תמימות דעים בין הח"כים שהשתתפו בישיבת ועדת הכלכלה באשר לנקיטת צעדים מעשיים כדי להילחם בתופעת החרמת התוצרת הישראלית ע"י הפלסטינים. זאת לעומת דברי סגן השר דני איילון שהדגיש כי כרגע יש לפעול במישור המדיני בלבד.

לדיון, שזומן כדיון מעקב לדיון קודם בנושא מלפני חודש שיזמו ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) וראש מועצת שומרון גרשון מסיקה, הוזמן גם סגן שר החוץ דני איילון, נציגים ממספר משרדי ממשלה ונציגי התעשיינים.

את הדיון פתח יו"ר ועדת הכלכלה אופיר אקוניס באמרו שברור שהמפסידים הראשיים מהמצב הם הפלסטינים, שבמקום ללמוד מאחת הכלכלות החזקות בעולם מעדיפים להילחם בה.

סגן שר החוץ איילון הודיע כי זהו בהחלט אחד הנושאים הראשונים שיעלו בשיחות הקירבה. "אנו לא מבדילים בין אזורי התעשיה בירושלים, קרית טבעון ואריאל", אמר סגן השר. "זהו מסע מאורגן ומתוקצב היטב של הרשות הפלסטינית, ואנו רואים אותו בחומרה רבה."

סגן השר ציין כי הוא פועל בנושא גם מבחינה בינלאומית, מול המדינות התורמות לרשות, וצופה כי יהיו צעדים ארופאיים כנגד הפלסטינים בתחום זה. עוד אמר כי הפלסטינים יתקשו להתקבל כמשקיפים בארגון הסחר העולמי, החשוב להם מבחינה פוליטית וכלכלית, כל עוד הם מפעילים חרם.

ראשון הדוברים מבין הח"כים, אורי אריאל (האיחוד הלאומי), ציין כי ישנה פגיעה ישירה במפעלים ובחקלאים וזה הולך להתגבר. "חייבים להרוג את הבעיה כשהיא עוד קטנה" אמר. הוא הציע ליו"ר הועדה לפנות אל ראש הממשלה כדי שמשרדו ירכז את הנושא, מכיוון שמדובר בנושא הקשור למספר משרדים. הוא גם הציע שהועדה תגיש חוק שבו יאמר כי על כל שקל שמפסידה ישראל מהחרם, יקוזז סכום של 100 ₪ מהסכום המועבר לפלסטינים. אם בתוך חודש לא תיפתר הבעיה – חברי הועדה יניחו את החוק על שולחן הכנסת.

ח"כים נוספים הזכירו גם הם את הצורך בקיזוז כספים מהפלסטינים באופן מיידי, עם או בלי חקיקה בנושא. יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הציע דווקא לחסום בפני הפלסטינים את אפשרות היבוא דרך נמלי ישראל. פעולה כזו, לדבריו, לא תפגע במפעלים הישראלים, אך תזיק למפעלים הפלסטיניים.

ראש מועצת שומרון ציין כי "הרשות נוגסת ביד שמאכילה אותה. החרם איננו רק לאומני, הוא גם מאפיונרי. ישנה הלימה ברורה בין מפעלים שהרשות מחרימה דווקא מוצרים שלהם לבין מפעלים מתחרים שקמו ברשות הפלשתינית. הדבר נכון הן למפעלים ביו"ש והן לתעשיה בתוך הקו הירוק". כדוגמא, הוא הביא את הצו שחתמה הרשות בסוף השבוע, האוסר שיווק כרטיסי חיוג סלולארי ממדינת ישראל. לדבריו, "במקרה או שלא במקרה בנו של אבו מאזן מקדם הקמת רשת סלולארית פלשתינית חדשה בשם 'ווטניה' שמתחרה בתחום זה בדיוק".

ראש עיריית מעלה אדומים ציין כי לא רק שהחרם פוגע במפעלים שבתחומו, אלא שהפלסטינים גם מעזים להציע לבעלי המפעלים למכור להם את המפעל ולהעבירו לרמאללה.

יו״ר מועצת יש״ע דני דיין אמר בדיון כי ״מדובר בפעולת איבה לכל דבר מצד הרשות הפלשתינאית וראשיה ויש להגיב עליה מיידית ובצורה חדה, כפי שמגיבים על פעולת איבה״. דיין הוסיף, כי ״מכיוון שמדובר על הפרה מפורשת של הסכם פריז המסדיר את היחסים הכלכליים בין ישראל לרש״פ - על ישראל לפצות את הנפגעים מתוך כספי המכס שישראל מעבירה במסגרת אותו הסכם״.

בדיון עלה גם כי הסכום המועבר בחודשים האחרונים אל הפלסטינים כמיסי יבוא הוא באזור ה-130 מיליון ₪. כמו כן עלתה הטענה כי מפעלים ישראלים מופלים בכך שהם חייבים לעבוד עם חומרי גלם בעלי תוי תקן, חובה שאינה מוטלת על הפלסטינים וכתוצאה, הישראלים סובלים מתחרות בלתי הוגנת.

הועדה סיכמה את הדיון בקריאה לממשלה להעלות את הנושא הפסקת החרם באופן מיידי כבר בתחילת השיחות עם הפלסטיניים. ובמקביל, להחליט בדחיפות על נקיטת צעדים אופרטיביים כנגד החרם, אם דרך העברת כספים מהרשות אל המפעלים הנפגעים ואם דרך חסימת הנמלים בפני יבוא פלסטיני.