מפעל פרס מוסקוביץ' לציונות הכריז היום (רביעי) על זוכי פרס "עוז ציון" אשר יוענק לשלושה תושבי המדינה אשר נבחרו על ידי ועדת הפרס.

הזוכים הם הרב יואל שוורץ מקים הנחל חרדי, אניטה טוקר, בשם מתיישבי גוש קטיף ותא"ל במיל' אהרון דוידי. פרס מוסקוביץ' נוסד על ידי ד"ר ארווינג וצ'רנה מוסקוביץ', כביטוי לתמיכה במגשימי הציונות בחברה הישראלית של היום, הפועלים לטובת צרכי הכלל, וכדי להבטיח את חוסנו של הבית הלאומי היהודי. "הצורך בפרס זה התעורר בשל התחושה, המשותפת לרבים, כי גיבוריה האמיתיים של הציונות, בישראל של ימינו – אלו המוכרים לציבור ואלו שמתרחקים מאור הזרקורים – אינם תמיד זוכים להכרה הממסדית ולהוקרה הציבורית להן הם ראויים".

ועדת הפרס בחרה לאחר תהליך ארוך את הזוכים, בהם ראתה את השתקפות מיטב העשייה הציונית, במציאות הישראלית המורכבת כל-כך של בתחומי החברה, החינוך וההתיישבות. הפרס המחולק לשלושה זוכים, כולל גם פרס כספי בסך 50 אלף דולר. יושבת ראש ועדת הפרס היא הגברת צ'רנה מוסקוביץ' וחברים בה גם השר לשעבר, פרופ' משה ארנס , תא"ל (מיל.) אביגדור קהלני, השגריר יורם אטינגר, הרב ידידיה אטלס, הרבנית אסתר יונגרייז, הרב פסח לרנר, הרב דניאל מוסקוביץ' ומנהלת הפרס רות ליברמן . פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל משמש כיועץ מיוחד לוועדת הפרס.

 זוכי פרס "עוז ציון" תש"ע :

הרב יואל שוורץ – הנחל חרדי

מטרתו של הנחל החרדי אשר הוקם ב-1999 בשיתוף  צה"ל ומשרד הביטחון היא לאפשר את גיוסם של בני נוער חרדים המשתייכים להסדר "תורתו אמנותו" ואינם לומדים בישיבות, לשירות קרבי בצה"ל בתנאים שיאפשרו להם לשמור על צביונם המיוחד ואורח החיים אליו הורגלו הכוללים מסגרת יום יומית מסודרת לתפילות, שיעורי קודש מפי רבנים, מזון כשר למהדרין וכדומה. הרבנים העובדים עם הנחל החרדי, ובראשם רב שוורץ, עמדו ועומדים לעיתים בפני סכנת נפשות. בנוסף, ספרים שהרב שוורץ כתב הוחרמו והוא מנודה מהקהילה החרדית בגלל עבודתו ומסירותו  לשבץ נוער חרדי במסגרת הצבאית של מדינת ישראל. הרב שוורץ העוסק בחינוך כבר ארבעים שנה הוא הסמכות הרוחנית של התוכנית.  הוא רואה את עבודתו כמשימה לאומית והחליט למצוא דרך לשבץ את אותם בני ישיבות  בתוך מסגרות המדינה בכדי לא ליצור שני עמים. רעיון הנחל החרדי הוא חלום של איחוד, והרב שוורץ מאמין כי נותנים הזדמנות מתאימה לחרדים לשרת בצה"ל -עם ישראל יהיה מאוחד.

אניטה טוקר – מתיישבי גוש קטיף

בשנת 1976 אניטה ובעלה עברו לפתח יישוב חדש בשם נצר חזני בגוש קטיף בעידוד משרד החקלאות. נצר חזני היה הראשון מיישובי  גוש קטיף. עם עזרה וייעוץ שהם קיבלו ממומחים, הם הצליחו לגדל ירקות לייצוא.

