במהלך חמשת החודשים הראשונים של השנה נהרגו 16 ילדים בתאונות דרכים. לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מדובר בעליה של כ- 45% (ב-2007 נהרגו 11 ילדים), כך מדווחת עמותת אור ירוק.
על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מאז תחילת שנת 2008 ועד סוף חודש מאי נהרגו ונפצעו קשה 113 ילדים עד גיל 14 בתאונות דרכים, מתוכם 16 הרוגים ו- 97 פצועים קשה. רוב ההרוגים בגילאי 0-4 (9), 5 ילדים בגילאי 5-9 ו-2 ילדים בגילאים 10-14.
למרות העלייה במספר ההרוגים מקרב הילדים השנה, מדובר בירידה של כ-20% בכלל מספר הנפגעים (הרוגים ופצועים קשה) בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, שבה נפגעו 142 ילדים.
רובם המכריע של הילדים נפגעו בדרך עירונית; כ- 92 ילדים, המהווים מעל ל- 80% מקרב ההרוגים והפצועים קשה. 11 ילדים נהרגו בדרך עירונית ו-10 - כהולכי רגל.
בחינה גיאוגרפית של הנתונים מצביעה על אזור הצפון כמסוכן ביותר עבור ילדים בדרכים, עם 38 נפגעים (הרוגים ופצועים קשה), 25 ילדים באזור המרכז, 16 באזור הדרום, 14 בחיפה, 9 בתל אביב ו-7 ילדים בירושלים.
חלוקה מגזרית של מניין הילדים ההרוגים בחמשת החודשים הראשונים של השנה, מעלה תמונה קשה מאוד בקרב המגזר הלא-יהודי. מבין 16 ילדים הרוגים בדרכים, 10 הם מהמגזר הלא יהודי - 62.5%, וזאת למרות ששיעורם באוכלוסייה הכללית נמוך בהרבה. אחד המאפיינים של היפגעות ילדים במגזר הלא-יהודי הוא 'תאונות חצר', המתרחשות ליד הבית בשל היעדר תשתית בטיחותית מתאימה ואי-הפרדה בין הכביש לחצר.
ארבעה ילדים מבין הילדים הרוגים בדרכים עירוניות הם מהמגזר היהודי ואלו נפגעו ביישובים תל אביב, חולון, ירושלים וכפר סבא. 2 ילדים מהמגזר היהודי נהרגו בדרך לא עירונית ואלו התרחשו ליד תל אביב וליד הישוב חרוצים שבשרון.
תאונות הדרכים גובות קורבנות במהלך השנה כולה, אך בחודשי הקיץ ניתן לאבחן עלייה ביחס לשאר עונות השנה, בייחוד בקרב ילדים, אשר נמצאים בחופשה ומרבית היום אינם נמצאים במסגרת לימודית, באזור תחום ומוגן כביה"ס. קרוב למחצית מבין בני ה-5 – 14 נפגעו בשעות אחה"צ או הערב, וניתן להעריך, שיותר ילדים בחופשה שוהים בחוץ בשעות אלה, משום שמחשיך מאוחר יחסית ואלה השעות הנוחות יותר מבחינת מזג האוויר
אמצעים להגברת בטיחות הילדים בדרכים
· חזית רכב סלחנית להולכי רגל - רוב התאונות הקטלניות, בהן מעורבים ילדים, הן עם רכב. מעל הממוצע נמצא תאונות בין רכב פרטי להולך רגל ורכב כבד עם רוכב אופניים. בשנים האחרונות הושם דגש על ייצור רכבים 'סלחניים' יותר, עם חזית רכב 'ידידותית' להתנגשות עם הולך רגל, אשר נבחנת בספיגת האנרגיה שלה במקומות שונים, במקרה של התנגשות עם הולך רגל. מדובר בתוכנית בשם EuroNCAP, בה עורכים בדיקות ריסוק. משנת 2005 קיימת תקנה של האיחוד האירופי לגבי החזית בכלי רכב חדשים לטובת הולכי הרגל ומשתמשי הדרך הפגיעים. בכל הקשור למשאיות, נכנסו מערכות לשיפור הראייה כולל מראות לאזורים מתים.
· הגבלת המהירות ל- 30 קמ"ש – המהירות המקסימלית הבטיחותית באזורי מגורים היא 30 קמ"ש ועל מנת לאלץ את הנהגים לנסוע במהירות זו, נעשה שימוש באמצעים תשתיתיים, מגבילי מהירות, למשל באמצעות מעגלי תנועה. גם הוספת מעברי חצייה יכולה לתרום להורדת מהירות הנהיגה.
· אביזרי בטיחות – למרות ההיצע הגדול באביזרי בטיחות תקניים לילדים, לא תמיד ההורים משתמשים בהם. כ- 70% מהילדים בגילאים 0-12 שנוסעים ברכב, מוגנים: 20% על ידי חגורות בטיחות וכ- 50% במושב בטיחות. ככל שהילדים מבוגרים יותר, כך ההקפדה על הגנתם יורדת. 90% מבני 0-4 מוגנים לעומת 60% מבני 4-8 ופחות מכך מבין גילאי 8-12.
· קסדת אופניים - בכל הקשור לרכיבה על אופניים, יותר ויותר ילדים חובשים קסדה בעת רכיבה, אולם זה נכון רק לגבי ילדים בגיל ביה"ס היסודי. צורת הגנה זו אינה פופולארית בקרב ילדים גדולים יותר.
