פליטים עירקים
פליטים עירקים

העיתון הערבי בשפה האנגלית "חאליג' טיימס" (Khaleej Times), היוצא לאור באבו-דאבי, מדווח הבוקר במהדורה המקוונת שלו על קליטתם המוצלחת בצ'ילה של 117 פליטים פלסטיינים מעיראק, שהגיעו לסנטיאגו באפריל השנה. הפליטים נתקבלו שם בזרועות פתוחות עם רצון להעניק מחסה לעוד פליטים שיבקשו זאת.

"בנסיבות קשות אלו, אנו אומרים שהפליטים יכולים להגיע לכאן" אמרה מישל באצ'לט, נשיאת צ'ילה, "המדינה הזאת נבנתה על ידי הגירה של אנשים שהוגלו ממקומם. ניתן להיות נשיא רק פעם אחת, ואני שמחה שיש בידי את היכולת לעזור".

בצ'ילה ישנה קהילה ערבית פורחת של כ-800 אלף נפש - מארץ ישראל, עיראק, ירדן וסוריה. ב"יוזמה הישראלית" טוענים כי הפליטים שהגיעו כעת לצ'ילה עשו זאת בזכות העובדה שאונר"א - הסוכנות המיוחדת לפליטים פלסטינים - אינה פועלת בעיראק, וכך נהנו פליטים אלו מטיפולה של UNHCR, סוכנות האו"ם שתפקידה לטפל בפליטים ולשקמם בזמן הקצר ביותר.

"לאחרונה היינו עדים לקליטת פליטים מעיראק גם באיסלנד, בסלובקיה, בנורווגיה ובארה"ב", אומר גדעון ישראל מ'היוזמה הישראלית', "אך כולם אינם כאלה שמצאים בטיפולה של אונר"א. לאונר"א אין שום חלק בשיקום פליטים, ומליוני הפלסטינים המטופלים על ידה נידונו להישאר פליטים לנצח - כלומר כל עוד מדינת ישראל קיימת".  

"בניגוד למיתוס לפיו אין מי שרוצה לקלוט פליטים," מדגיש ישראל, "ישנן מדינות רבות המחפשות שיהגרו אליהן בשל אוכלוסייה מזדקנת, הצורך בעובדים למקצועות מסויימים ועוד נסיבות כלכליות. לפחות לעשר מדינות יש כיום תכנית לשיקום פליטים אצלן בתיאום עם UNHCR. לפי המידע שבידינו, שנובע ממקורות המטפלים בקביעות באוכלוסיית הפליטים, כמעט כולם היו מהגרים אילו מישהו נתן להם אפשרות כלכלית ומנהלית לעשות זאת. במחנות הם לעולם לא יזכו להתחיל את חייהם מחדש".

"מדינות המערב, המבקשות לסייע לפלסטינים, תורמות עשרות שנים סכומי עתק לאונר"א - סוכנות שלא שיקמה עד היום ולו פליט אחד, וגם לעולם לא תעשה זאת," מדגיש השר לשעבר בני אלון, יו"ר היוזמה הישראלית. "אונר"א נועדה לשרת לא את האוכלוסיה הפלסטינית אלא את הנראטיב הלאומי הפלסטיני, וככזו היא מנציחה את הסכסוך ומציעה לפליטים מאבק ודם במקום רווחה וחיים. הגיע הזמן לבלום את הזרמת הכספים לאונר"א ולהתחיל להתמודד, אחת ולתמיד, עם פתרון צודק ואמיתי לבעיית הפליטים. העברת הפליטים לטיפולה של UNHCR, אחרי שישים שנה תחת אונר"א, היא מפתח לתהליך כזה".