אפשר לוותר עליהם?
אפשר לוותר עליהם?צילום: פלאש 90

חברת "פלאט ידע" עברה במהלך כל הקיץ האחרון בין הקמפוסים השונים בעולם, והצליחה לרכוש לעצמה פי 40 יותר סטודנטים ופי 10 יותר עמיתים שישתמשו בידע העצום שניתן להשיג ממקורות המידע הדיגיטאלי של החברה. לחברה יש מאגר עצום של של ספרי טקסט אוניברסיטאים בארכיון הדיגיטאלי שלהם. והם עברו פרופסור אחרי פרופסור על מנת לשכנעם להצטרף למאגר המחוברים. כך מדווחת רשת cnn.

ביום חמישי הודיעה החברה כי למעלה מ-40,000 סטודנטים מ-400 מכללות ואוניברסיטאות ישתמשו בספרים הדיגיטאליים שלהם בסמסטר הסתיו הקרוב. בסמסטר האביב האחרון השתמשו באותו המאגר כ-1,000 סטודנטים מ-30 מכללות בלבד.

ספרי טקסט דיגיטאליים הם עדיין שוק שקשה לעשות בו עסקים. מדובר על כמות גדולה מאוד של ספרים שהביקוש אליהם מאוד לא יציב. אם פרופסור מסויים מבקש מהסטודנטים שלו לעיין בכותרים שונים לפני המבחן הרי הביקוש אליהם יעלה, אחרת- סביר להניח שבאותה השנה מעטים יקראו בו. ואם נכפיל את אותו הפרופסור בארבעה, חמישה או אפילו שישה קורסים אותם הוא מעביר- נוכל להגיד שאפשר לדבר "עסקים".

החברה מציינת טווח מחירים המתחיל מ-0 לחיפוש הספרים, 20$ לקובץ PDF שהם מאמינים שיהפוך להיות הביקוש הפופולארי ביותר, ועד ל-60$ לקובץ מודפס. ואולי הכי טוב, את הקבצים ניתן להשיג מן החברה כפרק אחרי פרק בנפרד.

הפנייה לפרופסורים הייתה על מנת לשדרג את מאגר הספרים. כעת יוכלו הסטודנטים לדעת האם הפרופסור שלהם נרשם לשירות ב"פלאט ידע" והאם הספר אותו הם מחפשים אכן נמצא שם- כלומר הקלה משמעותית על חיפוש החומר הנלמד, ואפילו על עלות ספרי הלימוד.

אריק פראנק, מייסד שותף בחברה, הסביר את הרציונל: "אנחנו סומכים על כך שיהיו אנשים שירצו לרכוש חבילות שונות, ולא כולם ירצו רק לחפש משהוא בחינם". פראנק מציין כי יהיה מדובר על הבדלי מחירים משמעותיים, וכן הוא מציין כי כבר עובדים על גירסה שתתאים לe-Book של סוני או ל-קינדל של אמזון.

"מדובר על בעיית הביצה והתרנגולת", הוסיף פראנק בחיוך, "מכשיר מצויין התלוי בהתפתחות טכנולוגית של תרבות הקריאה יהיה שימושי רק אם נגביר את הצורך בו על ידי שיווק מאסיבי של ספרי קריאה וטקסטים אוניברסיטאיים בפורמט המתאים למכשיר זה". ושוק הסטודנטים, הוא ציין, הוא השוק המתאים לקידום הספרייה הניידת.

אז מה דעתכם על מתנה לסטודנט המתחיל עוד מעט שנה נוספת - ספר נייד?