הרכב השרוף בתאונה בצומת הנגב
הרכב השרוף בתאונה בצומת הנגבצילום: נתי שפירא - דוברות זק"א

נוסעים והולכי רגל רבים מצאו השבוע את מותם בשיא חדש של תאונות דרכים קטלניות. מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבוהב, אומר לערוץ 7 כי שנת 2010 התחילה ברגל שמאל, "נכנסנו לשנה הזאת ברגל שמאל מתחילת השנה הייתה עלייה של עשרים אחוזים במספר התאונות לעומת התקופה המקבילה אשתקד".

הוא מציין כי תאונות הדרכים נגרמות בגלל הגורם האנושי וגם בשל תשתית לקויה בכבישי הארץ, "קודם כל אנחנו רואים עבירות חמורות של צעירים שעוקפים בפס לבן, שנוסעים ללא חגורות, שמסיחים את דעתם בזמן הנסיעה, וגם כשמדובר בנהגי משאיות שנוסעים בדרך מפותלת. אבל צריך לומר שתאונות רבות נגרמות גם בגלל תשתיות לקויות, תשתית טובה בכביש נועדה להחיל את הטעות של הנהג, שגם אם נהג שגה תבוא התשתית ותצמצם את הנזק, לדוגמא אם יש קיר הפרדה אז גם אם הנהג יתנגש בקיר הוא לא יעבור לצד השני. יש גם מעקיי בטיחות שסופגים את אנרגיית ההתנגשות ומונעות התהפכות, זאת אומרת שככול שהתשתית ברמה בטיחותית טובה יותר כך הנזק יקטן, בסופו של דבר אדם הוא בשר ודם זה לא אומר שזה מפחית את האחריות מנהגים אבל תשתיות זה דבר חשוב".

אבואב קורא לנהגים להפסיק לעקוף בפס לבן, "פס לבן זה כמו קיר, נהגים רבים מדי עוקפים בפס לבן, אם יש פס לבן זה אומר שאין מספיק שדה ראייה לעקיפה. חשוב גם להקפיד על המהירות המותרת שרשומה בתמרורים, צוות של אנשי מקצוע הלך לכל אורך הכביש ובדק מה המהירות המותרת, האם הכביש מואר, האם יש שוליים, הם נתנו את הדעת על כל הנתונים, אדם שעושה תאונה במהירות מופרזת מפחית את הסיכוי שלו לשרוד. באזורי מגורים צריך לנסוע בשלושים קמ"ש. באזור עירוני, חמישים. בכביש ללא הפרדה, שמונים קמ"ש. ובכביש עם הפרדה תשעים קמ"ש בכביש מהיר מאה קמ"ש. בשליש מהתאונות הקטלניות סיבת המוות הייתה מהירות הנסיעה שהחמירה את התוצאה, כשאדם נוסע במהירות של מאה קמ"ש והוא מחליט לבלום - יעברו 70 מטרים עד שהוא יצליח לבלום את הרכב".

אבוהב מציין שיש כיום טכנולוגיות שונות המאפשרות הגנה מיטבית לנהג, "הטכנולוגיה משרתת את החולשות האנושיות ויש כיום חליפות מיגון, כמו כריות אויר, מערכת איי בי אס שגורמת בזמן נעילה שהגלגלים לא ינעלו והבלימה תהיה מבוקרת. מערכת אייווקס שבה אם אתה מתקרב יותר מדי המערכת מצפצפת, יש גם מערכות שלא מאפשרות התנעה לשיכור או מעוררות נהגים עייפים, ועוד דוגמאות רבות".