השר לבטחון פנים אבי דיכטר, העביר לבדיקת הלשכה המשפטית במשרדו את תביעתו של הפורום המשפטי למען ארץ ישראל שלא למנות את ניצב שחר איילון לתפקיד סמפכ"ל המשטרה.



כזכור, השר דיכטר הכריע למנות את ניצב איילון לכהונת סגנו של המפכ"ל הבא, ניצב דודי כהן. מיד עם היוודע דבר החלטתו של דיכטר פנה הפורום המשפטי לשר זאת בשל מה שמוגדר כ'הכתם בעברו', כשהורה לשוטריו בניגוד לחוק, להסיר תגי זיהוי לפני הפינוי בחוות גלעד.



כזכור, במכתבו לשר דיכטר כתב מנכ"ל הפורום נחי אייל כי "לניצב שחר איילון כתם בעברו, המצדיק שלא לקדמו לתפקיד פיקודי בכיר וייצוגי. בהיותו מפקד מחוז ש"י במשטרה, ביום 19.10.02 סמוך לתחילת פינוי חוות גלעד ניצב איילון הנחה את השוטרים להסיר את תגי הזיהוי. הדבר תועד ושודר בערוץ 10. ניצב איילון הסביר לשוטריו כי יענו לכל מי שישאל מה שמם ויבקש מהם להזדהות, כי 'קוראים לי - שחר איילון'. לאחר תלונות שהוגשו למפכ"ל המשטרה ולגורמים שונים במערכת נתקבלה החלטה ולפיה: 'לאור הוראת החוק בנושא חובת הזדהות הוחלט לנקוט נגדו צעד משמעתי של הערת מפקד, אשר תרשם בתיקו האישי' ".



שלשום העביר השר דיכטר את תלונתם של אנשי הפורום לבדיקתה של המחלקה המשפטית במשרדו. זאת בטרם יכריע באופן סופי על מינויו של איילון.



הבוקר אומר אייל כי כל עוד לא הכריע השר באופן רשמי על מינויו של איילון לכהונת הסמפכ"ל לא ניתן לפנות לערכאות, אך פניה שכזו תישקל במידה ואכן יכריע דיכטר לקבל את המינוי למרות עברו של הקצין.



אתמול שיגר בא כוחו של הפורום, עורך הדין בם, מעין מכתב תזכורת לשר דיכטר ובו גולל בשנית את ההאשמה העיקרית כלפי איילון. בדבריו כתב: "הריני לחזור ולהתריע, כי מעשהו של ניצב איילון הנו חמור במיוחד מבחינת פוטנציאל הפגיעה בסדרי המשמעת במשטרה ובזכויות האדם. מפקד הורה לפקודיו לרמוס ברגל גסה הוראה יסודית המעוגנת בחוק. החובה לענוד תגים נועדה לאפשר גילוי, חקירה ומיצוי הדין במקרים בהם קיים חשש כי נעשה שימוש בכוח שלא כדין מצד השוטרים. ההוראה להסיר תגים, כאשר קיימת אפשרות סבירה כי ייעשה שימוש בכוח, עולה לכדי ניסיון לשבש הליכי חקירה ולטשטש ראיות, כדי לא לאפשר גילוי וחקירה של הפרות חוק מצד השוטרים. מתן הוראה בלתי חוקית לפקודים משדר מסר של הפקרות, לפיו אין להישמר מהתנהגות אלימה ושרירותית, כי לא תהיה דרך לזהות את מפרי החוק.



בלא ענידת תגים אין זיהוי של שוטרים אלימים. בלא זיהוי של שוטרים אלימים לא תתכן חקירה והעמדה לדין. בלא חקירה והעמדה לדין לא ניתן יהיה ליישם את הנורמות המגבילות את כוחו של שלטון ולא ניתן יהיה להגן על אזרח מפני כוחנות ושרירותיות. הזיהוי, החקירה ומיצוי הדין הנן היסודות של השמירה על זכויות אדם. ניצב איילון ביקש לחבל ביסודות אלה, על כן אין הוא ראוי לקידום".



עוד כתב בם: "קידומו של הניצב איילון לתפקיד סמפכ"ל משדר מסר מוטעה לשוטרים ולציבור. לשוטרים - המסר הוא, שהפרה בוטה של החוק במגמה לרמוס זכויות אדם אינה חמורה כלל ואף משתלמת. לכלל הציבור - קידומו של ניצב איילון משדר את המסר כי זכויות האדם בישראל הנן אך מן השפה ולחוץ ורמיסתן בידי השוטרים אינה נתקלת בתגובה פיקודית הולמת של המערכת".

"במידה והמינוי ייצא לפועל פורום משפטי למען ארץ ישראל יפעל להעלות את הנושא לדיון בוועדת הפנים של הכנסת, תוך שמירה על זכותנו לפנות לערכאות", כותב בם.



כאן המקום להעיר ולציין כי ללא תהודה ציבורית סביב מינויו של הסמפכ"ל המיועד קיים ספק גדול אם ניתן יהיה לשלול את המהלך. זאת כיוון שפרשת התגיות בחוות גלעד נחתמה בנזיפה פיקודית אותה קיבל איילון ולא בתלונה משפטית של ממש.