא מתנגש לכם?

לדוגמא אם אתה בחור אז ללמוד ביחד עם בחורה חילונית שלא כ"כ מתלבשת צנוע למבחן.

או אם את דוסה לעבוד ולהשתלב עם בנות חילוניות שמדברות על נושאים שרחוקים מתפיסת העולם שלך.

 

דונו!

 

Souls don't die

 

 

~ענק הברזל~

ט"ו אייר 20:57
בעיקרון אני אמנע כמה שאני יכולה מסביבה חילונית. גם בלימודים גם בעבודה רק סביבה תורנית.
במקרה ונגיד נמצאים כבר במקום כזה אז לדעתי פשוט להתחבר לדתיים שבסביבה ועם החילונים פשוט להיות רק ביחסי 'שלום שלום'(ואני לא מדברת על מעורב).
אוסיף כאן שספר החינוך כתב שאל יאמר אדם שהסביבה לא תשפיע עליו ושקוטנו עבה ממותניהם משום שזוהי עצת היצר ודרך האדם לילך אחר הסביבה(- זה לא ציטוט זה מה שזכרתי בקיצור) קיצר המסקנה היא לא להיות בסביבה לא תורנית.
י"ז אייר 10:59

כשנגיע לגשר נפוצץ אותו.

ט"ו אייר 21:22

לא מתוך "אידיאל" של "לקדש את החול" אלא פשוט כי כך התגלגלו העניינים.

 

לומר את האמת זה מאוד לא פשוט.

 

יש דברים שאין בעיה להציב את הגבולות מההתחלה כמו כשרות ודברים בסגנון אבל יש דברים שאין ממש דרך להילחם בהם, למשל במשרד שלי מאוד אוהבים לקלל לקוחות וזה בלתי־אפשרי להעיר כל־פעם "זה לא יפה", במיוחד כשאני חושב את אותו הדבר... אז בהתחלה זה מרתיע, אחר־כך זה משעשע, אחר־כך זה חודר לאט־לאט לאוצר המילים וזה מאוד מאוד קשה להיאבק בזה, גם אם כל פעם אני מזכיר לעצמי שאסור לדבר ככה.

 

אז זה מבחינת האווירה הכללית, אבל יש גם פעמים שזה גובל בדילמות מוסריות רציניות, לפעמים ההנהלה לוחצת "להחליק" פינות או "לקמבן" באופן שהוא אמנם לא נראה כמו עבירה גדולה אבל ברור שזה לא ממש בסדר, ולא ברור מה כל־כך עושים עם זה, מה, מתפטרים באותו רגע ומוצאים עבודה בכוח אדם? אולי זה הדבר הנכון לעשות מבחינה אמונית אבל לומר את האמת אני לא כל־כך עומד בניסיון הזה

 

אז למעשה יש הרבה ניסיונות שאין דרך להתחמק מהם אבל הרבה דברים אפשר לפתור פשוט על־ידי הצבת גבולות תקיפה אך מנומסת ולאנשים אין ברירה אלא להבין, כמו שאי־אפשר להכריח אותי לעבוד בשבת ככה אני לא הולך להסתחבק עם הבנות מהנהלת חשבונות, סוף פסוק (בלי להגיד את זה כמובן)

 

אבל עם כל כמה ש"מתלכלכים בבוץ" בסוף יש גם הרבה תועלת כי יש הרבה הזדמנויות לקידוש ה', כל אחד והיכן שה' שם אותו בסופו־של־דבר...

ט"ז אייר 08:17
אחרי תקופה לא פשוטה שהייתי במקום כזה.
זה יפה לדעת שיש כבוד לדת או דתיים
אבל זה לא ניסיון קל.
ולענד עדיף להתפרנס בקלות, מכל הבחינות.

לצערי השיחה אישית לא עובדת לי!

*** אם אפשר לשלוח מסר אני אשמח.

ט"ז אייר 09:59

ברור שיהיה לי יותר נוח להיות בקבוצה רק עם בנות ..
ומעדיפה בנות איכותיות (לא מעניין אותי אם דתיות או לא העיקר שיהיו זהב ) שלא יביכו אותי ויבינו אותי ויכילו וכו'..

נראלי זה הטיפ
לחפש קבוצה של בנים עם דרך ארץ שמקבלים אותך כמו שאתה ..

בנוגע לבנות אתה לא חייב להיות איתן תנסה שלא..

וגם אם כן תעמוד על האידיאלים שלך

 

 

מנפנף

 

 

 

ט"ז אייר 10:18

השתדלתי מאד לשמור על יחסי עבודה ענייניים, ואנושיים כמה שאפשר.

