שמונה מינים של צבי הים קיימים בעולם וכולם מוגדרים כמינים בסכנת הכחדה. מידי חורף נפלטים לחופי הים התיכון עשרות צבי ים פגועים, שלא יכלו להתמודד עם הסערות הקשות בים ונפלטו לחוף כשהם מותשים- ולרוב גם חולים או פצועים. במקרים רבים נפלטים צבי הים כאשר הם כבר מתים, אולם אלו שהמזל שיחק להם מגיעים למרכז ההצלה הארצי לצבי הים של רשות הטבע והגנים, במכמורת- מבואות ים, שם הם זוכים לטיפול ושיקום ארוך, עד שמצבם מאפשר את השבתם לטבע. תשעה צבונים כאלו, שמונה חומים ואחד ירוק, שוחררו אתמול בבוקר חזרה לטבע מול חופי מכמורת, בסיוע של חברי האתר הישראלי לדייג מקיאק ותלמידים ממבואות ים.



יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה לצבי ים של רשות הטבע והגנים: "בכל חורף אנחנו מטפלים בעשרות צבים, גדולים וקטנים, שנפלטים לחוף מסיבה זו או אחרת: הסתבכות עם חוטי דיג או רשתות שעלולה להוביל לטביעה או לכריתת סנפירים, בליעה של קרסי דיג או מחלה אחרת. בחורף מתווספים לאלו גם טמפרטורה נמוכה של המים וסערות קשות איתן הצבים הפגועים לא יכולים להתמודד. בעבר סבלו צבי הים שהגיעו למימי ישראל גם מציד פרוע, ששיאו בשנות ה-30 של המאה הקודמת. במרכז ההצלה לצבי הים אנחנו מקבלים את הצבים, לרוב לפי דיווח של אזרחים טובים שנתקלו בהם בחוף- אך במקרים לא מעטים גם ישירות מהים, מדייגים שהעלו בטעות צב ים ברשתם או משייטים אחרים. לכן שמחנו לצרף לשחרור גם את השייטים- השאיפה שלנו היא להגיע לכל מי שנמצא בים ובחוף, על מנת שאלו יסייעו לנו לאתר את הצבים הפגועים."



יניב מספר כי בשבועות אלו עולות צבות הים אל החופים על מנת להטיל את ביציהן: "צבת ים תנסה להעפיל לחוף בו היא עצמה בקעה ושם לחפור קן ולהטיל ביצים. אם החוף מלוכלך או שיש בו אנשים, מדורות, רעש ואפילו קוליסים של רכבי שטח- הצבה עלולה לשוב למים, ובהמשך גם להטיל את הביצים לים, מה שיוביל לאבדן הביצים. חשוב מאוד שמי שמזהה עלייה של צבת ים לא יפריע- לא יצלם ולא יתקרב, אלא יישב ויצפה מרחוק ובמקביל ידווח לפקחי רשות הטבע והגנים במוקד 6911*. הפקחים מגיעים ומעתיקים את הקן על מנת שהביצים לא תפגענה במהלך היום, כאשר החוף מלא ברוחצים. אנחנו מבצעים הסברה, מזכירים שאסור להדליק מדורות על החוף וממליצים בכלל להימנע משינה באוהלים על החוף בתקופה זו." מסכם יניב.