ללא שיניים אבל עם אמירה. ועדת טירקל
ללא שיניים אבל עם אמירה. ועדת טירקלפלאש 90

הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי יעיד היום מול ועדת טירקל לחקר אירועי משט הטרור. עדותו של אשכנזי מסקרנת במיוחד לנוכח הדברים שאמר בעדותו אתמול שר הביטחון אהוד ברק כאשר העביר את האחריות המבצעית המלאה לצבא ואף קבע כי לא ידועים היו לו הכשלים המודיעיניים שקדמו למבצע והובילו לכאורה לכשלים המבצעיים.

 ד"ר רובי סייבל מומחה למשפט בין לאומי באונ' העברית לשעבר היועץ המשפטי של משרד החוץ, סבור שוועדת טירקל לא צפויה לגרום לזעזועים, "אין לוועדת סמכויות רבות, אבל סביר להניח שיעניין מאוד לשמוע את ההתייחסות שלהם להיבטים הפנימיים של מערך קבלת ההחלטות בישראל, מי באמת מקבל החלטות, ראש הממשלה, שר הביטחון או אולי שר החוץ, את העולם זה פחות מעניין, אותנו יותר".

לדבריו למרות שהוקמה וועדה מקבילה על ידי האו"ם, תהיה משמעות גם לדברים שיצאו מוועדת טירקל, "מה שמעניין את מדינות העולם זה האם ניסינו למנוע את המשט גם בפעילות מדינית והאם היינו יכולים לעשות את זה בלי אלימות, למרות שוועדת טירקל לא יכולה להוציא מסקנות אופרטיביות, זו וועדה שאמירתה חשובה, כי סוף סוף זו וועדה מכובדת שיושבים בה, חתן פרס נובל ואישיות בכירה מקנדה, וזו וועדה שלא כפופה לשום גוף ישראלי, זו וועדה עצמאית, כמו שהייתה בזמנו וועדת אגרנט".

ד"ר סייבל טוען שמדינת ישראל טעתה באופן קבלת ההחלטות אחרי המשט, "הייתה פה תוצאה די אבסורדית, כל הזמן הסברנו עד כמה הסגר הוא חיוני ובסוף התקפלנו, כי בטלנו את הסגר המוחלט, כיום אפשר להכניס לעזה כל מיני סחורות, אז מדוע קודם זה לא נישקל".

הוא סבור שמדינת ישראל הייתה צריכה כבר מהתחלה להציע לתורכים להקים ועדת בדיקה משותפת, "היינו צריכים להציע לתורכים להקים וועדת בדיקה משותפת, ולקבוע יחד איתם את המנדט שלה, לא בטוח שהם היו מסכימים אבל חבל שזה לא התנהל ככה".