איתמר שפירא, בן 29 מירושלים, פוטר מעבודתו כמדריך ביד ושם אחרי שעבד שלוש שנים וחצי במוסד, בעקבות תלונה שהגיעה להנהלה ממורה של קבוצת תלמידי ישיבה מאפרת.

שפירא אמר לעיתון "הארץ" כי דיבר עם המבקרים על הטבח בדיר יאסין שהתקיים ב-1948, וזאת משום ששרידי הכפר, כיום חלק משכונת גבעת שאול, נראים מן היציאה מבניין האתר. "ביד ושם מדברים על בואם של פליטי השואה לארץ והקמת מקלט ליהודי העולם כאן. אני הזכרתי שהיו אנשים שישבו בקרקע הזו וניסיתי להזכיר שיש טראומות אחרות שמניעות עמים אחרים. השואה הניעה אותנו להקים מדינה יהודית, ולעם הפלסטיני יש טראומה שמניעה אותו לחפש לעצמו הגדרה, זהות, קרקע וכבוד, כמו שהציונות חיפשה", סיפר שפירא.

בעקבות הדברים, פנה מורה שליווה את הקבוצה להנהלת המוסד ודרש מיד ושם לנקוט צעדים נגד שפירא. "המדריך לא רשאי לנצל את מעמדו כדי להעביר את השקפתו האישית, תהיה אשר תהיה - ימין או שמאל. כשאני מגיע עם סטודנטים לסיור ביד ושם אני מצפה מיד ושם להעניק לי עובדות ולא פרשנות, ובעיקר לא פרשנות שיש לה השלכות פוליטיות אקטואליות מרחיקות לכת", כתב בזעם.

איריס רוזנברג, דוברת יד ושם, מסרה בתגובה "מאחר שהמוסד מקפיד בעבודתו המקצועית שנושא זיכרון השואה יהיה מנותק מכל אג'נדה פוליטית - הן מימין והן משמאל, ומאחר שהמדריך סירב לשנות את אופן הדרכתו, הוחלט על הפסקת עבודתו כמדריך בבית הספר המרכזי להוראת השואה ביד ושם".



עוד נמסר כי "ביד ושם עובדים ומתנדבים מכל הקשת הפוליטית והחברתית בישראל, אשר יודעים לעשות הפרדה בזמן עבודתם בין עמדותיהם האישיות לעיסוקם המקצועי. יד ושם היה מתנהג בחוסר מקצועיות באם איתמר שפירא היה ממשיך בהדרכות החינוכיות שלו במוסד".