לא קל אבל אפשרי. (ועם פאסון סנובי כמו שלי זה לא היה קשה מדי קורץ)

י"ז אייר 16:09

א. "לקדש את החול", זה לא להתפשר עם מה שלא רואי או אסור. המושג אינו קשור לזה.

 

לפעמים יש לאדם אילוצים להיות בסביבה שאינה רצויה, אז צריך להימנע ככל האפשר ממה שלא ראוי, עם יחסי אנוש בסיסיים תקינים.

 

ב. בוודאי אין מקום ללמוד עם בחורה למבחן. גם אם היא לא כמו שתיארת. קל וחומר כך. 

 

ג. בחורה דתיה, או סתם עם דרך ארץ, ברור שעדיף - ככל אדם - להיות בחברה טובה, עם מושגים ראויים.   אם יש אילוץ, אפשר לנסות כמה שאפשר לא להיות בשיחות לא לענין - ועם זה לשמור על יחסים אישיים טובים. בד"כ, בני אדם גם לומדים להתחשב מה נעים לך שמדברים בחברתך ומה לא.

חינוך תורני בדרך חיובית – תכנים תורניים לילדים, מאמרים, ניגונים ועוד

 

 

 

י"ח אייר 18:36

אם תלך 100% by the book מה שנקרא

אז תמצא שאפילו להיות בקרבתם זה איזהשהוא סוג של חטא

אז בתכלס בתכלס לא משנה איך תנסה להפוך את זה, יהיה כאן משהו שמתנגש עם התורה

 

ולכן החרדים מתנזרים מהחברה כמעט לגמרי

(אני אמנם לא מסכים איתם, אבל אני ממש מעריך אותם על זה)

 

לנו כן יש את הקטע הזה של להשתלב ביומיום של המדינה וכל זה, ולא משנה כמה תנסה לגמד את זה

כן יהיה כאן התנגשות מסוימת עם ההלך רוח ההלכתי.

כמובן שאצל רובנו זה לא מגיע ממקום של התפשרות הלכתית ח"ו אלא ממקום אידיאלי טהור של יראת השם. אבל כאמור.. זה יוצר בעיתיות

Souls don't die

 

 

~ענק הברזל~

י"ח אייר 18:46
חח מצחיק אתה.
אתה אומר שיש בעיה להיות בקרבת חילונים/מי שאינו ירא שמיים ולא משנה איך תהפוך את זה זה מתנגש עם התורה.
ומצד שני אתה אומר שאתה לא מסכים עם החרדים שמתבדלים מהחילונים.
במילים אחרות אתה לא מסכים עם ההלכה.
י"ח אייר 18:55
בדיוק היום ואתמול יצא לי לחשוב על זה. הבעיה לא מתחילה בהתבדלות ושמירה על כללי התנהגות מסוימים, זה בגדר ההגיוני. אבל אם למשל לא נולדת חרדי, הסיכוי שלך לקבל שידוך בחברה הזו הוא נמוך מאוד. (יש המון יוצאים מהכלל, אבל לכתחילה זה ככה) למרות שאתה במצב העכשווי נחשב חרדי לכל דבר ועניין.

כשנגיע לגשר נפוצץ אותו.

י"ח אייר 19:10
הכרות אישית זו הגדרה קצת כללית. אתה מעיד על עצמך או על אנשים שאתה מכיר?

כשנגיע לגשר נפוצץ אותו.

י"ח אייר 19:28

על סמך הרבה אנשים שאני מכיר מקרוב שחזרו בתשובה / נכנסו בדרך כזאת או אחרת לחברה החרדית, מה שתיארת זאת לא כזאת בעיה

כמובן לא דומה להשתדך אצל חרדים ספרדים לחסידויות שפעם ראשונה ששמעת את השם שלהן זה בהקשר של ל"ג בעומר

י"ח אייר 20:51

באיזה דרך תבחר

בצורה כזאת או אחרת אתה תעבור על ההלכה

 

גם החרדים עוברים על ההלכה בצורת החיים שלהם

 

 

לכל זרם יש את השיקולים שלו

Souls don't die

 

 

~ענק הברזל~

י"ח אייר 20:55


י"ח אייר 21:41

לכן לא אמנה את הדברים השליליים 

אלא רק אזכיר את הדברים שצריכים חיזוק

 

 

מצוות יישוב הארץ שהנגזרת של העניין הוא להקים צבא, שבזה כלולות הרבה תתי מצוות חשובות מאוד כגון מלחמת מצווה, מצוות דירת הארץ, לא תעמוד על דם רעך

כפי שפסקו כבר הרמב"ם והרמב"ן בנושא.