במשך ה29 שנים שטוקר ומשפחתה התגוררו בגוש קטיף, חקלאות הגוש הייתה מפורסמת במיוחד באירופה ובארצות הברית בעיקר ברשתות האורגניות. אניטה ובני ביתה הקימו תעשיות משק חקלאי מודרני. טוקר הייתה פעילה בקהילת נצר חזני, ובקהילת גוש קטיף, ואף עבדה ברמה לאומית. בתקופת ההתנתקות  אניטה ומשפחתה פונו מנצר חזני ולאחר אחד עשר חודשי מגורים בפנימיות,  אניטה וקהילת נצר חזני הועברו ליישוב זמני. כיום טוקר פועלת על שימור  הקהילה גם כשהם לא נמצאים במקומם המקורי. עבודתה החדשה מתעסקת בבניית קהילות הגוש מחדש, ושמירה על מה שהיה בתוכם לפני ההתנתקות. טוקר נלחמה על מנת לאפשר לקהילת גוש קטיף להישאר יחד. היא עשתה את זה על ידי מאמצים לנצח על הביורוקרטיה כדי לקבל אישורים ממשלתיים ותקציבים לבנייה עתידית. טוקר מרצה לקבוצות מכל רחבי העולם על הקשיים עליהם התגברו אנשי גוש קטיף בכדי להישאר קהילה מאוחדת ובכדי לקבל אדמות לבנייה ולחקלאות.

תא"ל במיל' אהרון דוידי

אהרון דוידי החל את דרכו הצבאית החל בשנת 1944 כאלחוטן ומייד התנדב לפלמ"ח. כצוער השתתף בכיבוש העיר באר שבע במסגרת מבצע 'יואב'. עם שובו לחטיבת הנגב השתתף במבצע 'חורב' ו'עובדה' לאחר שפיקד תחת מוטה גור, בתחילת שנות החמישים שרת בצנחנים והשתתף במספר פעולות ומבצעים.  על תפקודו בקרב במבצע חץ שחור ברצועת עזה קיבל את צל"ש הרמטכ"ל באותה שנה ובשנת 1973 הומר הצל"ש לעיטור העוז. דוידי מונה לקצין חי"ר וצנחנים ראשי הראשון ובמלחמת ששת הימים פיקד על יחידה מיוחדת של מפקדת קחצ"ר.בקיץ  1982 תא"ל במיל דוידי  הקים את ארגון 'שר-אל' במטרה לגייס מתנדבים שיעזרו לחיילי מילואים אשר נקראו למלחמת לבנון בעבודתם היום יומית. באביב 1983  נוסדה העמותה ללא מטרות פוליטיות ומתנדבים מכל העולם הגיעו להשתתף בפרויקט, והיום,'Sar El' מיוצג כ -30 מדינות.

רוב המתנדבים מגיעים מ "מתנדבים למען ישראל" בארה"ב, שר-אל קנדה, ו Volontariat UPI בצרפת. כיום, מדי שנה מגיעים כ -5,000 מתנדבים מחו"ל לשרות של מספר שבועות. תפקידם הוא בעיקר לוגיסטי, שמירה, קייטרינג, אספקה ושירותים רפואיים בצבא. שתי מטרות עיקריות בהבאת מתנדבי שר-אל לעשות עבודות אלה. ראשית, ניתן לאמן מתנדבים לביצוע משימות אלו, כך חיילים חופשיים לעשות עבודות חשובות אחרות הדורשות השתלמות יותר מתקדמות. שנית, פעילות התנדבותית גורמת לקשרים חזקים בין המתנדבים לבין ישראל בכלל וצה"ל בפרט. מאז הקמתו ועד עד היום  'שר-אל' הביא מעל 100,000 מתנדבים מתוכם 6% עשו עליה והפכו לאזרחים ישראלים. עבור הישגים אלה, שר-אל זכה בפרס יו"ר הכנסת. ד"ר דוידי קיבל פרס הנשיא על מסירותו לפרויקט התנדבות במשך השנים. בשנת 2000, כהוקרה על הישגיו של שר- אל, דוידי אף קיבל את הכבוד של הדלקת משואה בהר הרצל לכבוד יום העצמאות.