כסף מטבעות
כסף מטבעותפלאש 90

השבוע של חנוכה גורם לנו להוציא הרבה מאוד כספים על מופעי הילדים, סרטים בקולנוע, הצגה, מסעדות, פסטיגל או סתם בילוי של אחר הצהריים. אבל ניתן להשתמש בו דווקא כמנוף לחינוך הילדים לכלכלת המשפחה.  ארגון "פעמונים" הציב לעצמו מטרה להדריך לשימוש מושכל ומחושב בכספנו, כדי לא לגמור את השבוע הקרוב עם גל הוצאות שממוטט אותנו.

אז איך תעברו את החג בשלום?



עריכת דיון עם הילדים על ההוצאות וההכנסות של המשפחה

העלו לדיון משפחתי את נושא הוצאות החנוכה אל מול המאזן הממוצע שיצרתם, ושתפו את הילדים בדילמות העומדות מולכם כמפרנסים. ההכנסות הן עובדה קיימת - או שניתן להגדיל אותן? מהן ההוצאות אותן חייבים לבצע (חשמל, מים, מיסים) ומהן ההוצאות המשתנות אותן נוכל לבטל או לייעל (מזון, תקשורת, בילויים), מה סדר החשיבות בהוצאות המשפחה?. 



כיצד ניתן לחסוך בהוצאות המשפחה

הציבו לעצמכם כמבוגרים יעדים לחיסכון ושקפו אותם לילדכם. לדוגמא: אני החלטתי –  ללכת ברגל למכולת כדי לחסוך בדלק / לוותר על מנוי לעיתון / לא לקנות קפה מתחת למשרד / לעבוד שעתיים נוספות בשבוע וכיו"ב.



לאחר שיקוף שני השלבים הראשונים, ההורים והילדים יכולים להכין תוכנית לחופש:

בדיקת הצרכים האמיתיים של הילדים לחופשת החנוכה: בדקו מהם הצרכים האמיתיים של ילדכם לחופשת החנוכה (אל תשכחו להקשיב קודם כל לצרכיהם ללא העברת ביקורת) ורשמו את כולם לפי סדר החשיבות.



בירור גובה התקציב למימון הצרכים של חופשת החנוכה: בררו יחד את גובה התקציב הנדרש למימון כל סעיף ברשימה ובדקו את אפשרויות המימון, כמה אתם מסוגלים לממן, איך יוכל כל ילד ליצר הכנסות שיממנו פעילויות שלו.

הקצבת תקציב יומי: הקציבו לכל אחד מהילדים, בהתאם לצרכיו וגילו, סכום כסף שינתן בידיו מדי יום ויהיה נתון לניהול עצמאי שלו לצורך מימון יעדים מוגדרים מראש. לדוגמא: "מהיום דמי הכיס שלך יכללו את סעיף תקציב הסלולרי שלך". תתפלאו כמה יחסוך הנער על שיחות כשידע שאם הוא מדבר הרבה הוא לא יוכל לצאת לסרט עם חבריו...



מעקב אחר ההוצאות: הציעו לילדכם לעקוב אחר ההוצאות הקשורות בהם במהלך החנוכה ונהלו דיון נוסף על ציפיות, יעדים ותובנות בסוף החג.



מומלץ להיות מעודכנים על מוקדי החינמים בעיר: דאגו להיות מעודכנים על מוקדי פעילות חינמיים במהלך החנוכה. היעזרו באמצעי התקשורת.



מומלץ לצאת מהבית שבעים: תמיד צאו מהבית שבעים ומצוידים בשתייה ומזון כדי לא להזדקק לקניית מזון יקר בחוץ.



- הליכה לקניון: הקניון אינו מקום בילוי. אם הולכים למטרה מסוימת כגון רכישת נעליים או סרט, הסבירו לילדים מהי המטרה שלשמה אתם מגיעים לקניון ושאותה בלבד אתם תבצעו ותממנו. גם לקניון קחו שתייה ומזון. אל תתפתו לחרוג מהמשימה גם אם ראיתם משהו שאתם באמת רוצים. זכרו שדוגמא אישית היא בסיס לחינוך נכון של ילדכם.