 

ולא ארחיב עוד בנושא כי זה נושא רגיש ונפיץ שעלול להוביל דברים לא טובים

לכן אני מבקש ממך @פלונטר19 שאני כבר מריח את התגובה שלך, שאל תנסי להתווכח על זה.

אם תרצי אוכל לתת לך מקורות שתוכלי לעיין

Souls don't die

 

 

~ענק הברזל~

י"ח אייר 23:05

חשבתי שהתכוונת על דברים שקשורים בעבודה.

 

מצוין. גם לי לא בא להתווכח על זה. 

י"ט אייר 02:09

"להיות בקרבתם" אינו חטא.

 

"איני דר אלא במקום תורה", אמר רבי יוסי בן קיסמא. אבל להיות "בקרבת" אנשים שאינם רשעים במזיד, אלא חסרי ידיעה, איפה מצאנו שזה "חטא"?  בכל דורות ישראל היו רמות שונות של אנשים מבחינה דתית, ודומני שבכללי לא היתה "התנתקות".

 

אלא צריך לשים לב ממה לומדים וממה לא. באיזו אווירה של שיחה ונוף אמורים להיות ובאיזה לא.

 

דבר שני - גם בלי קשר ספציפית לזה, זו בדיוק דרכו של יצר הרע... אומר לך ממילא אתה לא מאה אחוז.

אין שמץ השוואה בין נוכחות בסביבה שאינה משאת נפש, לבין "ללמוד למבחן עם בחורה". אין קשר.

 

ללמוד במוסד מעורב, אכן בעיה. צריך לבדוק לגופם של דברים. וגם "חרדים" משתלבים במקומות עבודה שאינם רק דתיים.

 

"להשתלב ביום יום של המדינה", אין בכך כל התנגשות עם "הלך הרוח ההלכתי". אני חושב שזה דמיון בעלמא. 

אדרבה, יפה מאד להיות נושא בעול עם הציבור. להיות שותף בבנין המדינה. גם בחו"ל, יהודים שומרי מצוות היו שותפים לגמרי בהנהגת הקהילות, גם כשהיו חלקים אחרים בחברה. למה לברוח מאחריות..

אלא שכל אחד צריך לעשות את חשבונו, איך הוא שומר כראוי על ההלכה. ההלכה אינה אומרת לאדם להסתגר באיזה חדר וזהו.. אלא להנהיג את חייו בצורה נכונה ונאותה.

 

ולגבי דברים ש"יוצרים בעייתיות", זה נמצא בכל מיני תחומים של החיים. אדם צריך לעשות חשבון ישר עפ"י דרכה של תורה, איך נכון להתמודד עם כל מצב ספציפית.

חינוך תורני בדרך חיובית – תכנים תורניים לילדים, מאמרים, ניגונים ועוד

 

 

 

י"ט אייר 09:35

איני דר אלא במקום תורה משמעותו שיש ערך לגור במקום תורה. מקום שבו אנשים אוכלים טרף הוא לא מקום תורה, חד משמעית, ולא משנה אם זה בשוגג או במזיד, באונס או ברצון.

 

אז נכון, אין איסור לגור שלא במקום תורה, אבל כל שנה אנחנו קוראים את פרקי אבות ונזכרים שלגור במקום תורה שווה הרבה יותר מאלף אלפים דינרי זהב.

צריך להזהר לא להפוך את ההיתר למצוה

כ"א אייר 00:38

"איני דר אלא במקום תורה", אומר שיש ערך לגור במקום שהוא בכללי מקום תורה. יש השפעה של הסביבה. אבל זה לא אומר אי קשר טוטאלי עם כל אדם שאינו שומר מצוות. סוג של התנתקות.

ותמיד היו אנשים שהיו עוסקים במסחר, ובקשר עם כל מיני סוגים של בריות - אע"פ שעיקרם היה בסביבתם התורנית.

 

אבל עיקר דברי הרי לא היו על זה - אלא על ההקצנה שהצבַת דבר כזה כאידיאל תיאורטי, יצרה בשאלה, לכיוון השני. כאילו מה שכנגד זה, זה לימוד באקדמיה עם בחורה לקראת מבחן, וק"ו בחורה מרקע שהוזכר.