על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מאז תחילת שנת 2008 ועד סוף חודש מאי נהרגו ונפצעו קשה 113 ילדים עד גיל 14 בתאונות דרכים, מתוכם 16 הרוגים ו- 97 פצועים קשה. רוב ההרוגים בגילאי 0-4 (9), 5 ילדים בגילאי 5-9 ו-2 ילדים בגילאים 10-14.
למרות העלייה במספר ההרוגים מקרב הילדים השנה, מדובר בירידה של כ-20% בכלל מספר הנפגעים (הרוגים ופצועים קשה) בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, שבה נפגעו 142 ילדים.
רובם המכריע של הילדים נפגעו בדרך עירונית; כ- 92 ילדים, המהווים מעל ל- 80% מקרב ההרוגים והפצועים קשה. 11 ילדים נהרגו בדרך עירונית ו-10 - כהולכי רגל.
בחינה גיאוגרפית של הנתונים מצביעה על אזור הצפון כמסוכן ביותר עבור ילדים בדרכים, עם 38 נפגעים (הרוגים ופצועים קשה), 25 ילדים באזור המרכז, 16 באזור הדרום, 14 בחיפה, 9 בתל אביב ו-7 ילדים בירושלים.
חלוקה מגזרית של מניין הילדים ההרוגים בחמשת החודשים הראשונים של השנה, מעלה תמונה קשה מאוד בקרב המגזר הלא-יהודי. מבין 16 ילדים הרוגים בדרכים, 10 הם מהמגזר הלא יהודי - 62.5%, וזאת למרות ששיעורם באוכלוסייה הכללית נמוך בהרבה. אחד המאפיינים של היפגעות ילדים במגזר הלא-יהודי הוא 'תאונות חצר', המתרחשות ליד הבית בשל היעדר תשתית בטיחותית מתאימה ואי-הפרדה בין הכביש לחצר.
ארבעה ילדים מבין הילדים הרוגים בדרכים עירוניות הם מהמגזר היהודי ואלו נפגעו ביישובים תל אביב, חולון, ירושלים וכפר סבא. 2 ילדים מהמגזר היהודי נהרגו בדרך לא עירונית ואלו התרחשו ליד תל אביב וליד הישוב חרוצים שבשרון.
תאונות הדרכים גובות קורבנות במהלך השנה כולה, אך בחודשי הקיץ ניתן לאבחן עלייה ביחס לשאר עונות השנה, בייחוד בקרב ילדים, אשר נמצאים בחופשה ומרבית היום אינם נמצאים במסגרת לימודית, באזור תחום ומוגן כביה"ס. קרוב למחצית מבין בני ה-5 – 14 נפגעו בשעות אחה"צ או הערב, וניתן להעריך, שיותר ילדים בחופשה שוהים בחוץ בשעות אלה, משום שמחשיך מאוחר יחסית ואלה השעות הנוחות יותר מבחינת מזג האוויר
אמצעים להגברת בטיחות הילדים בדרכים
· חזית רכב סלחנית להולכי רגל - רוב התאונות הקטלניות, בהן מעורבים ילדים, הן עם רכב. מעל הממוצע נמצא תאונות בין רכב פרטי להולך רגל ורכב כבד עם רוכב אופניים. בשנים האחרונות הושם דגש על ייצור רכבים 'סלחניים' יותר, עם חזית רכב 'ידידותית' להתנגשות עם הולך רגל, אשר נבחנת בספיגת האנרגיה שלה במקומות שונים, במקרה של התנגשות עם הולך רגל. מדובר בתוכנית בשם EuroNCAP, בה עורכים בדיקות ריסוק. משנת 2005 קיימת תקנה של האיחוד האירופי לגבי החזית בכלי רכב חדשים לטובת הולכי הרגל ומשתמשי הדרך הפגיעים. בכל הקשור למשאיות, נכנסו מערכות לשיפור הראייה כולל מראות לאזורים מתים.
· הגבלת המהירות ל- 30 קמ"ש – המהירות המקסימלית הבטיחותית באזורי מגורים היא 30 קמ"ש ועל מנת לאלץ את הנהגים לנסוע במהירות זו, נעשה שימוש באמצעים תשתיתיים, מגבילי מהירות, למשל באמצעות מעגלי תנועה. גם הוספת מעברי חצייה יכולה לתרום להורדת מהירות הנהיגה.
· אביזרי בטיחות – למרות ההיצע הגדול באביזרי בטיחות תקניים לילדים, לא תמיד ההורים משתמשים בהם. כ- 70% מהילדים בגילאים 0-12 שנוסעים ברכב, מוגנים: 20% על ידי חגורות בטיחות וכ- 50% במושב בטיחות. ככל שהילדים מבוגרים יותר, כך ההקפדה על הגנתם יורדת. 90% מבני 0-4 מוגנים לעומת 60% מבני 4-8 ופחות מכך מבין גילאי 8-12.
· קסדת אופניים - בכל הקשור לרכיבה על אופניים, יותר ויותר ילדים חובשים קסדה בעת רכיבה, אולם זה נכון רק לגבי ילדים בגיל ביה"ס היסודי. צורת הגנה זו אינה פופולארית בקרב ילדים גדולים יותר.