לא כל סעיף ניתן לדיון, החליטו בזוג על עמדותיכם ועמדו בחזית מאוחדת בדיונים המשפחתיים וזכרו שלצד ההקשבה המלאה לילדכם, המילה האחרונה היא תמיד שלכם כהורים, מחנכים ומפרנסים.



כדי להתכונן מראש לגל ההוצאות המסתער של חנוכה כדאי שנדע על מה מדובר:



סרטים והצגות

1.כניסה לסרט בבית קולנוע יעלה בסביבות ה-40 ₪ לאדם

2.השכרת סרט DVD  יעלה בין 10-20 ₪ ההשכרה בדרך כלל עד 3 ימים

3.הזמנת סרט מחברות הכבלים יעלה בין 10-20 ₪ 4.הצגות ופעילויות שונות לילדים במרכזים מסחריים, קניונים או פארקים עירוניים הם בדר"כ בחינם5.הצגות או פעילויות חברתיות במתנ"סים העירונים יעלה בממוצע 70 ₪ לילד

6. משחקי ספורט של נבחרות הכדורגל והכדורסל כניסה לבני נוער תעלה בסביבות ה- 65 ₪



כניסה לגן חיות

1.גן חיות עירוני הממוקם בעיר יעלה בסביבות 40 ₪  

2. גן חיות ייעודי כמו הגן התנ"כי בירושלים, וגן החיות בחיפה יעלה בממוצע 35 ₪ לילד ו-50 ₪ למבוגר



שוטטות בקניונים ובמרכזים המסחריים באזור המגורים

1.ארוחה של המבורגר וצ'יפס יעלה בממוצע  בין 20-30 ₪

2.פיצה – משולש פיצה יעלה בסביבות 7-8 ₪ ומגש פיצה משפחתית יעלה בסביבות ה-50 ₪.

3. שימוש במכונות השעשוע הפזורים בקניון יעלה בממוצע 5 ₪

4. קניית צ'ופרים ,גלידה,צעצועים, פלאפל תנועה בין 10-50 ₪ לילד.



פארקי שעשועים

1.לונה פארק ת"א- כרטיס כניסה לילד- 92 ₪.

2.סופרלנד ראשל"צ- כרטיס כניסה לילד- 92 ₪.3.ספארי- 50 ₪ לאדם.4."היי פארק"- קניון עזריאלי- 10 ₪ למבוגר ו- 40 ₪ לילד.5.ישנם מקומות שכניסה אחרי השעה ה- 13:00 (לדוגמא- בממדיון) מוזילה את העלות ב- 20%.6. צאפרי- ליחיד 50 ₪

פיקניק באתרים תיירותיים וטיולים רגליים

1.עלות הכניסה לפארקים עירוניים כמו פארק הירקון בתל אביב, הפארק הלאומי ברמת גן בדר"כ אינה עולה כסף אבל יש לקחת בחשבון את עלות החניה והמצרכים לפיקניק.

2. הכניסה לנחלים תעלה לרכב בסביבות 50 ₪ או החנייה באזור



פעילויות ואטרקציות שונות

1.כניסה לקארטינג  60-70 ₪ לאדם

2.החלקרח- בין 70 ₪ לשעת החלקה

3.מוזיאונים- בממוצע 40 ₪ למבוגר, 20 ₪ לנוער

4.הופעות מוסיקה וקונצרטים יעלה בממוצע 150 ש"ח



חשוב לדעת

ישנם אתרי אינטרנט המספקים מידע רלוונטי לכל המקומות אשר אטרקטיביים לילדים במחירים מוזלים או ללא עלויות.

הורים החברים בארגונים שונים כמו "חבר", הסתדרות המורים, ארגון המורים וכד' - מומלץ לבדוק באתרים של החברות והארגונים אלו, למרבית האטרקציות יש הנחה משמעותית- בין 30%-70%.