חינוך תורני בדרך חיובית – תכנים תורניים לילדים, מאמרים, ניגונים ועוד

 

 

 

י"ט אייר 10:15

אם הם רשעים במזיד או לא, המנטליות שלהם זהה -  והיא מנטליות שלא תואמת עם התורה.

מעצם העובדה שאדם נמצא בסביבה כזאת זה ישפיע עליו בין אם ירצה בין אם לוא.

 

להשתלב עם ההלך רוח של המדינה זה אמנם אידיאל טוב ונכון מצד האמת (כי אנחנו כבר לא בגולה)

אבל אי אפשר להתכחש מהעובדה שמעצם העובדה שאתה יותר "מתגושש" עם חברה לא תורנית אז טבעי שיווצרו מצבים בעיתיים מבחינה הלכתית. לא חינם רבנים חרדים גדולים מצאו ערך בלהתנזר כמעט לגמרי. (כמובן שזה נובע מהתפיסה הגלותית, אבל גם מהדברים שהזכרתי)

 

וכן, מסכים עם המשפט האחרון. צריך הרבה סע"ד לזה

 

 

Souls don't die

 

 

~ענק הברזל~

כ"א אייר 00:49

וגם מבחינה הלכתית יש הבדל גדול וממשי.

 

ובוודאי שאדם צריך להשתדל להיות ב"סביבה טובה". אבל מידת ההשפעה של קשר גם עם אנשים שאינם כמותו, תלויה אישית באדם.

 

יש מקומות ישוב, שהם בגדר "מקום תורה", יש שם האופציה להתפתח מבחנה תורנית, יש תלמידי חכמים וכו', ויש גם"עמך ישראל" לגווניו.

 

אני חשבתי פעם, שיותר ערובה לאוירה התורנית האישית של האדם ושל משפחתו, היא אם כל הסביבה כך. היום כבר אינני בטוח בזה.   לפעמין כשהסביבה "דחוסה" מידי, זה יוצר נוגדנים. ודווקא סביבה שביסודה איתנה, ועם זה יש בעיר גם אנשים אחרים, יש בה צד חיובי. צריך לשקול ספציפית לענ"ד.

 

לגבי "להשתלב בהלך הרוח של המדינה", דיברתי מבחינה עקרונית. אנחנו חלק מהמדינה, ב"ה. שותפים בבניינה.

זה לא אומר למשל, שאדם צריך ללמוד במקום מעורב ח"ו. ממש אין קשר. הציבור התורני הלאומי צריך להיאבק על כך שיוכל ללמוד במקומות תורניים, גם לימודים אקדמיים, לא פחות מאשר מתחננים לציבור החרדי ש"יסכים"...  זה סתם סוג של "בטלנות" שתופסת טרמפ על הרצון להשתלב במערכת המדינה. חשוב להבחין בן הדברים.

 

ונכון, שהימצאות בחברה שאינה תורנית, יכולה לגרום למצבים בעייתיים. כמו שכתבתי, צריך לשקול ביושר לגופו של ענין.

גם ב"עולם החרדי" מתמודדים עם זה, מצד האמת. נשים חרדיות - וגם גברים כשיוצאים לעבוד, מי שיוצא - עובדות במקומות שיש בהם לא רק נשים, ובוודאי לא רק חרדיות.

 

צריך מאד להשתדל שמסגרת תהיה כמה שיותר טובה ונאותה - אבל תמיד אחרי הכל יישאר לאדם את העבודה העצמית שלו, הגבולות שעליו להציב לעצמו, ההתנהלויות הנכונות. זה חלק מהעבודה שלנו בעולם....  ה' יעזור לנו.

חינוך תורני בדרך חיובית – תכנים תורניים לילדים, מאמרים, ניגונים ועוד

 

 

 

י"ח אייר 20:26
אני מתאים את הסביבה אלי.
י"ט אייר 00:04
י"ט אייר 01:30

ואנשים לא נוטים להמשך למי שנראה בעיניהם כ"דוס מוזר"...

גם במקומות כאלה לפעמים יש דתיים דוסים וקל יותר להתחבר אליהם.

אני מרגיש שאנשים רציניים כבדים יותר מעניינים אותי והם בדר"כ פחות מתאפיינים באווירה שאתה מדבר עליה. בדרך כלל הם ילכו יותר בצניעות והדיבור שלהם יהיה יותר ענייני ונקי

 

 

י"ט אייר 09:05
לק"י

אם הייתי גבר, כנראה שהיתה לי יותר בעיה עם (חוסר) הצניעות.

וכן, יש דיבורים שלא נעים לי לשמוע. למזלי זה לא מאוד רווח, ואני לא חייבת לשבת דוקא עם אלה שלא נעים לשמוע אותם.

