.
.פלאש 90

בית המשפט העליון קיבל אתמול את העתירה לגילוי ראיה חסויה שהוגשה ע"י עו"ד יורם שפטל בשמם של שניים מתושבי המאחז מצפה עשהאל שבדרום הר חברון והחליט לחשוף את הראיה החסויה בתיק הפלילי המתנהל נגדם בבית המשפט המחוזי בבאר שבע. בתום דקות קצרות של דיון מאחורי דלתיים סגורות, זימנה השופטת אסתר חיות את הנאשמים ועורך דינם, וגילתה להם שהמידע החסוי הוא "היותו של המתלונן מזוהה כתומך בפעילות חמאס באזור".

יו"ר ארגון זכויות אדם ביש"ע, אורית סטרוק, מבהירה כי בכך הוסר למעשה הלוט מעל פרשה של הכפשות, שהחלה להתנהל כנגד תושבי מצפה עשהאל לפני כשנה. היא מספרת כי באחת השבתות של הקיץ בשנה שעברה (5/7/08) הגיעה אל המאחז הקטן קבוצה של ערבים ופעילי שמאל, בראשותו של איש השמאל הקיצוני עזרא נאווי, והחלה להעלות באש את מטע הזיתים של תושבי המאחז. האש הגיעה עד סמוך לבתים, והמתיישבים יצאו לכבותה ולהניס את הפורעים. אחד הערבים, שהתנפל ותקף במכוש אשה תושבת המאחז, עוכב ע"י המתיישבים, שהזעיקו את כוחות הבטחון. ואולם, עם הגעת השוטרים, הם עצרו את המתיישבים, ושחררו את הערבי המעוכב, ואת חבריו האנרכיסטים, ללא חקירה כלל. כנגד המתיישבים הוגש כתב אישום המייחס להם תקיפה של אותו ערבי, והם נעצרו לתקופה ממושכת, והורחקו מישובם וממשפחותיהם למשך קרוב לשנה. למעשה, המאחז הקטן התרוקן כמעט לחלוטין מגברים, בעקבות אותו אירוע פרובוקטיבי, ובכך השיגו הפורעים את זממם.

סטרוק מציינת כי לנוכח מצב חמור זה, נחלץ ארגון זכויות האדם ביש"ע לעזרת המתיישבים הנאשמים, והעמיד לרשותם עורך דין. בארגון, שפרסם בסתיו שעבר דו"ח מיוחד על ההתנכלויות לחקלאים היהודיים ביהודה ושומרון, הבינו שמדובר באירוע קיצון מסוג זה, וכי אירוע מצפה עשהאל מהווה דגם של הצלחה עבור ארגוני השמאל הקיצוני. עו"ד שפטל, הפועל מטעם הארגון, קיבל את התיק לטיפולו ומצא כי קיימת בתיק תעודת חיסיון בחתימתו של שר הביטחון, בלא שמבואר כלל מהו טיב הראיה ומדוע היא חסויה. בפרקליטות מחוז דרום סרבו לספק מידע על מהות החיסיון, ורק בתום ויכוח ארוך עם התובע מטעם המדינה (עו"ד ע. צברי), נאות האחרון לגלות לעו"ד שפטל, ש"החסיון חל על הנימוק להיותו של המתלונן מנוע כניסה לישראל". לאור מידע זה, הגיש עו"ד שפטל עתירה לגילוי הראיה החסויה.

בעתירה הדגיש עו"ד שפטל, שקו ההגנה המרכזי של הנאשמים הוא, שהאירוע נשוא כתב האישום הוא פרי "מיזם משותף ומתגרה של ערבים שונאי ישראל העוסקים בטרור מחד, ושל חוגי שמאל קיצוני מאידך, כשמטרת המיזם היתה להביא לחיסולו של הישוב הקטן מצפה עשהאל". לפיכך, הדגיש עו"ד שפטל, "זהותו החבלנית העויינת של המתלונן היא בעלת חשיבות מובהקת להגנת הנאשמים". עוד טען עו"ד שפטל, כי לא יכולה להיות שום הצדקה לחיסיון כזה, שכן "חשיפת סיבת היותו של המתלונן מנוע כניסה לישראל לא יכולה לגרום לפגיעה כלשהי בבטחון המדינה, וכי למעשה שר הביטחון עושה שימוש פסול בסמכותו על מנת להסתיר את משמעותו האמיתית של האירוע ולהביא להרשעתם של הנאשמים.

עם קבלת החלטת השופטת חיות, שלח עוה"ד שפטל הודעה לבית המשפט המחוזי בירושלים, והודיע כי בכוונתו לבקש את ביטול כתב האישום מטעמים של "הגנה מן הצדק". "יצא המרצע מן השק" – כתב עו"ד שפטל – "ומתברר שכתב האישום הינו תוצאה של רדיפה פוליטית נגד הנאשמים, כאשר מיזם משותף לפעילי חמאס ולפעילי שמאל ואנרכיסטים מקבל גיבוי מפרקליטות המדינה ומשר הביטחון, אשר עשו שימוש בכלי המקודש של חיסון מטעמי ביטחון על מנת להסתיר מידע מהנאשמים ומבית המשפט הדן בעניינם, לעוות משפט, להפוך את הפורעים ל"מתלוננים" ואת מי שהתגוננו מפניהם ל"נאשמים", לקדם את הרשעתם של הנאשמים והריסת ישובם הקטן."

המשפט צפוי להתחדש בעוד כשבוע וחצי (י"ח באלול 7/9)  ועו"ד שפטל ידרוש, כאמור, את ביטול כתב האישום. שבועיים לאחר מכן, (בג' בתשרי 21/9) צפוי להינתן בבית משפט השלום בירושלים גזר הדין של פעיל השמאל הקיצוני עזרא נאווי, שהיה שותף לאירוע במצפה עשהאל. נאווי נשפט והורשע על אירוע אחר, של תקיפת שוטרים והתביעה מבקשת לגזור עליו עונש מאסר. עקב כך, ניצב היום נאווי במרכזה של סערה עולמית, ומוחתמות עצומות למענו בקרב פעילי זכויות אדם בחו"ל. בארגון זכויות האדם ביש"ע מציינים כי "כדאי שהחותמים והמחתימים ברחבי העולם ידעו, שמדובר באדם אשר הוכח עכשיו משפטית שהוא עובד בשיתוף פעולה עם פעילי חמאס, וכדאי שמערכת החוק הישראלית תתחיל להתייחס ברצינות הראויה לסכנות הנשקפות ממנו".