חממה
חממהצילום: יוסי עדי

קבוצה עסקית של חקלאים מסינגפור הגיעה בימים אלה לישראל לתערוכת הטכנולוגיות לחקלאות אגרו משוב 2010, המתקיימת במרכז הירידים בתל אביב זו השנה ה 20.

הקבוצה הגיעה מסינגפור בהמשך ליוזמה של הנספחות הכלכלית של מינהל סחר חוץ, הנציגות המסחרית של משרד התמ"ת בסינגפור. הקבוצה מורכבת מחקלאים ומגדלים של ארגון היצואנים והיבואנים של פירות וירקות של סינגפור SFVA Singapore Fruits and Vegetables) Association), ונציגים של משרד החקלאות של סינגפור.

הנספח המסחרי של משרד התמ"ת בסינגפור, שי זריבץ', מוסר כי התחומים המרכזיים בהם מתעניינים הנציגים הם חידושים ופיתוחים טכנולוגיים בגידול פירות וירקות באמצעות חממות מתוחכמות המאפשרים גידול של מגוון רב של זנים על פני כל עונות השנה. תחום נוסף מרכזי הנו תחום המחקר ופיתוח של מיכון חקלאי, פיתוח זנים שונים של פירות וירקות וכן פיתוחים בתחום של טיפול לאחר קטיף והארכת חי מדף של תוצרת חקלאית Post) Harvesting) בעיקר כזו המיובאת למדינה בהובלה ימית.

אלמנט מרכזי נוסף שתופס תאוצה בשנים האחרונות הינו חקלאות אורגנית. בסינגפור קיימת דרישה הולכת וגוברת להספקה של תוצרת חקלאית איכותית אורגנית, הנקייה מחומרי הדברה וטיפול בכימיקלים. 

עוד מוסר זריבץ' כי בשל היותה של סינגפור אי מוגבל ומתוחם בשטחו, הרי שלא מתקיימת בה חקלאות בקנה מידה משמעותי. בשל כך, סינגפור מייבאת את מרבית התוצרת החקלאית שלה ממדינות האזור בהם מאינדונזיה, מלזיה ואוסטרליה. חקלאים ומגדלים מסינגפור הם בעלים של חוות חקלאיות ושדות גידול חקלאים נרחבים במלזיה ובאינדונזיה השכנות, וממנה מייצאים את התוצרת החקלאית אל סינגפור ואל השווקים המקומיים.

בנוסף מוסר זריבץ' כי התעשייה הסינגפורית מבוססת ברובה על סחר בינלאומי, על תעשיית ייצור מפותחת והשקעות וכי בשונה ממדינות מתפתחות ומפותחות רבות בהן פועל מגזר חקלאי בעל לובי פוליטי רב עוצמה, סינגפור איננה משקיעה במיזמים חקלאיים מקומיים אלה מעדיפה ייצור, גידול והספקה של תוצרת חקלאית מן החוץ, תוך בעלות של משקיעים וחקלאים סינגפורים במדינות השכנות.

במהלך ביקורם בישראל יבקרו האורחים בתערוכה ויקיימו פגישות עסקיות עם נציגים מתחומים נבחרים בהם סוכנויות ייצוא של תוצרת חקלאית ישראלית. כמו כן תבקר הקבוצה במרכז מחקר ופיתוח במכון וולקני שבבית דגן, בחברות לייצור חממות וטכנולוגיות גידול של פירות וירקות המנוהלות על ידי מגדלים ויצואנים של תוצרת חקלאית, ועם מומחים בתחום של הארכת חיי מדף של תוצרת חקלאית.

ממינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת נמסר כי היקף הסחר ההדדי בין ישראל וסינגפור בשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 עמד על כ-598 מיליון$, חלקו של הייצוא הישראלי לסינגפור הסתכם ב-327 מיליון $ (המהווים קיטון של 17% בהשוואה עם התקופה המקבילה ב-2008), ולעומתו הייבוא לארץ הסתכם ב-271 מיליון $, (קיטון של 9% בהשוואה עם התקופה המקבילה ב-2008). הייצוא הישראלי מורכב מייצוא של תעשיית התקשורת, תוכנה, האלקטרוניקה, ההיי טק וציוד רפואי המהווים 72% מהייצוא בתשעת החודשים הראשונים של 2009, ומייצוא של תעשיית היהלומים שעמד על 12% ברבעון זה. מרבית הייבוא לישראל מסינגפור הוא של תעשיית ההיי טק ותקשורת כ 71%, יתר הייבוא הינו של מוצרי פלסטיק וכימיקלים.