אני לא מתנזרת מקשר עם לא דתיים.

מתכון לבצק פריך בלי מרגרינה ובלי ביצים:

יש לי 2 מתכונים - בישול ומתכונים

י"ט אייר 09:30

לדוגמה לא יצא לי אף פעם לשבת ללמוד למבחן עם מישהי - בלי קשר ללבוש שלה

זה היה יחסית קל כי התואר והמקצוע הוא בעיקר גברי (לא, אני לא מכונאי רכב)

אבל מצד שני כן חשוב לי להיות חלק מהחברה וחשוב להם שאשתלב. גם במילואים, למשל.

הנראות שלי היא מאד דתית, אז זה כבר יוצר הבנה מאד ברורה של מי אני ומה הגבולות שלי, אבל מצד שני עד כמה שאני מרגיש בנוח למתוח את הגבולות, אני עושה - ולפעמים אפילו קצת מעבר (כלומר מקומות שלמפרע אני לא בטוח שעשיתי נכון שנכנסתי אליהם)

כ"א אייר 12:45


אני משתלבת בשיחה עם כולם, גם על נושאים מורכבים.. לא נבהלת מזה.

כן יש לי גבולות מאוד ברורים, וכולם יודעים שאני שומרת נגיעה ולא אוכלת כל דבר...

יש לזה מחירים, והם משמעותיים.
אבל יש לזה גם יתרונות..

יש משהו מיוחד בזה שאתה צריך לבחון את הדברים היותר יסודיים באמונה שלך, שזה קורה במקומות שיש שאלות על דברים ברורים כל כך בשונה ממקום דתי.

ובאמת מקפידה על נראות דתית, וזה מעביר שדר מאוד מאוד ברור.

יש לי חברות שנגיד פחות מקפידות על צניעות, והם באמת יותר מתמודדות עם שמירת נגיעה..
כ"א אייר 19:06

אבל זה בהקשר של חברות ממש.

אסור שזה יסתור אהבת כל יהודי, להאיר לו פנים, להראות לו חביבות, ולקרב אותו..

 

הנקודה היא, שאת ההתנהגות הטבעית כדאי להשאיר למקום הטבעי, 

ובמקום עם אנשים שעוד מחפשים את הכיוון, להיות בקשר ממקום שונה- מדוד ומגמתי.

זאת הסיבה שהחב"דניקים בדר"כ צולחים את המשימה הזאת- הם מגיעים ממקום של שליחות, וגם הילדים מתחנכים על הפצה ושליחות. (הסכנה בזה זאת גאווה, אבל יש דרכים להינצל ממנה ואכמ"ל).

ובענייני צניעות, לפעמים יש מקום להקל, אבל זה לא אומר בהכרח שלא פוגמים בכך בקדושת העיניים..

בגלל זה תמיד צריך איזו דמות תורנית מבחוץ שיהיה אפשר להתייעץ איתה, ולראות שהכל בצורה מאוזנת שמביאה ברכה, ולא ח"ו להיפך.

 

[יצויין שאני לא מתמודד עם חברה כזאת באופן יומיומי, אלא פעם בכמה ימים]

כ"א אייר 19:26
רק מציינת שכאשר מדובר באדם יהודי שנחשב רשע אז אסור להתחבר ולהתקרב אליו וכן,לא מכבדים את הרשעים מדרך נימוס.
כ"א אייר 19:46

אבל בדורנו קשה להגדיר אותם ולהצביע עליהם בדיוק, פשוט שהרוב המוחלט תינוקות שנשבו שצריך להיזהר בכבודם, חוץ מכמה בודדים..

כ"א אייר 20:31

כתינוקות שנשבו.

זה מחלוקת ענקית בדור האחרון

 

לכן ראוי להתייחס אליהם כאל משהו ביניים 

לא כרשעים, אבל מאידך גם לא כאלה שלא יודעים כלום על יהדות.

 

Souls don't die

 

 

~ענק הברזל~

כ"א אייר 20:35
לק"י

יותר משנה ההתנהגות שלהם וצורת השיח שלהם.
נכון שאצל חילונים הרבה פעמים השיח יהיה בוטה יותר ופתוח גם בדברים שהצנעה יפה להם, אבל לא תמיד.
ויש גם דתיים כאלה.

מתכון לבצק פריך בלי מרגרינה ובלי ביצים:

יש לי 2 מתכונים - בישול ומתכונים

כ"א אייר 20:50
^^ חדשכאן אחרונה